Tillbaka till rötterna!

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Tillbaka till rötterna!

Inlägg av fonsterbage 2.0 »

Jag vill återuppta tankegångar jag försökte propagera för redan under DSK. Då var det få som höll med. Kanske det inte är så många nu heller. Men jag menar, då som nu, att organisationsformen för ubunturörelsen i Sverige är fel.

Förmodligen har det gått för långt nu, alla dessa försök att uppfinna hjulet på nytt, hitta nya verksamhetsformer eller försök att importera verksamhetsformer från länder och sammanhang som, ursäkta uttrycket, inte har ett skit att lära oss (tvärt om anses Sverige och våra nordiska grannar vara föregångsländer i sammanhanget).

Vi måste säga stopp och sätta punkt. Vi måste börja om och göra rätt:

Tillbaka till rötterna! Vi är ett folkrörelseland och det är så vi är vana att arbeta - oavsett sammanhang. Gamla beprövade demokratiska verksamhetsformer. Trista kanske, men fyller i de allra flesta fall sin funktion. Jag tror inte det finns några genvägar.

Alltså: Det ska finnas en ideell förening (inte att förväxla med Fuse) vars verksamhet leds av någon portalparagraf typ "att sprida ubuntu i Sverige". En helt normal förening med normala stadgar och ledning och öppen för var och en som delar föreningens målsättning.

Denna förening ska bland annat bedriva forumverksamheten. En forumverksamhet som sköts av de funktionärer som väljs av medlemmarna på årsmötet och självfallet är ansvariga inför årsmötet. Är medlemmarna missnöjda med forumledningen i en sådan konstruktion får de välja en ny.

Alltså - det är den demokratiska föreningens medlemmar som styr forumet, vars huvudsakliga syfte är att sprida kunskap, ge support och göra reklam för ubuntu. Ubuntu-se:s forum kan inte längden sväva fritt i luften. Det visar utvecklingen med all önskvärd tydlighet.

Den interna diskussionen skulle då föras på ett avskilt internt medlemsforum. Den som inte är medlem får väl hitta andra former för sitt eventuella engagemang i vad det nu kan vara.

Nu invänder säkert några med motargument att det här inte överensstämmer med hur ubuntu internationellt fungerar.

Och?, svarar jag.

Vi måste hitta verksamhetsformer som passar oss. Vi har 150 års erfarenhet av slipstensdragningar i politiska partier, fackföreningar, hembygdsföreningar, idrottsföreningar, frikyrkor, vägsamfälligheter och sportfiskeklubbar.

Ingen kan påstå det experimenterande vi hittills hållit på med fallit väl ut. Back to basic!
No1Viking

Re: Tillbaka till rötterna!

Inlägg av No1Viking »

Word!

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Det var trevligt att någon höll med. Det kom från oväntat håll. Tror inte att
just vi var speciellt överens vare sig vad det gällde Den Stora Konflikten eller
Fuse:s årsmöte.

Ubunturörelsen (eller för den del linuxrörelsen) i Sverige har inte råd med fler
duktiga och engagerade människor som bränner ut sig på att hugga varandra i
strupen. Uppblåsta speedade egon tycks glömma vad vi sysslar med - att få så
många som möjligt att pilla in lite andra program än m$ produkter i sina
datorer.

Jag är inte själv felfri, men tar vi oss inte tid till besinning nu tror i vart
fall jag att vi sänker rörelsen för en lång tid framöver. Jag står kvar vid min
tankegång - vi ska bygga en folkrörelse på samma principer som vi gjort i det
här landet länge. Inget, absolut inget, har hittills visat att det finns något
bättre alternativ. Tvärt om.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

fonsterbage 2.0 skrev:Det var trevligt att någon höll med. Det kom från oväntat håll. Tror inte att
just vi var speciellt överens vare sig vad det gällde Den Stora Konflikten eller

Ubunturörelsen (eller för den del linuxrörelsen) i Sverige har inte råd med fler
datorer.

Om det är någon som förespråkat en föreningsmodell så är det jag och jag har fått många hugg och slag på vägen. Denna modell fanns före DSK, vilket inte var så populärt hos de som tog över.
Jag är väl dum som fortfarande tror på den, tycker många. Men 150 års utveckling på området, som du beskriver, kan bara inte vara fel.

Vad gäller FUSEs årsmöte tycker jag att det var tarvligt att göra ett sånt utspel som gav otroligt pinsamma konsekvenser, så pass att det blev en kris här. Mycket onödigt, tycker jag.

//FH
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

fonsterbage 2.0 skrev:Det var trevligt att någon höll med. Det kom från oväntat håll. Tror inte att

datorer.

Känns spontant att det ligger mycket i det du skriver fonsterbage, rent generellt.
Sedan att FUSE historian rent generellt blev en akut angelägenhet för FR här var ju lite förvånande.

Har inte tid att läsa noggrant vad du skrev nu, men generellt känns det rätt det du skriver. Ska läsa lite noggrannare senare ikväll......
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

@FH:

Det krävs i den här situationen ödmjukhet. Från mig, från alla. Inte minst från
din sida. Det är inte "tarvligt" att som revisor fullfölja sitt uppdrag. Vilka
följder det får är ointressant. Utan konsekvensneutralitet är uppdraget
omöjligt.

Det tidigare föreningsbygge du hänvisar till stod stadgemässigt långt från
föreningspraxis och var en av de utlösande faktorerna till DSK.

Men. Det är historia. Kan vi inte dra lärdomar av det och dra streck i dessa
debatter här i stället för att börja om med att använda ord som tarvligheter?
Tror inte denna gemenskap just nu har råd med sådant.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

fonsterbage 2.0 skrev:@FH:

Det krävs i den här situationen ödmjukhet. Från mig, från alla. Inte minst från
din sida. Det är inte "tarvligt" att som revisor fullfölja sitt uppdrag. Vilka
följder det får är ointressant. Utan konsekvensneutralitet är uppdraget
omöjligt.

Men. Det är historia. Kan vi inte dra lärdomar av det och dra streck i dessa
debatter här i stället för att börja om med att använda ord som tarvligheter?
Tror inte denna gemenskap just nu har råd med sådant.
@fonsterbage 2.0

Nu blir jag nästan arg.
Du startade tråden om FUSE och det i ett forum som inte har med saken att göra. Det var tarvligt!
Sen om det där med föreningspraxis. Alla föreningar har sin fulla rätt att besluta exakt hur stadgarna ska se ut. Dåtidens medlemmar valde den stadga som fanns då, vilket var/är alldeles så demokratiskt som det varit i 150 år.

Ödmjukhet.... bläsch!

//FH
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

fonsterbage 2.0 skrev:@FH:
Var definitivt inte stadgarna som var utlösande, det var en serie av event......men som sagt. Det är historia.

Gör om, gör rätt!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Kära gamla fönsterbåge

det är alltid lika trevligt att se dig. Ditt inlägg känns minst lika upplyftande, som om någon skulle ha
skrubbat bort gammal färg, spacklat, låtit torka och sedan målat om med nya fräscha färger, inför en
kommande vår. En signal om att nya, ljusa, varma tider väntar.

Jag har anledning att, precis som du, vara ödmjuk inför hur jag själv en gång har agerat. Där är både
du och jag likvädiga kålsupare.

Jag gillar dina tankegångar. Idag känns de tankegångarna mer relevanta än vad de gjorde den förra
gången. Nu skulle jag vara mogen för att vilja pröva något i enlighet med dina tankar. Hur skakar man
hand med en fönsterbåge? Jag får ta dig under armen, min arm, förstås.

Nu gäller det kanske även för oss som svarar i tråden, att själva inte falla in i ett mönster som liknar
detta som du skriver:
datorer
Sådant har vi sett mycket av under sistlidna tid.

Jag hoppas att dina tankegångar i första inlägget, skall kunna leda fram till en konkret och ödmjukt
hållen, fortsatt dialog kring dina tankegångar. Det är något som Ubuntu-se behöver. Dialog och tankar
kring en förändring, som på sikt, kanske kan göra oss än mer starka och effektiva.

Ja, jag tror på dina tankar. Jag önskar att de skall kunna utvecklas och mejslas ut i denna och kommande
trådar av liknande inriktning. Gott jobbat, bågen, gott jobbat.

Ha en fortsatt trevlig helg, unge man.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Hej Fönsterbåge!

Kul att se dig här igen! Det ligger en del i ditt förslag. Om inte annat skulle det - rätt utfört och förankrat - kunna lösa problemet med vad en "medlem" är för någonting.

Se'n är väl frågan hur man mappar erfarenheterna från fackföreningen eller sportfiskeklubben, där folk träffas på fysiska möten på en gemenskap baserad på Internet och där de flesta aldrig setts. Inte helt lätt, men det kan gå.

Diskussionerna runt FUSEs revision visar också hur svårt det är att hänvisa till "föreningspraxis" som vore det någonting helt entydigt och enhetligt. Det finns många varianter på stadgar. Varierande "praxisar" beroende på vilken förening man refererar till osv. Jag har i föreningslivet sett gott om exempel som är klart efterföljansvärda, men också en massa saker jag inte vill se igen.

Jag har lagt ett annat förslag, det kanske kan ses som "konfurrerande" med ditt, men jag tror lika väl de kan komplettera varandra eftersom det angriper problemet på en annnan nivå: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p316889
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

datorer.

Jag skäms lite för att jag hade missat detta och att vi (bakom http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39856 då) på grund av det ej fått chansen att ta hjälp av Fönsterbåge när vi skrev vårt förslag.

Vettigheter efter vettigheter. Detta sticker ut ordentligt jämfört med den övriga röran. +1
Skriv svar

Återgå till "Forum"