Fönsterstorlek i Virtualbox! [LÖST]
Fönsterstorlek i Virtualbox! [LÖST]
Hur ändrar man fönsterstorleken för en virtuell maskin i Virtualbox?
Jag har provat med "värd-tangenten" men inget hjälper! Har också kollat runt i inställningarna
i Virtualbox men hittar inget i stil med Fönsterstorlek!
Jag skulle villja t ex kunna minimera fönstret på min virtuella maskin men
tangentbord och mus låser sig och det enda sättet för mig att återgå till ubuntu är att stänga av den virtuella maskinen!
Jag har provat med "värd-tangenten" men inget hjälper! Har också kollat runt i inställningarna
i Virtualbox men hittar inget i stil med Fönsterstorlek!
Jag skulle villja t ex kunna minimera fönstret på min virtuella maskin men
tangentbord och mus låser sig och det enda sättet för mig att återgå till ubuntu är att stänga av den virtuella maskinen!
Senast redigerad av 1 fashoin, redigerad totalt 16 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Fönsterstorlek i Virtualbox!
Om gästoperativet är Windows så kan du installera gästtillägg från enhets-menyn, det inkluderar en grafikdrivrutin för Virtualbox simulerade "grafikkort". Om du kör Ubuntu som gäst så behöver du
virtualbox-ose-guest-utils.

Jag kör Ubuntu 8.04 (P.g.a BankID) som gäst i Virtualbox 2.2.2 från virtualbox.org (ej OSE) under Mandriva.
Installerade gästtilläggen (från Virtualbox meny, sedan frågade gästen om den skulle köras: ja).
och nu kan jag dra i virtualbox fönster, och moderna linux som här ubuntu anpassar sig dynamiskt till vilken skärmstorlek som helst - snyggt!
(Jag tror dock inte att Microsofts system klarar det?)
Se mer i utomordentliga manualen på virtualbox nedladdningssida.
Installerade gästtilläggen (från Virtualbox meny, sedan frågade gästen om den skulle köras: ja).
och nu kan jag dra i virtualbox fönster, och moderna linux som här ubuntu anpassar sig dynamiskt till vilken skärmstorlek som helst - snyggt!
(Jag tror dock inte att Microsofts system klarar det?)
Se mer i utomordentliga manualen på virtualbox nedladdningssida.
Men vad hittar jag enhets-menyn??Lars skrev:Om gästoperativet är Windows så kan du installera gästtillägg från enhets-menyn, det inkluderar en grafikdrivrutin för Virtualbox simulerade "grafikkort". Om du kör Ubuntu som gäst så behöver duvirtualbox-ose-guest-utils.
Mitt gästoperativ är Windows och datorn jag kör VB från är ubuntu.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det finns en meny som heter "Enheter" i fönstret som Windows körs i, näst längst ner finns alternativet "Installera gästtillägg..."fashoin skrev:Men vad hittar jag enhets-menyn??
Hen den menyn kommer jag inte åt eftersom hela windows-fönstret är lixom maximerat!Lars skrev:Det finns en meny som heter "Enheter" i fönstret som Windows körs i, näst längst ner finns alternativet "Installera gästtillägg..."fashoin skrev:Men vad hittar jag enhets-menyn??
de hjälper inte att trycka på värdtangenten heller för att "få över" musen till ubuntu!
hur gör man då?
Du får börja med att "klicka" in dig i virtualbox-fönstret. Sedan trycker du "Host+F" då bör fönstret minimeras. sedan är det bara att gå till enheter och sedan installera gäst tilläg. När du gjort det så får du maximera/minimera fönstret ett par ggr för att windows skall vakna till liv. Eventuellt kan en omstart av windows behövas.fashoin skrev:Hen den menyn kommer jag inte åt eftersom hela windows-fönstret är lixom maximerat!Lars skrev:Det finns en meny som heter "Enheter" i fönstret som Windows körs i, näst längst ner finns alternativet "Installera gästtillägg..."fashoin skrev:Men vad hittar jag enhets-menyn??
de hjälper inte att trycka på värdtangenten heller för att "få över" musen till ubuntu!
hur gör man då?
lbs76
Högra Crtrl släpper dig lös från gästens våld. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hund skrev:Högra Crtrl släpper dig lös från gästens våld.
om du läser alla inlägg så skrev jag att den tangenten inte funkar!!!
lbs76 skrev:Du får börja med att "klicka" in dig i virtualbox-fönstret. Sedan trycker du "Host+F" då bör fönstret minimeras. sedan är det bara att gå till enheter och sedan installera gäst tilläg. När du gjort det så får du maximera/minimera fönstret ett par ggr för att windows skall vakna till liv. Eventuellt kan en omstart av windows behövas.fashoin skrev:Hen den menyn kommer jag inte åt eftersom hela windows-fönstret är lixom maximerat!Lars skrev:Det finns en meny som heter "Enheter" i fönstret som Windows körs i, näst längst ner finns alternativet "Installera gästtillägg..."fashoin skrev:Men vad hittar jag enhets-menyn??
hur gör man då?
De va tangenten F som jag glömde! tack för hjälpen nu funkar de fint igen

Ursäkta mig då.fashoin skrev:Hund skrev:Högra Crtrl släpper dig lös från gästens våld.
om du läser alla inlägg så skrev jag att den tangenten inte funkar!!!
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!