Tangentbord för Esperanto

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
kgesperanto
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Tangentbord för Esperanto

Inlägg av kgesperanto »

Har försökt aktivera ett tangentbord för Esperanto.
Ser en tangenbordlayout med de riktiga bokstäverna, men har inte lyckats få fram dem på skärmen vid tangenttryckning.
Hittills har jag haft en "dödtangent" som anrop av de speciella bokstäverna. Tangentbordslayouten placerar bokstäverna på lite taskiga platser.

Jag skulle vilja ha tagi i ett progam som tillåter mig t.ex att trycka på "^" som sedan anropar de rätta bokstäverna via grundboksäverna c,s,g,h,j,u.

Finns det färdigt eller måste man skriva ihop ett själv ?
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Tangentbord för Esperanto

Inlägg av TicToc »

Tryck CTRL + " och sedan det tecken du vill ha, och CTRL + ^ följt av önskat tecken, dvs CTRL + SHIFT + "
kgesperanto

Inlägg av kgesperanto »

J
TicToc skrev:Tryck CTRL + " och sedan det tecken du vill ha, och CTRL + ^ följt av önskat tecken, dvs CTRL + SHIFT + "

Tack för svaret

Jag kan få fram bokstäverna ŝĝĥĵĉ men inte u med breve om jag väljer Esperantotangentbordet. Jag hittar bokstäverna på tangenterna qwx^å.

Ditt råd att trycka på Ctrl + Shift och " resp ^ fungerar inte på mitt tangentbord. Lyckas inte hitta bilden på tangentbordslayouten igen.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

ûŵêŷîôâŝĝĥẑĉ
Det där är vad jag får med mitt normala svenska tangentbord, jag använder dock KDE, tror att samma skall fungera i GNOME också.
kgesperanto

Re: Tangentbord för Esperanto[LÖST]

Inlägg av kgesperanto »

TicToc skrev:ûŵêŷîôâŝĝĥẑĉ
Det där är vad jag får med mitt normala svenska tangentbord, jag använder dock KDE, tror att samma skall fungera i GNOME också.
Tack för svaret. Tyvärr lyckas jag inte få din metod att fungera. ( Har ännu inte hunnit titta på skilnaderna mellan GNPME och KDE.)

Däremot kom jag underfund med att man kan sätta in en tangentbordsindikator på "Ubuntulisten" högst upp på skärmen. (högerklicka med musen och välj tangentbordssymbolen) Med denna indikator monterad kan man bläddra sig fram till önskat tangentbord, sedan man installerat det förstås :-). I mitt fall är det svenska och esperanto. Jag får nu följande resultat om jag trycker på tangentena qw^åx och y efter att ha bläddrat fram Epo ser det ut så här: ŝĝĥĵĉŭ. Problemet är att ajg måste vänja mig vid att växla tangentbord om jag skriver t.ex svenska ord i en esperantotext och tvärt om. Kanske skall nämna att jag kör från skiva. Kanske det påverkar.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"