Behövs ett underforum med tutorials för nybörjare?
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Behövs ett underforum med tutorials för nybörjare?
Jag är en total nybörjare på Ubuntu. Mitt första intryck är att det är ett fantastiskt operativsystem. Mitt andra intryck är att Ubuntu kan vara riktigt helvetiskt svårt för den som är ny och att detta kan skrämma bort en.
Hade det inte varit för all hjälp jag fått här på forumet hade jag avinstallerat Ubuntu och tuffat på med Windows. Jag hade dragit slutsatsen att Ubuntu är för nördar och inget för ”vanliga” användare. Den hjälp jag fått (och säkert kommer att få) har gjort att jag har kvar Ubuntu på datorn.
Efter mitt senaste missöde, se tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 71&start=0 fick jag så många goda råd i tråden att jag fick en tankeställare. Den samlade kunskapsmängden här på forumet är i sanning imponerande! Alla goda råd till nybörjare borde samlas i tutorials eller instruktioner riktade just till nybörjare. En förlaga finns exempelvis på ett användarforum för OpenOffice: http://user.services.openoffice.org/en/ ... 96536948a5. Då de lägger ut en tutorial om något som många har problem med sjunker snabbt antalet förfrågningar.
Problem jag själv stött på och tror att man borde sprida information om till andra nybörjare är exempelvis:
1.Hur (och varför) man bör partitionera sin hårddisk då man installerar
2.Hur man gör en ominstallation om allt annat misslyckas
3.Hur man installerar program andra än Ubuntus förvalda (och risker med detta)
4.Var man kan hitta terminalen manuellt (och vad är terminalen?)