Inget minne för uppdateringar

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
kgesperanto
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inget minne för uppdateringar

Inlägg av kgesperanto »

Installerade Ubuntu 9.04 från den körbara skivan. Installationen gick synbarligen bra, men när jag ville hämta uppdateringar så blev det tvärstopp. Av någon anledning har installationen allokerat 2,3 Gb för Ubuntu. Det finns omkring 35 Gb tillgängligt på disken. Jag ville spara det XP som finns i datorn och gav därför order om att "installera sida vid sida". Jag kan välja XP men den blev sorgeligt trög. Fick göra tre omstarter för att få den att funka igen.

Vad göra? Kan expandera diskutrymmet för Ubuntu till ex 15 och spara 20 till XP. Har letat efter en sådan möjlighet, men ej funnit.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Inget minne för uppdateringar

Inlägg av eyerouge »

Möjligheten att ändra storlek på partitioner finns och det är rätt enkelt genom att använda sig av t.ex. GParted (System >> Admin >> Partitionsredigeraren). In med Live-skivan, boota om, ladda in Ubuntu från Live-skivan, och kör Gparted.

Edit: Att ditt Win Xp skulle bli segare av att du installerade Ubuntu låter emellertid rätt märkligt. Kan inte ens börja föreställa mig hur det skulle gått till såvida inte något riktigt märkligt skulle ha skett under installationen.
Bild
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Defragga XP-partitionen först!

PS. 1-0 eyerouge!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
kgesperanto

Inlägg av kgesperanto »

eyerouge skrev:Möjligheten att ändra storlek på partitioner finns och det är rätt enkelt genom att använda sig av t.ex. GParted (System >> Admin >> Partitionsredigeraren). In med Live-skivan, boota om, ladda in Ubuntu från Live-skivan, och kör Gparted.

Edit: Att ditt Win Xp skulle bli segare av att du installerade Ubuntu låter emellertid rätt märkligt. Kan inte ens börja föreställa mig hur det skulle gått till såvida inte något riktigt märkligt skulle ha skett under installationen.
Tack för svaret.
Misstänkte att det var lösningen. Jag startade installaltionen direkt efter uppstart, alltså, jag laddade inte in operativsystemet först och installerade därifrån. Man kanske ska göra så för att det inte skall bli väsen i byttan.

Faktum kvarstår dock att XP startade väldigt trögt efter det att jag valde detta op system vid startskärmen (Dos-stil) XP körde föst scandisk och sedan behagade det att påstå att det hittat ny mskinvara och att detta krävde omstart efter installation. Vad det var för maskinvara som hittats framgick inte. När XP väl startade så blev det blåskylt igen och sedan efter en trögstart kunde jag hämta hem från nätet.
kgesperanto

Inlägg av kgesperanto »

webaake skrev:Defragga XP-partitionen först!

PS. 1-0 eyerouge!
Det var det första jag gjorde. Jag till och med körde defrag på nyss defragad och fick en del komprimering som resultat. Analysen såg faktiskt ganska hyfsad ut med ett grönt fält till vänster om mitten och ett heltätt blått med en grön strimma i mitten. Fritt diskutrymme nästan 47 GB av c: 60 Gb. Så defragad var nog hårdisken då jag änligen tog mod till mig och installerade :-) Har vad jag brukar kalla "negativ tur", d.v.s om något kan så åt f-ders så gör det det när jag börjar labba. :-)
kgesperanto

Re: Inget minne för uppdateringar[LÖST]

Inlägg av kgesperanto »

Till slut funkade det.

Man måste tydligen börja i rätt ände på den här datorn. Jag borde, redan då jag testade "Live skivan", ha delat upp hårddisken.

När man väl installerat finns inte den möjligheten längre.

När man minskat befintlig hårddisk med c:a hälften måste man komma ihåg att allokera den nya partitionen. Därefter måste man ge order om att verkställa de begärda åtgärderna. Detta missade jag och fick göra om hela köret en gång till. Nå man lär sig av felen sägs det.

Kom dessutom underfund med att jag blev tvungen att välja felsäkert grafikläge för att få min skiva med Ubuntu 9.04 att komma igång.

Erfarenheter som kanske kan komma att vara intressanta för någon annan nybörjare med Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"