Jag skulle vilja installera Ubuntu på min dator där jag för tillfället kör XP. Tänkte köra en dualboot, då jag har två hårddiskar så är det inga problem så. Men nybörjare som jag är så undrar jag hur jag ska göra för att komma åt
"hårddisk c: (windows xp)" från Ubuntu.
En annan undran är hur jag gör för att dela upp "d: (ubuntu)" vid installation för att kunna ha den på 40gig istället för 100, ifall någon förstår.
Ber om ursäkt för dåliga termer och tackar för svar...
Installera Ubuntu 9.04
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Installera Ubuntu 9.04
Var ett tag sedan jag körde med två hdd:s med XP på den ena, men om jag hänger med på vad du menar (och om jag kommer ihåg rätt) så ska hårddisken med XP automatiskt komma upp på Skrivbordet i Ubuntu eller under Platser > Dator och du ska kunna komma åt innehållet. Fungerade iaf när jag körde Ubuntu 8.10 och XP-hdd:n hade filsystemet NTFS.Red_Devil skrev:Jag skulle vilja installera Ubuntu på min dator där jag för tillfället kör XP. Tänkte köra en dualboot, då jag har två hårddiskar så är det inga problem så. Men nybörjare som jag är så undrar jag hur jag ska göra för att komma åt
"hårddisk c: (windows xp)" från Ubuntu.
Om du menar att hårddisken där du vill ha Ubuntu är 100Gb men du bara vill att den ska ta upp 40GB, så är det någonting du utan problem kan fixa under installationen. Antingen väljer du under installationen att partionera hårddisken manuellt och kan då bestämma exakt hur stor varje "del" ska vara, eller så kör du guidad partionering ("Guidad - ändra storlek") och då borde du också kunna ställa in hur stort utrymme du vill utnyttja.Red_Devil skrev: En annan undran är hur jag gör för att dela upp "d: (ubuntu)" vid installation för att kunna ha den på 40gig istället för 100, ifall någon förstår.
Ber om ursäkt för dåliga termer och tackar för svar...
Hoppas att du hänger med

Edit: BTW, Välkommen till forumet!