Behövs ett underforum med tutorials för nybörjare?
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Behövs ett underforum med tutorials för nybörjare?
Jag är en total nybörjare på Ubuntu. Mitt första intryck är att det är ett fantastiskt operativsystem. Mitt andra intryck är att Ubuntu kan vara riktigt helvetiskt svårt för den som är ny och att detta kan skrämma bort en.
Hade det inte varit för all hjälp jag fått här på forumet hade jag avinstallerat Ubuntu och tuffat på med Windows. Jag hade dragit slutsatsen att Ubuntu är för nördar och inget för ”vanliga” användare. Den hjälp jag fått (och säkert kommer att få) har gjort att jag har kvar Ubuntu på datorn.
Efter mitt senaste missöde, se tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 71&start=0 fick jag så många goda råd i tråden att jag fick en tankeställare. Den samlade kunskapsmängden här på forumet är i sanning imponerande! Alla goda råd till nybörjare borde samlas i tutorials eller instruktioner riktade just till nybörjare. En förlaga finns exempelvis på ett användarforum för OpenOffice: http://user.services.openoffice.org/en/ ... 96536948a5. Då de lägger ut en tutorial om något som många har problem med sjunker snabbt antalet förfrågningar.
Problem jag själv stött på och tror att man borde sprida information om till andra nybörjare är exempelvis:
1.Hur (och varför) man bör partitionera sin hårddisk då man installerar
2.Hur man gör en ominstallation om allt annat misslyckas
3.Hur man installerar program andra än Ubuntus förvalda (och risker med detta)
4.Var man kan hitta terminalen manuellt (och vad är terminalen?)
5.Grundläggande terminalkommandon (och vilka man bör undvika)
6.Hur man kan installera Ubuntu på ett USB-minne
7.Hur man ställer in Grub (och vad Grub är)
Listan kan säkert göras längre.
Denna information och mer därtill finns att söka både här på forumet och på nätet. Fördelen med en samling tutorials vore att man som nybörjare slapp söka och i och med det få olika och ibland föråldrad eller felaktig information.
Målet med en samling tutorials skulle på lång sikt vara att göra Ubuntu mer lättillgängligt och därmed öka antalet användare. Man skulle även kunna fånga upp flaskhalsar och problem som finns i handhavandet som inte mer erfarna användare ("nördar") tänker på. Detta skulle kunna leda till en bättre produkt.
Jag vet inte hur ni mer erfarna användare ser på dessa funderingar från en nybörjare. Jag tycker i alla fall det vore intressant att få veta det. Det vore även intressant att få veta vad andra nybörjare tycker!
Hade det inte varit för all hjälp jag fått här på forumet hade jag avinstallerat Ubuntu och tuffat på med Windows. Jag hade dragit slutsatsen att Ubuntu är för nördar och inget för ”vanliga” användare. Den hjälp jag fått (och säkert kommer att få) har gjort att jag har kvar Ubuntu på datorn.
Efter mitt senaste missöde, se tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 71&start=0 fick jag så många goda råd i tråden att jag fick en tankeställare. Den samlade kunskapsmängden här på forumet är i sanning imponerande! Alla goda råd till nybörjare borde samlas i tutorials eller instruktioner riktade just till nybörjare. En förlaga finns exempelvis på ett användarforum för OpenOffice: http://user.services.openoffice.org/en/ ... 96536948a5. Då de lägger ut en tutorial om något som många har problem med sjunker snabbt antalet förfrågningar.
Problem jag själv stött på och tror att man borde sprida information om till andra nybörjare är exempelvis:
1.Hur (och varför) man bör partitionera sin hårddisk då man installerar
2.Hur man gör en ominstallation om allt annat misslyckas
3.Hur man installerar program andra än Ubuntus förvalda (och risker med detta)
4.Var man kan hitta terminalen manuellt (och vad är terminalen?)
5.Grundläggande terminalkommandon (och vilka man bör undvika)
6.Hur man kan installera Ubuntu på ett USB-minne
7.Hur man ställer in Grub (och vad Grub är)
Listan kan säkert göras längre.
Denna information och mer därtill finns att söka både här på forumet och på nätet. Fördelen med en samling tutorials vore att man som nybörjare slapp söka och i och med det få olika och ibland föråldrad eller felaktig information.
Målet med en samling tutorials skulle på lång sikt vara att göra Ubuntu mer lättillgängligt och därmed öka antalet användare. Man skulle även kunna fånga upp flaskhalsar och problem som finns i handhavandet som inte mer erfarna användare ("nördar") tänker på. Detta skulle kunna leda till en bättre produkt.
Jag vet inte hur ni mer erfarna användare ser på dessa funderingar från en nybörjare. Jag tycker i alla fall det vore intressant att få veta det. Det vore även intressant att få veta vad andra nybörjare tycker!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Behövs ett underforum med tutorials för nybörjare?
Kul med lite mer "långsiktig" input från en nybörjare!
Om de kollar här http://ubuntu-se.org/wiki finns den info som du söker tillräcklogt låttåtkommligt? Är det något vi kan ändra där för att det skall bli enklare att hitta? Är det saker som du helt saknar där? Skulle vi kunna "marknadsföra" det bättre?
Om de kollar här http://ubuntu-se.org/wiki finns den info som du söker tillräcklogt låttåtkommligt? Är det något vi kan ändra där för att det skall bli enklare att hitta? Är det saker som du helt saknar där? Skulle vi kunna "marknadsföra" det bättre?
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Fantastiskt bra feedback får jag säga.
En sticky i nybörjardelen av forumet där länkar till de vanligaste frågorna framkommer skulle vara grymt bra tror jag.
En sticky i nybörjardelen av forumet där länkar till de vanligaste frågorna framkommer skulle vara grymt bra tror jag.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
+1
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Mycket bra feedback! 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Om man vill lära sig Ubuntu så kan jag rekommendera boken (Upptäck ubuntu Linux 8.04 av Tobias Hagberg)
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Helt klart värt att försöka göra något baserat på denna tråden.
Projekt: En klistrad FAQ i tavlan "För nybörjaren"
Projekt: En klistrad FAQ i tavlan "För nybörjaren"
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Den boken borde väl fungera lika bra även om man kör 9.04? Jag skulle verkligen vilja hitta en bra bok som jag kan lära mig av!Chrizcaz skrev:Om man vill lära sig Ubuntu så kan jag rekommendera boken (Upptäck ubuntu Linux 8.04 av Tobias Hagberg)

Peace... 
Syntax Error
Dell Dimension 5000
Ubuntu 9.04
Windows XP
Processor: Intel Pentium 4, 3GHz
RAM: 2x 1GB DDR2, 533MHz
Grafik: 128MB PCI Express x16 ATI Radeon X300 SE
Ljud: Creative Labs Sound Blaster LIVE! 24-bit ADVANCED HD

Syntax Error
Dell Dimension 5000
Ubuntu 9.04
Windows XP
Den funkar utmärkt även till 9.04Pingvinist skrev:Den boken borde väl fungera lika bra även om man kör 9.04? Jag skulle verkligen vilja hitta en bra bok som jag kan lära mig av!Chrizcaz skrev:Om man vill lära sig Ubuntu så kan jag rekommendera boken (Upptäck ubuntu Linux 8.04 av Tobias Hagberg)
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Tack för tipset!Chrizcaz skrev:Den funkar utmärkt även till 9.04Pingvinist skrev:Den boken borde väl fungera lika bra även om man kör 9.04? Jag skulle verkligen vilja hitta en bra bok som jag kan lära mig av!Chrizcaz skrev:Om man vill lära sig Ubuntu så kan jag rekommendera boken (Upptäck ubuntu Linux 8.04 av Tobias Hagberg)

Peace... 
Syntax Error
Dell Dimension 5000
Ubuntu 9.04
Windows XP

Syntax Error
Dell Dimension 5000
Ubuntu 9.04