åäö i från ett windows nätverk
Jag kör ett windows 2003 server som jag delar ut en massa filer på men när jag montar dom i ubuntu så får jag inga åäö har fattat att det har att göra med utf8 och ISO-8859 att gör har provat att gjort så här
Lägg till din locale i /var/lib/locales/supported.d/local
Tex
sv_SE.ISO-8859-15 ISO-8859-15
Kör
sudo dpkg-reconfigure --force locales
Uppdatera /etc/enviroment
LANG="sv_SE.ISO-8859-15"
men får fortfarande inga åäö det enda som hände var att det vart ett annat tecken där det är åäö än vad det var när jag körde utf8
har jag inte behövt ändra det eller måste jag göra nå mer ?
Lägg till din locale i /var/lib/locales/supported.d/local
Tex
sv_SE.ISO-8859-15 ISO-8859-15
Kör
sudo dpkg-reconfigure --force locales
Uppdatera /etc/enviroment
LANG="sv_SE.ISO-8859-15"
men får fortfarande inga åäö det enda som hände var att det vart ett annat tecken där det är åäö än vad det var när jag körde utf8
har jag inte behövt ändra det eller måste jag göra nå mer ?
Hur är det är det ingen som har tid att svara så här i jul tider eller är det ingen som vet hur man gör ?
Se här: åäö/Ã…Ã„Ö i filer & filnamn (filer mellan WINDOWS & LINUX)
något nvändbart borde du väl kunna hitta där?
något nvändbart borde du väl kunna hitta där?
jo men den är den sidan jag försökt att gå efter .. men inte fått det att fungera har ju ställt om till ISO-8859-15 men ingen skillnad
men vad jag fattar så måste jag ställa in nått när jag mountar dom har försökt lagt till locale=ISO-8859-15 men det tycker inte den om.
så här står det nu . "//server/d /media/serverD smbfs credentials=/root/.smbcredentials 0 0" hur skall jag skriva i locale för att den skall fungera ?
men vad jag fattar så måste jag ställa in nått när jag mountar dom har försökt lagt till locale=ISO-8859-15 men det tycker inte den om.
så här står det nu . "//server/d /media/serverD smbfs credentials=/root/.smbcredentials 0 0" hur skall jag skriva i locale för att den skall fungera ?
Prova att montera med codepage=cp850 (vanligt för windows datorer)
dvs
//server/d /media/serverD smbfs credentials=/root/.smbcredentials,codepage=cp850 0 0
enligt man sidan för smbmount kan du behöva sätta iocharset till det som används på klientsidan...
dvs
//server/d /media/serverD smbfs credentials=/root/.smbcredentials,codepage=cp850 0 0
enligt man sidan för smbmount kan du behöva sätta iocharset till det som används på klientsidan...
jag fattar inte varför det skall vara så svårt att få det att fungera..
så här är läget just nu
har skrivit så här i fstab
"//server/g /media/serverprov smbfs iocharset=iso8859-15,username=stoffe,password=****,exec,auto,codepage=850,nodev,rw 1 0"
har även provat att skriva lite i smb.conf det här har jag lagt dit
client code page = 850
character set = ISO8859-15
men inga Ã…Ã„Ö än ...
men om jag navigerar till nätverket direkt Gnome så får jag åäö nu men då kan jag inte köra nått därifrån mest ju kopiera det innan jag kan göra nått då....
Måste ju vara många som vill blanda både windows och lunux i samma nät varför skall man behöva in i massa filer och skriva för att det skall fungera skulle det inte vara trevligt om det var mer likt windows att man bara höger klickar och väljer att dela ut eller montera och en enhet sån kunde man man ju få välja någonstans om man körde i ett blandat när så man kunde ställa om så man körde samma character set sen skulle det inte behöva vara nå mer...
så här är läget just nu
har skrivit så här i fstab
"//server/g /media/serverprov smbfs iocharset=iso8859-15,username=stoffe,password=****,exec,auto,codepage=850,nodev,rw 1 0"
har även provat att skriva lite i smb.conf det här har jag lagt dit
client code page = 850
character set = ISO8859-15
men inga Ã…Ã„Ö än ...
men om jag navigerar till nätverket direkt Gnome så får jag åäö nu men då kan jag inte köra nått därifrån mest ju kopiera det innan jag kan göra nått då....
Måste ju vara många som vill blanda både windows och lunux i samma nät varför skall man behöva in i massa filer och skriva för att det skall fungera skulle det inte vara trevligt om det var mer likt windows att man bara höger klickar och väljer att dela ut eller montera och en enhet sån kunde man man ju få välja någonstans om man körde i ett blandat när så man kunde ställa om så man körde samma character set sen skulle det inte behöva vara nå mer...
Fungerade det inte med cp850?