Kollektiv bugghantering?

Behöver du hjälp med buggrapportering? Är du osäker på om det du just upplevt är en bugg eller en "feature"? Här kan vi hjälpa dig att undersöka saken, eller ge dig tips och råd hur du ska buggrapportera.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Kollektiv bugghantering?

Inlägg av andol »

Tänkte att jag skulle spinna vidare lite på tråden Hjälpa till med bugghantering.

Kanske skulle det kunna vara något vi tillsammans kan göra i LoCot? Till exempel genom en forumtavla?

Några utav de scenarion då detta skulle kunna vara intressant är följande
  • Man har upptäckt något man tror kan vara en bugg, men känner sig inte tillräckligt säker för att faktiskt rapportera den. Då skulle man här kunna få råd eller, i bästa fall, bekräftelse på buggen.
  • Man har har en bugg man vill rapportera, men känner sig inte riktigt säker på hur, var, etc. Då kan man här få vägledning genom proceduren.
  • Man har rapporterat en bugg, men den har inte fått så mycket uppmärksamhet som man hoppats på. Då kan man här be andra att titta lite extra på den.
  • Man håller på och bearbetar en befintlig (annans) buggrapport, men känner sig lite osäker på hur man ska vidare. Då skulle man här kunna få råd från andra.
Är det här något som låter intressant? Framförallt, är det här något någon skulle kunna tänka sig att dra nytta av?

Börjar själv bli lite varm i kläderna och lägger gärna tid på att hjälpa andra.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kollektiv bugghantering?

Inlägg av KiviE »

Jag tror det är en bra idé även fast tavlan förmodligen inte kommer få så många inlägg från början kan den nog få fler att börja rapportera buggar om de får lite hjälp på vägen och känner sig mer säker på att det verkligen är en bugg.
andol

Inlägg av andol »

KiviE skrev:...kan den nog få fler att börja rapportera buggar om de får lite hjälp på vägen och känner sig mer säker på att det verkligen är en bugg.
Jo, lite det som är tanken, att sänka ribba så att säga. När man väl blir varm i kläderna behöver man ju inte gå omvägen kring forumet varje gång.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Bra idé, väl värt ett försök ;)
andol

Inlägg av andol »

Bowmore skrev:Bra idé, väl värt ett försök ;)
Trevligt med lite ytterligare respons :)

Tror du att du själv skulle använda dylik tavla, eller gillar du mest idéen i största allmänhet?
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Det här är en idé som jag tror på! Nu använder jag ett annat system, men av erfarenhet kan jag säga att det var lite "spänande" att rapportera något för första gången, man vill ju så gärna att det blir rätt och riktigt. Om jag hade haft den här tänkta tavlan hade jag antagligen gjort min första rapport tidigare. När jag körde kubuntu stötte jag på fel, beklagade mig här, och ryckte på axlarna...
Den här tavlan hade kanske gjort att jag rapporterade det hela.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

andol skrev:Tror du att du själv skulle använda dylik tavla, eller gillar du mest idéen i största allmänhet?
Nu kör jag utvecklingsversionen, men har även de två senaste releaserna tillgängliga så förutsättningarna finns ;)

Jag kommer nog mest att vara där för att hjälpa till men kommer säkert också ha behov av att bolla problem innan eller efter det att jag skickat iväg en bugg.
andol

Inlägg av andol »

Tja, då kanske man skulle göra ett försök då...

@Forumadmin: Alternativt har ni några invändningar?

Någon som har ett förslag på vad man skulle kunna kalla tavlan? Känner mig inte riktigt nöjd med det som översättning utav "Bug Triage".

(Jo, jag vet att det egentligen heter avlusning på svenska, samt att triage även är ett svenskt ord. Känns på något sätt inte riktigt rätt det heller dock.)

Utanför ämnet: Bowmore: Förresten, vad "heter" du i Launchpad?
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Flugsmällan...
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Felrapportering?
andol

Inlägg av andol »

hagelnut skrev:Felrapportering?
Så enkelt och så rätt. Danke.

@TicToc: Även om vi givetvis måste få med Flugsmällan på något hörn :)
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

Bra idé andol! :) Har själv gått o funderat på nåt liknande ett tag: att lista de mest irriterande buggarna i nån tråd. :)

Din idé vore perfekt, för jag tror det är många som tycker det är krångligt att rapportera buggar och känner sig osäkra på hur man gör och om de gör rätt. Då känns det ju tryggare att diskutera det innan man anmäler buggen.
andol

Inlägg av andol »

Sådärja! Nu finns tavlan Felrapportering.

(Vart den här tråden förövrigt har flyttats.)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Mycket bra jobbat andol !

Om själv skulle jag rapportera en bugg skulle det falla på att jag inte kan skriva engelska.
Jag läser och förstår datorengelska relativt obehindrat, men steget till att själv kunna skriva på engelska är faktiskt ganska stort.
andol

Inlägg av andol »

Rune.K skrev:Om själv skulle jag rapportera en bugg skulle det falla på att jag inte kan skriva engelska.
I så fall är det bara "rapportera" buggen i den här tavlan, så ska förhoppnings jag eller någon annan kunna rapportera den vidare till Launchpad. (Företrädevis då efter att man själv har verifierat den.)
Skriv svar

Återgå till "Felrapportering"