Diva Video Editor

Problem med att spela musik, film osv.
Shaaft
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Diva Video Editor

Inlägg av Shaaft »

Hejsan.

Tror jag hittat ett movie maker program till Linux som jag har använding av(Äntligen).
Programen heter Diva(Diva Video Editor) men vars får jag tag på det?
Har sökt överallt på internet men inte hittat. Vet ni hur man får tag på det?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Diva Video Editor

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har letat febrilt efter programmet men hittar bara en version från 2006. Förmodligen har det slutats utvecklats.
Ett bra sätt att se om ett program kan verka vara något att ha är att se versionsnumret. Jag hittade en version 0.0.2 så det var ingen höjdare precis.

Har du testat Kino, DeVeDe eller några andra program?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Shaaft

Inlägg av Shaaft »

Inga program jag testat har funkar vidare bra. Det jag vill göra är filmer av bilder och lägga in musik men det kan man inte göra i Kino osv.
Man ska även kunna ladda upp filmerna man gjort på youtube med.

DeveDe har jag testat om jag inte mins fel och var samma där som med Kino
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Diva lades ner för ca: 3 år sedan.
Shaaft

Inlägg av Shaaft »

Det var ju verkligen dåligt. Måste jag ha Windows för att kunna göra film. Mycket tråkigt att utbudet på Linux Ubuntu är så snålt vad gäller skapande av videos
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

Kdenlive då? Det använder iofs qt, men är ju både enkel och bra.

edit: Som du kan se här är ett videoskapande program en hög prioritering.
Senast redigerad av 2 JeyPeyy, redigerad totalt 3 gång.
Shaaft

Inlägg av Shaaft »

JeyPeyy skrev:Kdenlive då? Det använder iofs qt, men är ju både enkel och bra.
Man verkar inte kunna göra filmer av bilder i det programmet heller.
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

Shaaft skrev:
Ursäkta, läste inte igenom så noggrant vad du ville göra med programmet. Funkar det i movie maker då? I så fall kan du ju ladda ner det och använda det genom wine.
Shaaft

Inlägg av Shaaft »

JeyPeyy skrev:
Shaaft skrev:
Ursäkta, läste inte igenom så noggrant vad du ville göra med programmet. Funkar det i movie maker då? I så fall kan du ju ladda ner det och använda det genom wine.
Tyvärr redan testat det också. Funkade ej.

Helt desperat efter ett ett program till Linux som ska funka. Som det är nu måste jag åka till mina kompisar och göra skolarbeten.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Jag tycker nog det är lite orättvist att jämföra allt som finns som open source rakt av med kommersiella program för windows rakt av. När det gäller open source-program inom videoredigering så finns det mycket att önska om man ska jämföra de lite mer etablerade alternativen på windows som kostar pengar. Skulle du däremot jämföra alternativen mot de som finns som vanliga shareware/freeware så är de kanske mer jämförbara.

Det finns ändå riktiga high-end-versioner av videoredigeringsprogram för proffs för Linux men de kostar så pass mycket pengar att vanliga hemanvändare nog inte har råd eller tycker de är så enkla att använda. Bara för att det är för linux är det inte alltid gratis. Autodesk har versoner av både Discreet Smoke och Discreet Fire för Linux, Apple har linuxversion av Shake som de köpte upp för något år sedan. Jag tror det finns ytterligare något highend-program för linux som kostar en bra slant för den som har råd och behov. Linuxversionerna har lika mycket kraft som motsvarande av versionerna för andra OS.

Ska man köra open source så är det nog Kdenlive, Kino, Cinelerra eller Lives som gäller. Det går också utmärkt att använda blender för video editering i ganska stor utsträckning om man lär sig använda sequence editor-sektionen i Blender (http://eugenia.gnomefiles.org/images/blender.png). För den som vill lära sig lite grunder i hur man kan använda Blender för videoredigering och lite effekter kan kolla på den här videoguiden: http://screencasters.heathenx.org/_misc/bve/bve_02.html
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Blender (http://www.blender.org) är fritt, open source, och har en video sequencer som du kan använda.

EDIT
oops såg att philip5 redan rekommenderat... :) ..och den där videon visar nästan hur du kan göra en film av stillbilder och lägga till musik. Välj Add och Images, och Add Audio (HD) :D
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Shaaft skrev:
Det kan man visst det . :) Dock kan man inte göra Ken Burns-effekter än (dvs. zooma bilder och panorera på dem, till exempel), men vanliga slideshows funkar alldeles utmärkt.

Det är bara att gå till Project-tree-fönstret och klicka på pilen bredvid filmklappan, välja Add Slideshow clip och peta in en hel folder med bilder, välja hur länge de ska visas och trycka på OK.

Alternativt kan du lägga in en och en bild, genom att dra och släppa dem på projekt-trädet. När du släpper en bild på tidslinjen blir klippet automatiskt 5 sekunder långt, vilket innebär att det knappt syns på tidslinjen när du har en vanlig zoom-inställning. Det är därför viktigt att du zoomar in den genom att använda slidern längst ner i mitten. Sen kan du dra ut bilden till att visas så länge du vill och lägga på effekter för övertoning eller vad du vill ha.

Slutligen kan jag bara uppmuntra dig till att se på tutorial-videorna på http://kdenlive.org/tutorial för att lära dig grunderna. Räkna inte med att programmet ska uppföra sig på exakt samma sätt som Vegas/FCP/Premiere eller vad du nu använt förut. :)
Shaaft

Inlägg av Shaaft »

Tack för all possetiv respons jag fått :D ska genast kolla igenom alla alternativ
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"