Vista och Ubunto på samma hårddisk

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
bassmann
Kontakt:

Vista och Ubunto på samma hårddisk

Inlägg av bassmann »

Jag har nu lyckats installera både Vista och Ubuntu på min nya dator.
Efter en del problem körde jag Killdish freeware och därefter installerade jag Vista. Därefter kan man krympa utrymmet för just den installationen så att det blir en part över. Där ligger nu Ubuntu.
Måste säga att Ubuntu har gjorts mycket användarvänligt. Sedan jag laddat ner alla uppdateringar fick jag med automatik ladda ner uggdraderingen från 8.10 till 9.4. :)
Det är bara en sak kjag undrar över, när jag startar datorn kan jag välja vilket operativsystem jag vill köra.
Ubuntu har fyra val medan Vista finns som nr fem. Det är inte svårt men jag kan inte använda mitt trådlösa tangentbord för att bläddra med pilarna.
Hur kan man lösa detta?
Tacksam för tips.
Bassmann
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Vista och Ubunto på samma hårddisk

Inlägg av bbauto »

Kan du komma in i "Setup bios" när du startar om datorn?? (oftast "Del", "F2", "F10"...)
bassmann
Kontakt:

Inlägg av bassmann »

Åkte för att köpa nya batterier till tangentbordet men det var inget batterifel, något annat, men nu fungerar tangentbordet.

Trots allt är jag lite besvärad av att ha två operativsystem på samma hårddisk.
Det är inte alltid jag får upp bilden där jag kan välja system och inte alltid startar Ubuntu fastän detta ligger först.
Stänger jag ett program är det inte säkert jag kan starta detta igen.
Vista behöver jag därför att jag har flera program som är anpassade för Windows liksom två skrivare.
Ubuntu är ett trevligt program men mest för lek, för min skull.
Tänkte jag skulle kunna gå över från Vista till Ubuntu efterhand men nu lutar det mera åt att jag avinstallerar Ubuntu.
Jag har problem med Vista som inte alltid startar samt stänger av sig sjäöv när det är som mest olämpligt.
Efter ett sådant stopp får jag inte heller igång Ubuntu.
De båda systemen ligger i var sin partition men jag är inte så säker på att de har "vattentäta skott".
Körde en antivirusscanning på båda hårddiskarna för att kolla efter virus, dessbättre fanns inga sådana störningar.
Kan säkerheten och funktionaliteten förbättras genom att lägga ett operativsystem på var sin hårddisk, det ställer väl till det i BIOS där man vill ha diskarna i en viss ordning.
Har någon ett liknande problem?
bassmann
Kontakt:

Inlägg av bassmann »

Nu är jag utan dator igen.
Vista hade en benägenhet att stänga av sig självt efter ett tag och jag trodde jag skulle kunna ta bort endast Vista men okunnig och otålig som jag är körde jag killdisk och skulle börja installera om Vista från början.
Nu är det helt hopplöst, varje gång jag försöker installera något av Windowsprogrammen stannar installationen efter ett tag och jag får upp en blåskärm med texten "Datorns BIOS är inte kompatibelt med installationen.
Kan BIOS ha ändrats medan jag installerade och avinstallerade?
BIOS hör väl till moderkortet och jag har kollat i BIOS-inställningarna och ändrat fram och tillbaka, gjort "load optimal defaults" och startat om.
Så här kan jag få hålla på i evighet för ´det går ju inte uppdatera BIOS utan operativsystem eller-

Bassman
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

bassmann skrev:Nu är jag utan dator igen.
Vista hade en benägenhet att stänga av sig självt efter ett tag och jag trodde jag skulle kunna ta bort endast Vista men okunnig och otålig som jag är körde jag killdisk och skulle börja installera om Vista från början.
Nu är det helt hopplöst, varje gång jag försöker installera något av Windowsprogrammen stannar installationen efter ett tag och jag får upp en blåskärm med texten "Datorns BIOS är inte kompatibelt med installationen.
Kan BIOS ha ändrats medan jag installerade och avinstallerade?
BIOS hör väl till moderkortet och jag har kollat i BIOS-inställningarna och ändrat fram och tillbaka, gjort "load optimal defaults" och startat om.
Så här kan jag få hålla på i evighet för ´det går ju inte uppdatera BIOS utan operativsystem eller-

Bassman
Jo normalt kan du flasha biosen m.h.a en floppy eller USB-Sticka...
Verkar förövrigt helidiotiskt... Stäng av PnP Bios nästa gång du fått in Vista om möjligt (kanske inte acceptabelt av Vista).
Kan inget om just Vista, men det där med blåskärm känner jag igen... ;D
Skriv svar

Återgå till "Lagring"