I mitt windows kan jag med Acers egna programvara optimera min laptop för energisparläge, bla. med skärmljusstyrkan och processorkraften, detta leder till en batteritid på ca 3 timmar.
Väl i Ubuntu 9.04 hamnar batteritiden på 2 timmar. Hur kan jag optimera batteritiden här?
Optimera batteritiden
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Optimera batteritiden
Har lite bråååådis här, men googla på "Processorfrekvensskalning i Ubuntu" och "PowerTop" så har du två saker att starta med. Vet inte exakt vad det ger för utslag i batteritid dock.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej du,
du har vissserligen varit medlem i en dryg månad, men eftersom jag förmodligen inte har sagt
det direkt till dig tidigare, så säger jag det nu: Välkommen!
System -> Inställningar -> Skärmsläckare. I den box (fönster) som du då får upp, titta längst ned,
bredvid Stängknappen, där kan du klicka dig vidare på knappen Strömhantering.
Förmodligen har du redan varit här. I så fall var mitt svar mindre lyckat. Hur som haver, jag hoppas
att någon skall kunna ge dig mer specifika svar
Lycka till,
Tukken
du har vissserligen varit medlem i en dryg månad, men eftersom jag förmodligen inte har sagt
det direkt till dig tidigare, så säger jag det nu: Välkommen!

Det närmaste jag kan komma detta, kan vara det här:Väl i Ubuntu 9.04 hamnar batteritiden på 2 timmar. Hur kan jag optimera batteritiden här?
System -> Inställningar -> Skärmsläckare. I den box (fönster) som du då får upp, titta längst ned,
bredvid Stängknappen, där kan du klicka dig vidare på knappen Strömhantering.
Förmodligen har du redan varit här. I så fall var mitt svar mindre lyckat. Hur som haver, jag hoppas
att någon skall kunna ge dig mer specifika svar
Lycka till,
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Hörde från några fysik-doktorer på ett universitet att när de köpte in nya bärbara datorer (Mac visserligen) testade de dem och kom fram till att det som slukar mest batteri är Bluetooth och den trådlösa nätverkskopplingen (WiFi).
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det är förvisso ganska sant vilken mojäng det än sitter i. Kör du t.ex. blåtand på mobilen så suger det upp batteriet, samma med WiFi.cthulhu skrev:Hörde från några fysik-doktorer på ett universitet att när de köpte in nya bärbara datorer (Mac visserligen) testade de dem och kom fram till att det som slukar mest batteri är Bluetooth och den trådlösa nätverkskopplingen (WiFi).
Oftast är det ju småprylar som är batterislukarna.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
-
För gnome finns en panel-applet CPU frequency scaling monitor (cpufreq-applet) som ska finnas med by default i Ubuntu. Titta i Lägg till i panelen. Med den kan man välja cpu-frekvens med två musklick eller välja automatiskt läge så att cpu:n går ner i halvfart när den är lågt belastad. (I xubuntu heter den xfce4-governor-plugin).