Hur räddar man ett kraschat filsystem för Ubuntu 9.04?
Har testat allt i Rescue (Esc-alternativen).
Ser att det flimrar förbi ett meddelande vid uppstart att IDE - nånting inte hittades.
Uppstarten stannar efter jag angett användarnamn och lösenord.
Någon som har en lösning?
Vad händer om man gör en ny installation utan att radera gamla?
Kraschat filsystem Ubuntu 9.04
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Kraschat filsystem Ubuntu 9.04
Hej, välkommen till Ubuntu Sverige 
IDE är hårddisk-interfacet (även kallat ATA), så det är kanske så att hårdisken inte hittas alls. Kan det stämma? Har du tur så är det bara någon kabel som har hoppat ur.

IDE är hårddisk-interfacet (även kallat ATA), så det är kanske så att hårdisken inte hittas alls. Kan det stämma? Har du tur så är det bara någon kabel som har hoppat ur.
Re: Kraschat filsystem Ubuntu 9.04
Tyvärr är det nog inte så.
Jag har en Acer laptop.
Detta är som tillbaks till 80-talet för mej, så du får ursäkta min okunskap.
Finns det något sätt att pausa händelseloggen när man bootar?
försökte använda ett annat råd från detta forum om att kopiera över .conf filen,
men misslyckades för att jag inte verkar ha någon /etc/x11/ mapp.
efter att konfererat med bbauto i går kvällhttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=39395 och försökt förstå vad som händer så verkar det mer som om det är Gnome som inte laddar som den ska. (Allt är ok till efter inloggningen. Då stannar allt upp,)
Jag har uppdaterat 8.10 till 9.04 och efter det kunde jag inte accessa extern hårddisk (den svarade inte på rätt sätt, var felmeddelandet) kanske är det ett fel i samma kategori när uppstarten inte går som den ska?
Jag har en Acer laptop.
Detta är som tillbaks till 80-talet för mej, så du får ursäkta min okunskap.
Finns det något sätt att pausa händelseloggen när man bootar?
försökte använda ett annat råd från detta forum om att kopiera över .conf filen,
men misslyckades för att jag inte verkar ha någon /etc/x11/ mapp.
efter att konfererat med bbauto i går kvällhttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=39395 och försökt förstå vad som händer så verkar det mer som om det är Gnome som inte laddar som den ska. (Allt är ok till efter inloggningen. Då stannar allt upp,)
Jag har uppdaterat 8.10 till 9.04 och efter det kunde jag inte accessa extern hårddisk (den svarade inte på rätt sätt, var felmeddelandet) kanske är det ett fel i samma kategori när uppstarten inte går som den ska?