Hej!
När man kör Windows och har ett trådlöst nätverkskort så känner det automatiskt av att det finns tillgängliga nätverk. Därefter kan man koppla upp mot något av dem. På skolan finns trådlösa nätverk som man känner av direkt i Windows. När man startar Firefox kommer man direkt in på en inloggningssida och fyller i sitt användarnamn och lösenord.
Detta sker inte automatiskt i Ubuntu. Har satt min uppkoppling ath0 till DHCP och aktiverat den. Kortet är också aktiverat. Jag kan till och med se en stapel som visar signalstyrkan. Men kommer inte in på nätet. Vad för inställningar kan man testa att ändra på för att få det att fungera?
/Henrik Wiberg
Automatisk igenkänning och uppkoppling mot trådlöst nätverk
Brandväggsproblem? Installera Firestarter och kolla att/ställ in så att brandväggen tillåter DHCP.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Lösning är nog att installera "wifiradar" så kan du se alla nät,
och klicka på något lämpligt som du vill koppla upp dig på.
Sedan när du är uppkopplad skriver du in något i webläsaren, typ "www.dn.se", så borde du hamna på sidan som man loggar in sig på.
//Jonas
och klicka på något lämpligt som du vill koppla upp dig på.
Sedan när du är uppkopplad skriver du in något i webläsaren, typ "www.dn.se", så borde du hamna på sidan som man loggar in sig på.
//Jonas
Tack för svaren, skall testa det så snart jag är tillbaka på skolan igen efter jul.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Själv använder jag networkmanager (installera network-manager-gnome om du har gnome, knetworkmanager om du har kde).
Den har fler möjligheter till anslutningar än vad wifiradar har och möjlighet till vpn-stöd, vilket i stort sett är ett måste när man surfar ute på stan...
Den har fler möjligheter till anslutningar än vad wifiradar har och möjlighet till vpn-stöd, vilket i stort sett är ett måste när man surfar ute på stan...
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 19 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.