Installera Ubuntu 9.04
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Installera Ubuntu 9.04
Jag har precis lyckats installera Ubuntu på min bärbara dator se tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=39175. Efter bara några dar har jag insett att Ubuntu är det system jag ska använda framöver. Jag har varit skeptisk och nog är det svårt med Ubuntu ibland, men attans vilka finesser!
Jag har tidigare misslyckats med att installera Ubuntu på en stationär dator: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=37980. Eftersom jag vill ha Ubuntu på alla mina datorer har jag tagit upp detta projekt igen.
Jag tror jag har löst hårdvaruproblemen, ett nytt acceptabelt tangentbord har fyndats för 29 pix. Jag har stängt av ljudkortet och kör bara med det inbyggda ljudet på moderkortet. Scannern får jag köra från Windows XP, som blir kvar (tills vidare). Detta verkar fungera. Jag vill installera Ubuntu som dual boot tillsammans med Windows XP. Nu börjar problemen.
Jag har två hårddiskar. Jag hade tänkt att ha Ubuntu på min andra HD. Win XP bootar från den första. När jag installerat Ubuntu på HD 2 hostar det inte igång. Jag får inte upp någon valmeny vid uppstart vilket system jag vill välja, XP tuffar igång av sig självt som vanligt. Mina frågor är:
1. Kan man inte installera Ubuntu på en andra HD? Måste det ligga på samma disk som Windows vid dual boot (ganska logiskt på ett sätt) Om det går att installera på en annan HD, hur konfigurerar man så att datorn hittar Ubuntu efter installation?
2. Om jag är tvungen att installera Ubuntu på min första HD (som är ganska liten och redan hyser Windows), kan jag lägga tex root och swap där och Home på den andra (mycket större HD:n)? Det innebär att jag kommer att ha Windows (NTFS) och Ubuntu (Ext) partitioner på båda diskarna, är det några nackdelar med detta? Hur ställer jag in detta i så fall? När man installerar verkar man bara jobba med en enda disk.
3. Innan installation skapar och formaterar jag de tilltänkta Ubuntupartitionerna (root, swap och home) i Windows. Spelar det någon roll för Ubuntu om partitionerna är primära eller logiska enheter?
Det var allt jag kan komma på just nu! Tänk på att jag är nybörjare och inte klarar av alltför tekniska förklaringar!
Jag har tidigare misslyckats med att installera Ubuntu på en stationär dator: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=37980. Eftersom jag vill ha Ubuntu på alla mina datorer har jag tagit upp detta projekt igen.
Jag tror jag har löst hårdvaruproblemen, ett nytt acceptabelt tangentbord har fyndats för 29 pix. Jag har stängt av ljudkortet och kör bara med det inbyggda ljudet på moderkortet. Scannern får jag köra från Windows XP, som blir kvar (tills vidare). Detta verkar fungera. Jag vill installera Ubuntu som dual boot tillsammans med Windows XP. Nu börjar problemen.
Jag har två hårddiskar. Jag hade tänkt att ha Ubuntu på min andra HD. Win XP bootar från den första. När jag installerat Ubuntu på HD 2 hostar det inte igång. Jag får inte upp någon valmeny vid uppstart vilket system jag vill välja, XP tuffar igång av sig självt som vanligt. Mina frågor är:
1. Kan man inte installera Ubuntu på en andra HD? Måste det ligga på samma disk som Windows vid dual boot (ganska logiskt på ett sätt) Om det går att installera på en annan HD, hur konfigurerar man så att datorn hittar Ubuntu efter installation?
2. Om jag är tvungen att installera Ubuntu på min första HD (som är ganska liten och redan hyser Windows), kan jag lägga tex root och swap där och Home på den andra (mycket större HD:n)? Det innebär att jag kommer att ha Windows (NTFS) och Ubuntu (Ext) partitioner på båda diskarna, är det några nackdelar med detta? Hur ställer jag in detta i så fall? När man installerar verkar man bara jobba med en enda disk.
3. Innan installation skapar och formaterar jag de tilltänkta Ubuntupartitionerna (root, swap och home) i Windows. Spelar det någon roll för Ubuntu om partitionerna är primära eller logiska enheter?
Det var allt jag kan komma på just nu! Tänk på att jag är nybörjare och inte klarar av alltför tekniska förklaringar!
Senast redigerad av 1 Pavel, redigerad totalt 1 gånger.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Installera Ubuntu 9.04
Ska försöka svara kort på frågorna, så kan vi ta detaljerna senare...Pavel skrev:Jag har precis lyckats installera Ubuntu på min bärbara dator se tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=39175. Efter bara några dar har jag insett att Ubuntu är det system jag ska använda framöver. Jag har varit skeptisk och nog är det svårt med Ubuntu ibland, men attans vilka finesser!
1. Det går alldeles utmärkt att lägga ubuntu på en 2a hårddisk, men man får tänka sig för vart man installerar uppstartshanteraren grub. Var man bör lägga grub beror lite på om den andra hårddisken är "removable" eller inte.
2. Nej det behöver du inte, men det går bra att lägga enbart /root där (4-10GB) och det spelar ingen roll om det är primära eller logiska enheter så länge dom har filsystem linux hanterar. Kan inte se några direkta nackdelar, mest en fråga om plats på hårddisken. När man installerar och kommer till partitionering, så kan man välja manuell och skapa en eller flera partitioner, för systemets partition anger man monteringspunkt "/" och vill man ha en separat data/hem partition anger man
monteringspunkt "/home" utöver detta behöver man en swap (storlek beror på hur mycket RAM-minne du har) 0,3-1GB
Behöver du förminska windows partitionen, kan du göra det innifrån vista, eller från ubuntus LiveCD för andra Win-versioner LiveCD->System->Administration->Partitionsredigeraren->Högerklicka->Avmontera->Ändra storlek...
får man en varningstriangel, bör man först defragmentera innifrån Windows (går med terminal kommando från LiveCDn också).
3. Det ända du bör göra innifrån Windows är isf. att bereda utrymme för övriga partitioner (förminska) när det gäller vista har jag hört att detta är säkrast att göra innifrån Vista. Partitionering gör du från LiveCDn->System->Administration->Partitionsredigeraren, eller under installations fasen.

-
Det låter hoppfullt!
Det måste vara din punkt 1 med Grub, uppstartshanteraren (jag har mycket dimmiga begrepp om denna), som blev fel då jag installerade på den andra HD:n. Hur ställer jag in den så att jag kan ladda Ubuntu? Vid installationen tror jag inte jag fick någon fråga om detta. Det är så jag vill ha det, Ubuntus partitioner samlade på andra hårddisken med gott om utrymme. På den första blir Windows och en del backuper kvar.
Det måste vara din punkt 1 med Grub, uppstartshanteraren (jag har mycket dimmiga begrepp om denna), som blev fel då jag installerade på den andra HD:n. Hur ställer jag in den så att jag kan ladda Ubuntu? Vid installationen tror jag inte jag fick någon fråga om detta. Det är så jag vill ha det, Ubuntus partitioner samlade på andra hårddisken med gott om utrymme. På den första blir Windows och en del backuper kvar.
- bbauto
Vart man bör lägga uppstartshanteraren grub:
Det beror på vad du har för möjligheter i bios setup och om det är en USB-hårddisk.
Kan du välja vilken stationär hårddisk som ska starta först? (boot ordning)
Kan du välja boot ordning
1.CD
2.USB
3.HDD
Låt oss säga att du har Windows installerat på den inbyggda hårddisken, windows bootloader startas från MBR (i början på hårddisken) Sen vill du ha ubuntu på en extern USB-Hårddisk. Vid partitionering väljer du manuellt och avancerat->Installera grub till MBR på den EXTERNA hårddisken.
Detta innebär att om du startar datorn utan USB-Hårddisken ipluggad, så startar Windows.
Har du USB-Hårddisken ipluggad startar Ubuntu. Om du installerat grub på den interna hårddisken, så måste du alltid ha denna ipluggad för att något ska starta överhuvudtaget, eftersom grub behöver gå vidare med /boot/grub/menu.lst för nästa steg.
Det beror på vad du har för möjligheter i bios setup och om det är en USB-hårddisk.
Kan du välja vilken stationär hårddisk som ska starta först? (boot ordning)
Kan du välja boot ordning
1.CD
2.USB
3.HDD
Låt oss säga att du har Windows installerat på den inbyggda hårddisken, windows bootloader startas från MBR (i början på hårddisken) Sen vill du ha ubuntu på en extern USB-Hårddisk. Vid partitionering väljer du manuellt och avancerat->Installera grub till MBR på den EXTERNA hårddisken.
Detta innebär att om du startar datorn utan USB-Hårddisken ipluggad, så startar Windows.
Har du USB-Hårddisken ipluggad startar Ubuntu. Om du installerat grub på den interna hårddisken, så måste du alltid ha denna ipluggad för att något ska starta överhuvudtaget, eftersom grub behöver gå vidare med /boot/grub/menu.lst för nästa steg.
- bbauto
Nu talar jag om installation genom att starta upp datorn med en LiveCD!! Kör du installation innifrån Windows (wubi) så är det bättre att någon annan svarar (wubi är inget jag rekommenderar ändå) annars får du frågor när det är dags att partitionera hårddiskarna. ->Avancerat.Pavel skrev:Det låter hoppfullt!
För att kunna svara, så måste jag veta vad det är för håsrdiskar vi talar om!? USB??
Vilka möjligheter har du att påverka bootordning i Bios??
- bbauto
Starta LiveCDn och titta under System->Administration->Partitionsredigeraren (gparted).
Vill du förminska WinXP partitionen, så avmontera den först, tänk på att Windows vill ligga först på hårddisken, så ska du frigöra utrymme så ska du göra detta efter XP-partitioner (till höger på stapeln) pröva dig fram, det är först när du väljer Verkställ/Apply som ändringarna genomförs.
Vill du förminska WinXP partitionen, så avmontera den först, tänk på att Windows vill ligga först på hårddisken, så ska du frigöra utrymme så ska du göra detta efter XP-partitioner (till höger på stapeln) pröva dig fram, det är först när du väljer Verkställ/Apply som ändringarna genomförs.
-
Jag installerar från CD:n. Har inte wubi. Windows ligger först på första disken.
Den andra disken jag tänker installera på är en intern HD, alltid ipluggad. Ubuntu kommer att ligga på andra halva av denna. Blir det då gissningsvis vid installationen att ställa in avancerat och ladda Grub till MBR på den interna disken? Jag har inte varit där och sett menyn, men det bör väl gå att skilja från den första disken?
Behöver jag alls in i GParted? Jag har PartitionMagic till Windows och är mera hemma där att ställa in diskutrymme och partitioner innan installationen.
Den andra disken jag tänker installera på är en intern HD, alltid ipluggad. Ubuntu kommer att ligga på andra halva av denna. Blir det då gissningsvis vid installationen att ställa in avancerat och ladda Grub till MBR på den interna disken? Jag har inte varit där och sett menyn, men det bör väl gå att skilja från den första disken?
Behöver jag alls in i GParted? Jag har PartitionMagic till Windows och är mera hemma där att ställa in diskutrymme och partitioner innan installationen.
- bbauto
Har man en stor extern hårddisk, som man tänkt använda som lagringsmedia både för Windows och Ubuntu, bör denna vara FAT32 eller NTFS, eftersom Windows kan vara lite kinkiga mot främmande filsystem. På min jobbdator har jag WinXP på hårddisken, FAT32 på min externa USB-HD (backup HD) och Ubuntu på en 16GB USB-sticka. Detta fungerar alldeles utmärkt, dock lite prestandaförlust jämfört med dual-boot på hårddisk. Men fördelen är att jag alltid bär med mig min portabla ubuntu-miljö (som jag kan starta från dom flesta datorer).
- bbauto
Har du tänkt att Windows ska komma åt andra halvan av disk2?Pavel skrev:Jag installerar från CD:n. Har inte wubi. Windows ligger först på första disken.
-
På första halvan av disk 2 har jag en del Windowsprogram osv. Dessa kommer väl Windows att kunna läsa efter installation, jag rör ju inte den partitionen. Efter denna partition kommer Ubuntus tre partitioner i ordningen root, swap och home. Dessa har jag tänkt att formatera i ext 4. Är det några problem med denna uppställning, Ubuntu behöver väl inte ligga först på disk 2?
Alla mina Windows partitioner är i NTFS, detta kan väl läsas av Ubuntu efter installation? Så fungerar det i alla fall på min bärbara Windows klarar väl inte av att läsa ext?
Jag ska ta och fixa ett USB-minne modell större som du och installera Ubuntu på, det verkar vara ett mycket bra sätt att jobba på när man är ute och rör på sig!
Alla mina Windows partitioner är i NTFS, detta kan väl läsas av Ubuntu efter installation? Så fungerar det i alla fall på min bärbara Windows klarar väl inte av att läsa ext?
Jag ska ta och fixa ett USB-minne modell större som du och installera Ubuntu på, det verkar vara ett mycket bra sätt att jobba på när man är ute och rör på sig!
- bbauto
Vet inte hur Windows ställer sig till 2a hårddisken, med främmande filsystem (bör inte vara några problem så länge du inte installerar grub där också). Man kan iaf inte utnyttja en FAT32/NTFS partition från Windows om man samtidigt har en ubuntu-installation där. ext4 är fortfarande på exprimentstadiet och är inget du ska använda om du vill ha ett stabilt och säkert system. Det finns plugins till Windows så du kan läsa ext.Pavel skrev:På första halvan av disk 2 har jag en del Windowsprogram osv. Dessa kommer väl Windows att kunna läsa efter installation, jag rör ju inte den partitionen. Efter denna partition kommer Ubuntus tre partitioner i ordningen root, swap och home. Dessa har jag tänkt att formatera i ext 4. Är det några problem med denna uppställning, Ubuntu behöver väl inte ligga först på disk 2?
-
Nu hänger jag inte riktigt med. Grub måste väl på något sätt installeras till andra disken om Ubuntu ligger där?
- bbauto
Svar Nej!Pavel skrev:Nu hänger jag inte riktigt med. Grub måste väl på något sätt installeras till andra disken om Ubuntu ligger där?
- bbauto
gparted ser i princip likadan ut som partition magic. -varför krångla till det-
-
Jag tror det bästa är att jag kör igång och installerar. Då klarnar nog ett och annat när jag bläddrar i de avancerade menyerna, har som sagt inte sett dem ännu. Ärligt talat har jag inte förstått allt, men så är det ju ofta innan man gjort sakerna i praktiken. Jag återkommer om det blir problem. Har förstått så mycket att Grub ska flyttas till MBR.
Tack för tipset om Ext 4, jag har försökt läsa om det, det ska visst vara snabbt, men något instabilt. Det blir Ext 3 för mig. Tack även för tipset om tillägg till Windows som kan läsa ext. Ska försöka hitta detta.
Som sagt, disken håller på att formateras och sedan ska det installeras, jag återkommer om en stund och berättar om mina felsteg!
Tack för tipset om Ext 4, jag har försökt läsa om det, det ska visst vara snabbt, men något instabilt. Det blir Ext 3 för mig. Tack även för tipset om tillägg till Windows som kan läsa ext. Ska försöka hitta detta.
Som sagt, disken håller på att formateras och sedan ska det installeras, jag återkommer om en stund och berättar om mina felsteg!
- bbauto
Ska du ha kvar windows MBR på första hårddisken, och installera grub på 2a hårddiskens MBR, så måste du kunna skifta ordning på hårddiskarna i bios. Lättare att låta grub ligga på 1a hårddisken och ta hand om uppstarten av både Windows och Ubuntu.Pavel skrev:Nu hänger jag inte riktigt med. Grub måste väl på något sätt installeras till andra disken om Ubuntu ligger där?
- bbauto
Är du van vid partitionmagic, så är du nog inte så oerfaren ändå. -det ska nog gå bra-Pavel skrev:Jag tror det bästa är att jag kör igång och installerar. Då klarnar nog ett och annat när jag bläddrar i de avancerade menyerna, har som sagt inte sett dem ännu. Ärligt talat har jag inte förstått allt, men så är det ju ofta innan man gjort sakerna i praktiken. Jag återkommer om det blir problem. Har förstått så mycket att Grub ska flyttas till MBR.

-
Har pillat på datorer sedan -80 talet, Commodore, Mac och Windows. Har lyckats krascha det mesta. Är dock helt ny i Linux och Ubuntu. Det är ju en litet annorlunda värld. Mycket tror jag är att jag inte kan rätt uttryck för saker och ting. Det jag hittills har sett har gjort att jag insett att jag kommer att ha mycket skoj framöver.
- bbauto
Det finns två enkla sätt att krascha ubuntu på! ext4 samt ändra rättigheter på systemfilerPavel skrev:Har pillat på datorer sedan -80 talet, Commodore, Mac och Windows. Har lyckats krascha det mesta. Är dock helt ny i Linux och Ubuntu. Det är ju en litet annorlunda värld. Mycket tror jag är att jag inte kan rätt uttryck för saker och ting. Det jag hittills har sett har gjort att jag insett att jag kommer att ha mycket skoj framöver.

-
Nu rullar Ubuntu som det ska och precis som jag ville ha det på den stationära. När jag väl kom till de avancerade installationsalternativen var det inga problem att ställa in Grub rätt. Enda problemet var att det tog några minuter att sätta svenskt språkstöd efter installation. Kanske var det mitt billiga tangentbord som trixade till det och ville ha amerikanska istället? Nu verkar dock detta vara åtgärdat. Hårdvaran verkar funka som den ska, även om det är surt att inte kunna använda ljudkort och mitt lyxiga trådlösa tangentbord. Finesserna i Ubuntu kompenserar. Det blev ext 3 partitioner. Ext 4 verkar inte vara något för en experimentglad och kraschbenägen nybörjare som måste göra nytta på datorn då och då.
Tack för den fina hjälpen och alla bra tips!
Sätter tråden som löst.
Tack för den fina hjälpen och alla bra tips!
Sätter tråden som löst.