En XP-dator som fryser? OLÖST IGEN; FLER PROBLEM!

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

En XP-dator som fryser? OLÖST IGEN; FLER PROBLEM!

Inlägg av Emka »

jag har en xp dator som jag gav bort, palla med MS liksom... vet inte om tråden skall ligga här men den innehåller xp även om det är en hårdvarufråga...?

iallafall, jag har inte använt den själv nånting men vet väl lite ungefär vad som finns i den, en amd processor, tror det är singel core 2500+ eller nåt liknande, ett gammalt agp kort, 512 i ram och 160 i hårddisk.

Det som händer är att den fryser emellanåt, den funkar en stund men sen kan det räcka med att gå in i paint eller på nätet för att den skall frysa, det går inte röra musen eller nånting och man måste restarta den manuellt för att den ska funka en stund, har inte bytt nånting för test men misstänker nätagget som ligger på runt 250W eller om det var 300W?

Vad kan det bero på när datorn fryser?
Senast redigerad av 3 Emka, redigerad totalt 7 gång.
Emka

Re: En XP-dator som fryser?

Inlägg av Emka »

bumpar denna och lägger tilllite mer info. ska tillägga att det inte är jag som använder den nu uatn min frus bror som har den.

när jag ska starta upp datorn kommer jag till en ruta som scannar av allt jag har i datorn och som säger att det inte går att hitta nåt tangentbod, tryck F1 för at fortsätta och då hittar den tangentbordet.

Problemet är att varje gång jag startar datorn på det sättet fryser den och jag kan inte göra nånting öht, om jag tar andra vägen och trycker delete ist och går in i bios, där behöver jag inte ändra nåt eller så utan bara esc och avsluta utan ändringar, då kommer jag in som vanligt och allting funkar utan att det fryser.

I början funkade det bra att trycka F1 och då frös det ibland när man använde ex paint.

hoppas nån kan hjälpa mig?
Anon
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Anon »

använder du usb lr ps2 keyboard?
Emka

Inlägg av Emka »

både och, just nu är den kopplad me en sån där grön ps2 skarv, har iof inte kört med bara usb. men det låter som om det skulle vara en för enkel lösning, eller?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Emka skrev:både och, just nu är den kopplad me en sån där grön ps2 skarv, har iof inte kört med bara usb. men det låter som om det skulle vara en för enkel lösning, eller?
Vill du att vi skal krångla till det? ;D Det kan ju vara värt att testa.

Annars låter det lite som om det skulle kunna ha med överklockning/överhettning att göra. Strömaggregatet kan naturligtvis också vara en felkälla, om det är ett gammalt aggregat.
Emka

Inlägg av Emka »

jo men just det att det INTE fryser om man går genom bios ??? bara om man trycker på F1 där de vill att man skall göra det... det låter väl inte som överklockning eller överhettat nätagg? kan ju vara värt att testa köra tangenbord genom usb iof, låter lite för enkelt bara... är det så enkelt är jag glad men tror inte det eftersom det har funkat tidigare med samma koppling... jag har då ingen som helst aning... :-\
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Överklockning kan ju ge de mest märkliga problem, men att det funkar om du går genom bios talar väl emot det. Funkar det om du testar Ubuntu på datorn? Det kanske kan vara så enkelt som oxid på adapterkontakterna?
Emka

Inlägg av Emka »

Finns det ingen inställning som gör att man slipper trycka på F1 innan man kan starta upp windows? kanske det kan vara en enkel sak..?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Emka skrev:Finns det ingen inställning som gör att man slipper trycka på F1 innan man kan starta upp windows? kanske det kan vara en enkel sak..?
Prova att byta tangentbord...tangentbord är en förbrukningsvara.
Emka

Inlägg av Emka »

Men tangentbordet är helt nytt, köpte det för en vecka sen, har så på man dator också att man måste trycka in F1 för att komma vidare, fast den fryser inte efteråt, alltid undrar hur man ändrar det...?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Om du kollar i BIOS, vad står det för datum då?
Emka

Inlägg av Emka »

säkert nåt jättegammalt, det är ju ingen ny dator och att uppdatera bios vet jag inte om jag ger mig på, det om nåt kan fucka upp A-L-L-T... egentligen inget stort problem iom att det funkar att gå genom bios men ändå, sjuuukt störande, men det låter alltså som nåt som har med bios att göra?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Från det jag luskat ut kan orsaken nämligen vara att BIOS-bateriet är urladdat. Det är andra som skrivit om liknande problem vi urladdade BIOS-baterier. Om batteriet är urladdat så håller den inte t.ex. tid och datum, så om tid/datum är fel så kan det vara det som är orsaken.
Emka

Inlägg av Emka »

okaj, kommer sitta vid datorn ikväll och tar en titt på det, om man behöver nytt batteri,är det bara kila in på ICA eller är det speciella batterier?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Emka skrev:okaj, kommer sitta vid datorn ikväll och tar en titt på det, om man behöver nytt batteri,är det bara kila in på ICA eller är det speciella batterier?
Det är sådana där runda, platta. Ev får du bege dig till Kjell eller Classe.
Emka

Inlägg av Emka »

haha, jo jag vet hur de ser ut, undrade mer om det är såna runda platta man köper på typ ica eller om det är specialbatterier som måste leva mkt längre eller nåt sånt, men ok, kjell eller classe it is :D ska kolla datum i bios först, antar att om tid o datum stämmer är det inte det iallafall? var inne på om det kan vara tangentbordet för innan man trycker F1 så står det ju att det inte finns ngt tangenbord men det är inga problem att hitta det när man väl är inne i datorn. ska testa ett annat just in case... mbr repair är inget man behöver bry sig om heller eller?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Emka skrev:haha, jo jag vet hur de ser ut, undrade mer om det är såna runda platta man köper på typ ica eller om det är specialbatterier som måste leva mkt längre eller nåt sånt, men ok, kjell eller classe it is :D ska kolla datum i bios först, antar att om tid o datum stämmer är det inte det iallafall? var inne på om det kan vara tangentbordet för innan man trycker F1 så står det ju att det inte finns ngt tangenbord men det är inga problem att hitta det när man väl är inne i datorn. ska testa ett annat just in case... mbr repair är inget man behöver bry sig om heller eller?
Om det är longlife eller inte vet jag inte, men det står ju en typbeteckning på bateriet och det anger väl om det är longlife eller inte.

mbr skulle jag inte tro att det är.
Emka

Inlägg av Emka »

ok hoppar mbr då, låter som ett hårdvaruproblem alltså.

jag kom på en sak till:

När jag satte i ramminnet låg grafikkortet lite i vägen så fick inte in det ordentligt i första sloten utan det bara tjöt vid uppstart, satte den då i tredje och då funkade allting, har låtit den sitta där då det funkade och har inte tänkt mer på det, tanken slog mig nyss...

Kan det va nåt?
Emka

Inlägg av Emka »

förretsen, om det skulle vara så att batteriet är urladdat och jag sätter i ett nytt, hittar bios allt automatiskt då eller måste jag uppdatera bios? det är jag lite ovillig att göra egentligen....
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Emka skrev:förretsen, om det skulle vara så att batteriet är urladdat och jag sätter i ett nytt, hittar bios allt automatiskt då eller måste jag uppdatera bios? det är jag lite ovillig att göra egentligen....
Du måste nog ställa in vissa delar av BIOS igen, men du behöver inte uppdatera (flasha) BIOS bara för det.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"