Motioner om forumets framtid

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Motioner om forumets framtid

Inlägg av ZX Spectrum »

Här kommer alla motioner att hamna. PM:a moderatorna/administratörerna om just dina förslag för att få denna gemenskap så bra som möjligt. Inga idéer är dåliga så länge dom tillför något, alltså inte av typen "den här funktionen är kass". Alla kommer att behandlas. För att tråden inte ska få maraton-status så gör vi så att en medlem= en kommentar. Är det något nytt som kommer från samma medlem så försöker vi att bearbeta så det hamnar under samma kommentar.
Eftersom det är jag som skapar tråden så väntar jag med mina förslag så dom inte hamnar under kommentar nr. 1.
Tråden är låst så det kommer inte att gå att diskutera här. Förslagen som läggs kommer att undertecknas med den som la det.

Lycka till

Edit: Tog bort allt som hörde till irc-mötet från tråden.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Skunken
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Motioner om forumets framtid

Inlägg av Skunken »

Har bara ett förslag: Konvertera detta forum till 2 st forum. Ett med huvudinriktning support.

Det andra huvudinriktning: debatt om politik, demokrati, och annan flamware.

Alltså en avknoppning från detta forum. Det nya kan ex.v. heta "Ubuntus politiska forum Sverige"
Där kan alla sunkiga debatter föras, utan att störa dem som vill få sitt Ubuntu att funka.

Tack för ordet Skunken (Turbo)
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Motion om Supportgrupp och supportprocess:
Jag föreslår att processinriktningen påbörjas genom att vi inrättar en supportgrupp ansvarig för supportprocessen genom att anta följande förslag.

1.Att nominering och val av supportansvarig påbörjas
2.Att supportansvarig ansvarar för att rekrytera medlemmar till supportgruppen
3.Att supportansvarig i samverkan med sin grupp och med Ubuntu Sveriges ledning upprättar mål för supportprocessen
4.Att gruppen kartlägger hur processen fungerar och ständigt förbättrar denna.
5.Att supportansvarig får rätt att ställa krav på teknik, moderering, design och annat som krävs för att verksamheten ska fungera på ett bra sätt.
6.Att supportansvarig efter hörande av gruppens medlemmar ges befogenhet att välja antal medlemmar, neka medlemmar tillträde till gruppen eller skilja medlemmar från sitt uppdrag
7.Att supportgruppen fortsättningsvis inom sig väljer supportansvarig var sjätte månad. Supportansvarig kan väljas om.
8.Att Ubuntu Sveriges ledning har rätt och skyldighet att upplösa supportgruppen eller utlysa val av ny supportansvarig om processen inte fungerar eller har spelat ut sin roll.
Motion om LoCots ledning:
Ubuntu Sverige behöver en tydligare ledning med mandat att leda verksamheten. Jag föreslår därför...

att Ubuntu Sverige ska ledas av två Team Leaders som mellan sig fördelar uppgiften att leda LoCot
att Team Leaders väljs genom val i forumet med mandattiden 6 månader
att en rådgivande Ledningsgrupp bestående av ansvariga för processerna/arbetsgrupperna inrättas.
att rollen "kontaktperson" avskaffas

Övergångsbestämmelser:
att Vulfgar befordras till kontaktperson med 6 månaders mandattid från beslutets ikraftträdande.
att nomineringar och val av en andra Team Leader påbörjas
att undertecknad tjänstgör som Team Leader fram tills att valet har kunnat slutföras.

Uppdrag: Att Team Leaders som konkret uppdrag får att snarast införa den processorientering jag föreslagit i tidigare motioner.
Motion om Teknikgrupp och teknikprocess:
Jag föreslår att processinriktningen fortsätter genom att vi inrättar en teknikgrupp ansvarig för teknikprocessen genom att anta följande förslag.

1.Att nuvarande administratörer överförs till en nyinrättad teknikgrupp ansvarig för server, forummjukvara, portalmjukvara, wiki och motsvarande tekniska lösningar
2.Att teknikgruppen inom sig skyndsamt väljer en teknikansvarig
3.Att teknikansvarig ansvarar för att rekrytera medlemmar till teknikgruppen
4.Att teknikansvarig i samverkan med sin grupp och med Ubuntu Sveriges ledning upprättar mål för teknikprocessen
5.Att gruppen kartlägger hur processen fungerar och ständigt förbättrar denna.
6.Att teknikansvarig å gruppens vägnar inhämtar krav och önskemål från Supportproccessen (och kommande processer med behov av teknikstöd)
7.Att supportansvarig efter hörande av gruppens medlemmar ges befogenhet att välja antal medlemmar, neka medlemmar tillträde till gruppen eller skilja medlemmar från sitt uppdrag
8.Att teknikgruppen inom sig väljer teknikansvarig var sjätte månad. Teknikansvarig kan väljas om.
9.Att Ubuntu Sveriges ledning har rätt och skyldighet att upplösa teknikgruppen eller utlysa val av ny teknikansvarig om processen inte fungerar eller har spelat ut sin roll.
Motion om modereringsgrupp och modereringsprocess:
Jag föreslår att processinriktningen fortsätter genom att vi inrättar en modereringsgrupp ansvarig för modereringsprocessen genom att anta följande förslag.

1.Att nuvarande moderatorer överförs till en nyinrättad modereringsgrupp
2.Att modereringsgruppen inom sig skyndsamt väljer en modereringsansvarig
3.Att modereringsansvarig ansvarar för att rekrytera medlemmar till modereringsgruppen
4.Att modereringsansvarig i samverkan med sin grupp och med Ubuntu Sveriges ledning upprättar mål för modereringsprocessen
5.Att gruppen kartlägger hur processen fungerar och ständigt förbättrar denna.
6.Att teknikansvarig å gruppens vägnar inhämtar krav och önskemål vad gäller moderering och regler från supportproccessen (och kommande processer med behov av modereringsstöd)
7.Att modereringsansvarig efter hörande av gruppens medlemmar ges befogenhet att välja antal medlemmar, neka medlemmar tillträde till gruppen eller skilja medlemmar från sitt uppdrag
8.Att modereringsgruppen inom sig väljer modereringsansvarig var sjätte månad. modereringsansvarig kan väljas om.
9.Att Ubuntu Sveriges ledning har rätt och skyldighet att upplösa gruppen eller utlysa val av ny ansvarig om processen inte fungerar eller har spelat ut sin roll.
Motion om om ett processorienterat arbetssätt:
Jag föreslår att Ubuntu Sverige antar ett inriktningsbeslut att så snart som möjligt införa ett processorienterat arbetssätt i enlighet med det som diskuterats i tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 95&start=0

Jag föreslår

att Ubuntu Sverige tar denna inriktnig som sin.
Motion om huvudsakligt ansvar för Ubuntu Sverige
Jag föreslår att Ubuntu Sverige fastslår att våra huvudsakliga uppgifter är
  • Support på Ubuntu, i olika editioner och remixer och däri ingående program
  • Marknadsföring av ovanstående program
  • Dokumentation av dessa
  • Översättning av dessa
Jag föreslår
att Ubuntu Sverige antar dessa uppgifter som sina.
Motion om problembeskrivning:
Problembeskrivning

Vårt forum har under en tid sett sjunkande medlemsaktivitet. Orsakerna till detta kan vara flera, men många har talat om ”Mycket snack och lite verkstad”, ”långbänkar” och ”ändlösa debatter”. Ett fåtal aktörer stjäl obefogat stor del av vårt fokus och vår uppmärksamhet och blockerar arbetet.

En annan viktig faktor är att ett antal konflikter har tillåtits gå för långt, delvis på grund av långsam och överdrivet försiktig moderering. Detta har lett till att flera medlemmar slutat eller blivit bittra och misstänksamma.

Efter en period där ledningen uppfattats som hård, icke lyhörd och byråkratisk har vi efter DSK slagit över i ett tillstånd där ledningen inte tillåts leda och där varje försök till ledning uppfattas som ett övergrepp.

Yrkande:

Jag föreslår

att Ubuntu Sverige antar denna problembeskrivning som sin.
Motförslag: Motion angående organisation och ansvarsfördelning:
Jag är inte helt övertygad om att organisationsförändringar löser våra problem, men OM vi ska göra någon förändring kan vi i så fall lika gärna göra det ordentligt och skapa en organisation som föder samarbete och bättre speglar våra prioriteringar. Mitt förslag utgår egentligen från supporten som den tyngsta aktiviteten här, en huvudprocess. vi har fler huvudprocesser, men jag återkommer till dem längre fram.

Supporten är alltså en huvudprocess som i sin tur kräver ett antal tjänster från stödprocesser för att funka. Det krävs en del Teknik i form av en server, ett forum, en IRC-kanal, en mailinglista osv. I morgon kanske något tuffare? Teknik ör alltså en stödprocess. Vidare är det önskvärt med en viss Design på de plattformar där supporten produceras. Ytterligare en stödprocess. Givetvis krävs det ett visst mått av lugn och frid, ordning och reda och den stödprocessen kallar jag Moderering.

Som ni ser blir huvudprocessen i viss mån teknikoberoende. Support kan bedrivas i ett antal olika medier. Förkoppningsvis blir det här tänkesättet teknikdrivande. Huvudprocessen kan ställa krav på bättre och nyare teknik eller exempelvis effektivare moderering.

Processen drivs av ett Supportteam, som leds av en Supportansvarig, som jag tror enklast väljs av teamet internt.

På motsvarande sätt bör det finnas ett antal andra huvudprocesser: Marknad, Dokumentation, Översättninng, kanske också Utveckling, Lokala grupper och Utbildning, men här ligger saker i sin linda. Även dessa huvudprocesser utnyttjar tjänster från stödprocesserna Teknik, Design och Moderering.

I huvudsak kan man ingå i vilket team man vill men teamansvarig har rätt att "ragga" bland ej teamanslutna, men också begränsa teamets storlek, tacka nej till kandidater eller "peta" den som inte passar in i sitt team efter hörande av teamet. Man kan inte ingå i mer än ett team samtidigt. Det går att byta, men inte för ofta.

Samordnande och ledande för hela klabbet har vi två Team Leaders som inom sig delar upp arbetet mellan sig eller om de finner det lämpligt gör den ene till vice och den andre till ordinarie.

Nåväl, det är inte helt färdigtänkt. Fyll på och detaljera! Stryk det ni inte tror funkar.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Motion om det mesta: "Ubuntu Sverige 2.0" if you will
Ni trodde väl inte att jag skulle missa den här chansen att få synas va? ;)
Hur som helst, har några idéer till hur saker kan fungera bättre här, tar de i en och samma motion.

Problembeskrivning: av olika anledningar har vi som webbplats för information, support och hangaround tappat lite av attraktionskraften den senaste tiden. Som många vet tar det ungefär 3 sekunder innan en besökare bestämmer sig om en sida är intressant eller inte, jag menar att vi inte klarar det testet särskilt ofta längre.

För att råda bot på detta tror jag att vi behöver folk som kan produktion av/på webben framför spakarna på ubuntu-se.org, det innebär att vi rekryterar (på ideell basis, precis som alla andra uppdrag här):

webbutvecklare
webbdesigner
webbredaktör

Dessa bör vi rekrytera genom en vanlig men lite mer professionell annonssida för lediga uppdrag här. En banner med ordet "Delta!" kanske skulle locka folk till det som behöver göras? Den här rekryteringssidan bör då innehålla en arbetsbeskrivning, kontaktuppgifter till rekryteringsansvariga (LoCo TeamLeader plus några till?).

Vad gäller vår organisation bör vi alltså återinföra lite ansvar bland uppdragen, genom att bl.a. återinföra titlarna LoCo TeamLeader och LoCo TeamContact, finns redan officiella riktlinjer för dessa uppdrag så det är ingenting vi behöver bråka i 2 månader om ;D

Annars bör vi skrota bollplanket, en illaluktande och misskött relik som ändå knappt används idag. Tanken är att webbgruppen nämnd ovan ska kunna plocka upp förslag ur forumet och på andra ställen och testa sig fram mot en allt bättre webbplats. För jag tror att vi bråkar mycket just för att det finns många åsikter men ingen som egentligen vet hur man verkställer idéerna.

Det är ingen slump att folk muttrar "mycket snack och lite verkstad" då och då, man måste få ha idéer utan att automatiskt vara den som ska implementera dem, det borde höra till undantagen om ni frågar mig.

Hur som helst. En mer långsiktig lösning på de diverse problemen blir alltså att sätta upp en ordentlig informations/rekryteringssida länkad till från en banner i sidhuvudet. Förhoppningsvis slipper vi lita på att "någon" i vårt eget inavlade gäng tar på sig de uppdrag som blir lediga. Nu kanske en sån mer företagsaktig rekrytering floppar totalt, men då har vi i alla fall försökt.

Sist och kanske viktigast: medlemmarna ska inte behöva delta i varenda större beslut som fattas. Jag tror att alla omröstningarna är den största bromsklossen av alla för utveckling här. Därför borde vi sätta ihop en kompetent och lagom stor stab som får stå för alla beslut utom just val av TeamLeader osv. där medlemmarna har rätt att vara med. Visst, vi kommer fortfarande inte att vara överens om allt, men här måste vi t.ex. låta webbredaktören få ta beslut kring "Linux" vs "GNU/Linux" osv. Nu kommer det så klart att fortsätta dyka upp spontana omröstningar, men då kan ju den ansvarige bara se ungefär vad folk vill, och köra på det om det verkar vara en bra idé.

Sammanfattning (orkar knappt korrekturläsa det här):

Färre omröstningar, fler beslut från förtroendevalda.
Skrota bollplanket.
Rekrytera sakkunnigt folk för praktiska uppgifter kring hemsidan.
Skapa en rekryteringssida.

Har redan skrivit en del kring förtroenderådet, så jag orkar inte skapa en motion av det också. Men jag tror allvarligt inte att vi behöver nåt sånt. Istället borde vi börja med en mycket mer öppen dialog mellan administrationen och användarna.
Motion: Mina nomineringar till diverse uppdrag
LoCo TeamLeader: CryingFreeman, har accepterat (motivering: har visioner och kommer ofta med väldigt konstruktiva inlägg, som initiativet till IRC-mötet)
LoCo TeamContact: Mekaniserad Apelsin, är intresserad (motivering: har stor förståelse för gruppdynamiken här och förtroende hos medlemmarna)

Webbredaktör: Daniel Nylander, avvaktande positiv (motivering: vår egen messias - ingen Daniel, inget Ubuntu på svenska, behöver jag säga mer? xD)
Webbdesigner: Hund, är intresserad (motivering: stort engagemang för gemenskapen och nya besökare, har ett stort intresse och talang för grafisk produktion)

Webbutvecklare, ev projektledare för webbplatsen och andra nya uppdrag har jag inga nomineringar för, men då är det också tänkt att vi ska få in en del nytt folk som inte hunnit bli "inredning" här på sidan ;)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Att vi har haft problem med att det varit en hel del trådar som innehållit
gnäll, bråk och personangrepp tror jag att alla kan enas om. Att vi ska
hålla fokus på supportfrågor hävdar jag är en åsikt som delas av de
allra flesta på forumet.

Problemet uppstår när vi ska försöka få folk att engagera sig i de andra
delarna och faktiskt föra gemenskapen framåt. Att dagligen sitta och
klicka sig igenom de tavlor som inte ingår i funktionen är tidsödande
och inte så lite frustrerande. Jag tillhör den kategorin användare som
både vill ha koll på supportfrågorna och "resten".

Jag ser två lösningar på problemet. Antingen återställer man funktionen
till vad den var innan ändringen, så att allt visas. Eller så utformar man
ytterligare en funktion som benämns "Support" som gör det funktionen
"Nya" gör idag.

Jag yrkar därför

att administrationen återställer funktionen som visar nya inlägg.

eller

att administrationen bygger en ny funktion som läggs in vid de
andra, där användarna kan välja att bara visa de inlägg som härrör från
support-tavlorna. Denna funktion benämns "Support" och läggs till innan
"Nya" i forumets panel.

http://ubuntu-se.org/drupal/loco-mote/2 ... 5-Motion-2

Diskussion kring förslaget: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39531
Registrera dig på våra lokala epostlistor
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

18/5 kl. 06.15, EDIT:
Tack till den (ZX?) som kopierade mitt inlägg till denna motions-tråden. Nu har det dock skrivits ytterligare inlägg i den tråden och jag tycker ett senare inlägg bättre sammanfattar vad idén går ut på. Jag har alltså suddat kopian ur detta inlägg och ersatt med ett senare inlägg. (Den som vill läsa det ursprungliga inlägget (oförändrat) kan göra det här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 56#p318686)

Jag tycker att det finns flera bra idéer i den tråden och hoppas fler medlemmar kan hinna kolla:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 94&start=0

Micke skriver bl.a. att Wikipedia har en platt organisation. Det tycker jag är mycket intressant.

Grundtanken är i alla fall att sänka administrationens framtoning. Att flytta fokus från debatter om organisationens struktur till "egentlig" Ubuntuverksamhet (som t.ex. support, översättning, Wiki).

Jag ser att en annan motion dragits tillbaka och därför är inte alla delar av nedanstående helt aktuella. Grundtanken gäller dock absolut, enligt min och, som jag tolkar det i tråden, andras uppfattning.
- - - - Motion - - - -

Supporten är vår viktigaste verksamhet. Flytta fokus till denna.

"Att eliminera bug #1" och "att öka medlemsinflytandet" är viktiga övergripande målsättningar, men de räcker inte.

Försök få fram idéer som går att omsätta i konkreta målsättningar. Om många anser det rimligt skulle ett mål t.ex. kunna vara att ytterligare arbeta fram Wikin som ett stöd för supporten. Det bästa sättet att styra verksamheten är att finna mål som medlemamrna är villiga att arbeta mot.

Organisationen och befattningshavarna får inte bli viktigare än verksamheten.

Debatter om omorganisation får inte bli viktigare eller mer framträdande än att ge support eller ägna sig åt andra konkreta Ubuntu-relaterade aktiviteter.

Som det nu är i forum blir man tyvärr lätt känd om man debatterar friskt om organisationsstruktur. Vi måste därför istället flytta fokus till support och produktiv verksamhet. Detta är en process som bara kan ske gradvis. Att bara införa "karma-knappar" att klicka på för bra support-svar räcker inte. Det måste ske en förändring i tänkandet. Det skall vara trevligt och kännas meningsfullt att svara i supporttavlorna. Genom att bidra med supportsvar eller annan konkret verksamhet vinner man respekt i forum.

Minska åtskillnaden mellan medlemmarna. Minska fokuseringen på vilka titlar vi har.

En annan motion föreslår en styrelse som röstas fram på liknande sätt som förtroenderådet. Förtroenderådet har haft interna konflikter och rådsmedlemmar har hoppat av. Många anser att förtroenderådet, i tillägg till konflikter och avhopp dessutom uppvisat tecken på maktmissbruk och svågerpolitik.

Förtroenderådet har både i ett officiellt uttalande och uttalanden av enskilda medlemmar värnat om rätten att hålla en hög profil. Detta är inte förenligt med hur domstolar och liknande instanser vanligen förhåller sig.

Flera medlemmar som står bakom motionen om en styrelse för Ubuntu-se är samma personer som avgått från förtroenderådet efter konflikter. Organisationsmodellen för den tilltänkta styrelsen och för det nuvarande förtroenderådet liknar varandra. Det är alltså mycket tänkbart att den tilltänkta styrelsen kan gå samma tråkiga öde till mötes.

På jobbet måste man göra som chefen säger. I det militära kan befälhavaren beordra sina underordnade. Så fungerar dock inte fri mjukvara. Vi måste anpassa organisationen därefter. Medlemmarna kan bara lockas till olika projekt, inte beordras av styrelse eller teamleaders.

Utökar vi "ledningsgruppen" så driver vi bara fokus FRÅN support och egentlig verksamhet. Bygger vi ut en organisation med titelraseri bygger vi bara ett administrativt luftslott utan förankring i verkligheten.

Så länge vi bygger hierarkiska organisationer med styrelser och teamleaders så kommer vissa medlemmar att vara kritiska mot den aktuella auktoriteten och önska omorganisera vidare.

Vi får inte hamna i en situation där fokus ligger på hur debattörer och befattningshavare lägger mest arbete på att profilera sig i debattforum i försök att erhålla någon titel i styrelse, förtroenderåd eller liknande. Diskussioner om vem som först kom på en idé bidrar inte till verksamheten.

För övrigt ber jag alltså att få hänvisa till det som skrivits i tråden:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 94&start=0

- - Konkreta åtgärder - -

Behåll kontaktpersonstjänsterna
Kontaktpersonerna har samma funktion som idag. Alltså i praktiken ganska lite personlig makt. Genom att de är framröstade har de dock en extra auktoritet som gör att de, i vissa fall t.ex. kan välja att gå in och försöka bryta "dödlägen" i diskussioner.

De två kontakpersonsposterna tillsätts på ett års mandat. Ett val per halvår.

Avskaffa förtroenderådet
Att ha en styrelse eller förtroenderåd leder ofrånkomligt till att allt fler medlemmar försöker profilera sig i diskussioner om omorganisation i avsikt att erhålla positioner och titlar. Forum får inte centreras runt detta.

Moderatorer bör, i görligaste mån, försöka hålla en låg profil och inta en neutral ställning i diskussionerna.

Inför ev. en tavla där medlemmar kan diskutera modereringsfall.

Minska segregationen mellan medlemskategorierna:
Avskaffa bollplanket. (Endast ifyllande av semesterlista och utarbetande av pressrelease sker i dolt forum.)
Avskaffa färgkodningen av medlemsnamnen.

Dela forum i fyra delar: Support, Ubuntu Sverige, Debatt, Café. Samtliga delar utom support är valfria.

Behåll alltså café- och debatt-tavlorna. Jag tror många medlemmar gillar dessa. Diskussioner om samhällsfrågor eller bara kul grejor skall vi ha.
18/5 kl. 06.15, EDIT: [se längst upp i detta inlägg]

EDIT: Med denna indelning av tavlorna (Support, Ubuntu Sverige, Debatt, Café) så avses alltså att alla diskussioner som rör Ubuntu Sverige förs i den tavlan och undertavlor. Tavlan "Debatt" används inte för diskussioner om Ubuntu Sverige.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Följande motion tas tillbaka:
Inledning

Vi har i detta förslag medvetet valt att använda andra termer och titlar än de ur Ubuntu's LoCoTeam Wiki för att inte dessa skall misstolkas som något som beskrivs i wikin. Detta förslag är fristående och baserat på den samlade erfarenhet vilken vi som står bakom förslaget faktiskt har av hur gemenskapen Ubuntu-se.org i stort fungerar.

Detta är någonting vi alla står bakom och den lösning vi tror kommer att fungera i längden.

Ledarskap

Gemenskapen skall styras av en styrelse med 5 ordinarie samt 2 suppleanter. (1)
  • Styrelsen väljer internt vem som blir dess ordförande. (2)
    • Ordföranden ansvarar för att saker och ting tas tag i, bromsar när någonting överdebatteras eller vad som nu kan bli aktuellt.

Ordföranden är ytterst ansvarig för gemenskapen.
    Styrelsen väljer en talesman.
    • Talesmannen är ansvarig för kontakterna utåt, intern kommunikation, PR, presskontakter m.m.
Val

Val till styrelsen sker var 6:e månad och invalda sitter i 12 månader, detta för att det var 6e månad skall ges chansen att tillföras nytt blod och med det öka trycket på styrelsen att göra sitt bästa.
  • Innan varje val genomförs en nomineringsprocess där en medlem, kan nominera sig själv och andra medlemmar till en styrelseplats.

En nominerad presenterar, samtidigt som denne accepterar nomineringen, sig själv genom att skriva om sina kunskaper (kan även inkludera andra som inte är arbetsrelaterade), egenskaper som person, erfarenheter och intressen. Sist men inte minst skall de nominerade beskriva vad de vill göra för och med Ubuntu Sverige.

Ett val genomförs i forumet, precis som tidigare, med en veckas nomineringsprocess och en veckas valperiod.

Konstituerande val
    • Alla i gemenskapen kan ställa upp i det första valet inkl. medlemmar ur nuvarande administrationen, kontaktpersoner, förtroenderådsmedlemmar o.s.v...

En lottning avgör om om mandatperioden för de förstagångsvalda skall vara 6 eller 12 månader, detta för att få igång 6-månaders cykeln av valomgångar. Lottning genomförs i styrelsen efter det konstituerande valet där 4 ledamöter får 6 månaders tid och resterande 12 månader. De två suppleanterna lottas ur de tre övriga.

Efter avklarat val upplöses gemenskapens nuvarande form, kontaktpersoner och förtroenderådsmedlemmar återgår till vanlig medlemsstatus.
    Efterföljande val
    • De 3/4 ledamöternas platser ställs till därefter förfogande för ny-/omval var 6:e månad. (3)

Efter ett avklarat val så väljer styrelsen sin ordförande. (4)
Förtroenderådet avskaffas

När valet är avklarat så avslutar nuvarande förtroenderådet endast sina absolut mest aktuella fall, övriga överförs till den nya styrelsen.
  • Anmälningar / Överklaganden
    • Vad gäller nya anmälningar, överklaganden av moderatorernas beslut o.s.v. så skall det finnas särskilda skäl. Ett exempel ur moderationssynpunkt är att ett uttalande t.ex. inte skall kunna 'överklagas' med argumentet att moderatorerna missuppfattat budskapet eller att det inte bryter mot en specifik paragraf.

Vid en anmälan så lottas fyra av de sju i styrelsen till att avgöra ärendet genom röstning. Om dessa hamnar i en två-mot-två-situation så kliver de övriga tre in och avgör med sina röster. (5)
Idén är att återställa förtroendet för människorna bakom besluten och våga utgå ifrån att dessa baserar sina beslut på erfaren, sunt förnuft, och med gemenskapens bästa i tankarna.

Debattavlan avskaffas

Debatter förs som tidigare i tavlan café. Erfarenheten visar att heta debatter har följt med ut i andra delar av forumet, t.o.m. till supporttavlorna. Att kunna diskutera allmänt och föra debatter utanför huvudfokus i forumet är självklart, men för debatter med 'högre ribba' finns lämpligare forum.

Arbetsgrupper

Arbetet delas upp mellan arbetsgrupper med mandat att själva ta beslut inom dess kompetensområde.
  • Grupperna utser sina egen gruppledare. Gruppledaren är ansvarig inför styrelsen.

Grupperna har egna separata tavlor. Gruppledaren är den ytterst ansvarige för att dessa skötes.

Grupperna jobbar fristående så långt det är möjligt. Tankesättet är att om det gagnar gemenskapen så genomförs förändringen. Om en förändring kan innebära en risk eller om andra oklarheter uppstår så diskuteras detta med styrelsen.

En arbetsgrupp kan fråga gemenskapen öppet om råd eller att tycka till om en förändring.

Om en genomförd förändring allmänt uppfattas negativt löses detta genom en av följande,
    • 1. Förändringen modifieras efter vad som önskas av gemenskapen.

2. Förändringen tas bort och man återgår till tidigare version.
    Om en arbetsgrupp genomför en förändring, tar ett beslut o.s.v, så utgår man ifrån att dessa tagit beslutet med gemenskapens bästa i tankarna.

Förslag på nya arbetsgrupper
    • En arbetsgrupp som jobbar med användarupplevelsen och styr upp det grafiska

"Supportgurus" med moderationsrättigheter enl. Bossiemans förslag.
    Tavlor för arbetsgrupper

Bollplanket avskaffas i sin helhet. En gemensam tavla för interna diskussioner, en tavla där alla oavsett position, mandat, arbetsuppgifter skall samsas, det vet vi bevisligen är en grogrund för off-topic och snack om enskilda personer. Så,
    • Arbetsgrupperna får egna separata tavlor dit endast medlemmarna i gruppen har tillgång. (6)

Grupperna väljer en ansvarig för att diskussionerna i den egna tavlan håller sig on topic för gruppens uppgifter, antingen en gruppmoderator, om detta anses nödvändigt, eller så ligger detta ansvar hos gruppledaren.
    Gruppernas mandat

Om en förändring av gemenskapen riskerar att försämra för medlemmarna så kan den antingen förändras tillbaka eller anpassas efter det som anses i stort. Slutgiltiga beslut, i de fall där en förändring skapar diskussion, tas av det styrande rådet eller genom omröstning om detta anses vara befogat.

Grupperna håller sig till sitt ansvarsområde

Moderatorer modererar och adminstratörer administrerar. Vi måste få ett slut på administratörer som modererar och splittar trådar, detta måste anses vara moderatorernas jobb. (8)

Rekrytering

Grundtanken är att urval till grupper sker efter kompetens och intresse.

I en situation där flera kandidater kan vara lämpliga till en position kan man naturligtvis rådfråga gemenskapen vilken medlemmarna önskar se på positionen med hjälp av en omröstning. Denna omröstning skall dock inte bära vikt som ett val till en styrelseplats och den utsedde ej ses som folkvald/förtroendevald som exempelvis är fallet med våra kontaktpersoner idag. Tanken som sagt är att primärt tillsätta positionerna i arbetsgrupperna efter kompetens och intresse.
Kontentan är att sätta rätt kompetens på rätt ställe och ge gemenskapen ett ledarskap baserat på förtroende där det behövs och kompetens där det behövs. Återskapa förtroendet för hantverkarna som snickrar i bakgrunden och utgångspunkten måste vara att de som styr och de som snickrar i bakgrunden gör detta med gemenskapens bästa i åtanke.

Funktioner & prioriteringar

Styrelsen sätter upp en funktionslista, alltså vilka funktioner som Ubuntu Sverige erbjuder (t.ex. portal, wiki, support, chat) och lägger dessa i en prioritetslista, detta för att förenkla för styrelsen och arbetsgrupperna att fatta beslut. (9)

Slutord

Om detta förslag skulle röstas igenom så föreslår vi att det för övergångsperioden utses en ansvarig som ansvarar för valförrättning m.m. under perioden från det nuvarande till det nya styrelseskicket.

Underskrifter

Farmfield - Kattskrället - CryingFreeman - PinkPanther - Ulsak - Rune.K - Broder Tuck - FreakHead - ZX Spectrum

Förklaringar

(1)

Ett ledarskap med två 'TeamLeaders' innebär att dessa måste vara överens. Hamnar två ledare i en position där de är de oense så innebär detta i praktiken att två ledare blir ingen ledare. I en konstellation med en mer dominant personlighet i en av positionerna finns dessutom en stor risk att dennes kollega hamnar i skymundan. Inte heller detta ger ett bra eller stabilt ledarskap. Vi förespråkar därför på en lösning med en styrelse under tryck, som ovan beskriven, framför en lösning med två 'TeamLeaders'.

(2)

Tanken är, att om ett flertal olika personlighetstyper väljs in i styrelsen, så är det, utan att veta vilka som kommer ingå i slutänden, mycket svårt att i förtid avgöra vilken av de valda som kommer vara lämplig Ordförande för just den konstellationen av medlemmar.

(3)

Tanken är att kontinuerligt ge medlemmarna chansen att tillföra nytt blod till styrelsen och då 'röra om i grytan'.

(4)

Med korta mandatperioder ökar intresset för en invald att göra sitt bästa under sin mandattid för att visa framfötterna och samtidigt öka chansen att bli omvald. Detta innebär att ordföranden i styrelsen alltid ligger under lite mer tryck än övriga medlemmar i styrelsen att göra ett bra jobb.

(5)

En tanke som presenterats är att vid inkommen anmälan välja två ur styrelsen och två ur gemenskapen för att avgöra samma anmälan men då det inte har presenterats en vettig lösning på hur ett sådant val ur gemenskapen skulle kunna lösas på ett praktiskt sätt så ansåg vi detta vara en acceptabel kompromiss.

(6)

Ta exempelvis moderatorernas dolda tavla där frågeställningen "undrar vad dom pratar om i den" aldrig uttrycks då gemenskapen utgår att den tavlan används för att diskutera moderation. Samma tänkande kan appliceras i gruppernas tavlor så länge dessa hålls separata och gruppledaren/gruppmoderator ansvarar för att tavlan sköts.

(7)

Exempel: Ett förslag om att optimera sökfunktionen i forumet så att inlägg i supporten prioriteras före övriga inlägg i sökresultatet har föreslagits av en arbetsgrupp. Förslaget har diskuterats mellan kolleger och genomförandet tros kunna förbättra upplevelsen för medlemmarna avsevärt. Att rösta om detta anser vi inte vara vettigt.

Vänder vi på det hela, d.v.s. om det skulle läggas fram ett förslag att återinföra den gamla sökfunktionen och beslutet verkställs riskerar vi att medlemmarnas upplevelse kommer att försämras märkbart. Det skulle t.ex bli svårare att hitta relevant supportinfo när medlemmarna söker efter hjälp. Finns det starka skäl för att genomföra förändringen enligt flera förtroendevalda så får det hela utredas noggrant och eventuellt resultera i en publik omröstning.

Om en arbetsgrupp genomför en förändring efter att rådfrågat kollegor så innehåller händelserna fram till genomförandet massor av ställningstagande och bedömningar. T.ex. att förändringen inte riskerar att medlemmarnas upplevelse försämras på forumet. I diskussionerna med kolleger så kommer det självklart komma upp invändningar, "Men har du tänkt på att [...]" , det finns kanske något uppenbart som behövs tas hänsyn till. God kommunikation mellan kollegor minimerar risken att det missats viktiga aspekter.

Upptäcks det efter genomförandet att det inte var så lyckat så är det ju inte svårare än att ändra tillbaks det.

Om alla förslag ständigt ältas fram och tillbaks och utan resultat så kommer inspirationen att vilja förbättra Ubuntu-se att sakta tyna bort och vi anser att eget omdöme och de goda intentionerna man har gentemot gemenskapen räcker väldigt långt som grund för sitt agerande.

Idén är tillåta grupper och gruppmedlemmar att inspireras till nya idéer och förslag till förbättringar. Om man utreder och klargör internt hur ett eventuellt verkställande av ett beslut skulle kunna påverka medlemmarnas upplevelse på Ubuntu-se så har man skapat en vettig referenspunkt som alla kan utgå från. Hittas inget som riskerar att påverka medlemmarnas upplevelse negativt borde det vara fritt fram att genomföra beslutet/förslaget.

(Vi tackar Bossieman för denna underbara 'formel'.)

(8)

Argumentet att det inte går att begränsa 'Globala Moderatorer' att se alla tavlor är sant, men att använda den förinställda gruppen i PHPBB är onödigt eftersom det är enkelt att skapa en grupp och mycket detaljerat ställa in den gruppens rättigheter.

(9)

Om en förändring t.ex. medför en förbättring av portalen men försämrar supporten så måste detta vägas in, alltså vilken prioritet man har mellan funktionerna.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Låst

Återgå till "Forum"