bränd skiva fungerar ej i äldre läsare

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
håkan1
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

bränd skiva fungerar ej i äldre läsare

Inlägg av håkan1 »

hej
jag har bränt en inst skiva på en ny dvd brännare men skivan fungerar ej på en äldre dator med dvd läsare vad kan vara felet tar cd typ w98 på en dator utan operativ
man kommer så långt att den partionerar hd men sedan installeras ej program medelar fel i filläsning på skivan skivan är bränd i 4x på en brännare som är max 16x
har kollat hd med felsökningsprogram den är ok även kollat fel på skivan i självtest i ubuntu 9

???
Användarvisningsbild
khelben1979

Re: bränd skiva fungerar ej i äldre läsare

Inlägg av khelben1979 »

Har du provat med att uppgradera firmwire på den gamla cd-r/dvd-r läsaren?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag skulle tippa på att CD-läsaren är slut i den äldre datorn, brukar vara rätt standard. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
håkan1
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av håkan1 »

den tar ju cd om vanliga dvd fungerar vet jag ej nu men troligt
är ubuntu skivan ok om man kommer halvvägs dvs till partioneringen
det gick ju aldeles nyss att läsa ubuntu 8 bränningen kan ev linsen blivit smutsig men jag tror att det är fel på skivan eller att läsaren fungerar ibland och nu ej vill?
varför görs iso filen precis så stor att den ej får plats på en cd utan dvd måste anv?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ISO-filen får plats på en CD (Utan överbränning för den delen). Kanske det som är problemet med.. Du använder en DVD skiva, det kan skapa problem det med. Prova att bränna ISO-filen på en CD, fungerar inte det råder jag dig att prova en annan CD-enhet i den dator du försöker installera Ubuntu.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"