Så...
Jag har en Vista dator kvar i mitt nätverk eftersom att jag helt enkelt har en del applikationer som jag måste köra där och jag har nu ett störande problem som jag försökt lösa. För det första gäller det en generell fråga om rättigheter för filer och mappar i Ubuntu. Jag har förstått att jag kan logga in som root i nautilus och på det viset ställa in olika saker för olika mappar, men finns det något generellt sätt att ändra rättigheter till alla, eller ett antal definierade mappar på samma gång? Det känns drygt att sitta och högerklicka på varje mapp och därifrån ordna samma sak på kanske 100 mappar.
För det andra (vilket egentligen är uppkomsten till problemen ovan) så blir av någon anledning alla mappar jag för över från min Vista dator till min Ubuntudator låsta, eller rättare sagt de blir inte tilldelade någon ägare, vilket gör att jag med min vanliga inloggning inte kan flytta dem. Jag tror inte jag haft det problemet innan jag uppdaterade till Jaunty, men jag har iofs inte fört över särskilt mycket förrän just de senaste dagarna. Kan man ändra detta och vad beror det på? Jag skulle ju vilja föra över filer och mappar fritt och få dem fullt tillgängliga till min standardanvändare på Ubuntu, utan att krångla.
Tips och trix uppskattas.
/Birk
Rättigheter i nautilus och nätverk med Vista
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Rättigheter i nautilus och nätverk med Vista
Jag brukar alltid skapa en Startare på skrivbordet "Admin" ->gksu nautilus
Sen brukar jag lägga till nautilus-scripts dels under resp. /home/user/.gnome2/nautilus-scripts, men även under /root/.gnome2/nautilus-scripts. Ofta vill man ju ändra inställningarna rekursivt från den foldern man står i och nedåt. Då skulle du kunna lägga till en script som gör detta. Det finns säkert hundratals sätt att lösa det på.
PS! Skickar ett exempel efter nattning av barn...
Sen brukar jag lägga till nautilus-scripts dels under resp. /home/user/.gnome2/nautilus-scripts, men även under /root/.gnome2/nautilus-scripts. Ofta vill man ju ändra inställningarna rekursivt från den foldern man står i och nedåt. Då skulle du kunna lägga till en script som gör detta. Det finns säkert hundratals sätt att lösa det på.

PS! Skickar ett exempel efter nattning av barn...
Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 29 gånger.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Vi linux användare, som du kanske anade, brukar använda terminalen till sånt här. Själv har jag apt://nautilus-open-terminal installerat, så jag kan få en terminal där jag vill, och så kör jag t.ex. chown eller chmod med "-R" som i Recursive! (alla undermappar + filer).eller ett antal definierade mappar på samma gång? Det känns drygt att sitta och högerklicka på varje mapp och därifrån ordna samma sak på kanske 100 mappar.
EDIT: kolla "chown --help" "chmod --help", och varför inte manualerna ("man chmod" etc) till dessa kommandon. Vill di bli riktigt avancerad så kan man ju t.ex. skapa en "högerklicksmeny" med t.ex. nautilus-actions, som kör en chown med gksudo för grafisk sudo. Det finns många sätt som sagt.
Konstigt! Har jag aldrig råkat ut för. Någon annan Vista ägare som kan tala om för oss varför?För det andra (vilket egentligen är uppkomsten till problemen ovan) så blir av någon anledning alla mappar jag för över från min Vista dator till min Ubuntudator låsta, eller rättare sagt de blir inte tilldelade någon ägare
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Här är ett exempel på script...
/home/user/.gnome2/nautilus-scripts/ChgOwner:
Skapa en tom fil, kopiera och klistra in... Spara med lämpligt namn... Högerklicka på filen->Rättigheter->Tillåt körning av filen som ett program.
Nu ska du kunna högerklicka i Nautilus->Skript->ChgOwner
Så ändras Ägare=root Grupp=admin med Läs och Skrivrättigheter, övriga inga rättigheter alls.
Från där du står i nautilus inklusive alla underbibliotek...
OBS! Kan vara farligt att köra på systembibliotek, speciellt om du ska ändra Ägare...
används med försiktighet (under /mnt, /media, /home/user/egna_foldrar).
/home/user/.gnome2/nautilus-scripts/ChgOwner:
Kod: Markera allt
#!/bin/sh
# Change Owner and Group to Read & Write recursively from current dir.
# Replace root:admin if you wish (NewOwner:NewGroup)
base=”`echo $NAUTILUS_SCRIPT_CURRENT_URI | cut -d’/’ -f3- | sed ’s/%20/ /g’`”
if [ -z "$NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_FILE_PATHS" ]; then
dir=”$base”
else
while [ ! -z "$1" -a ! -d "$base/$1" ]; do shift; done
dir=”$base/$1″
fi
cd "$dir"
foo=`gksudo -u root -k -m "enter your password for nautilus root access" /bin/echo "got r00t?"`
sudo chown --recursive root:admin ./
foo=`gksudo -u root -k -m "enter your password for nautilus root access" /bin/echo "got r00t?"`
sudo chmod --recursive 770 ./
Nu ska du kunna högerklicka i Nautilus->Skript->ChgOwner
Så ändras Ägare=root Grupp=admin med Läs och Skrivrättigheter, övriga inga rättigheter alls.
Från där du står i nautilus inklusive alla underbibliotek...
OBS! Kan vara farligt att köra på systembibliotek, speciellt om du ska ändra Ägare...
används med försiktighet (under /mnt, /media, /home/user/egna_foldrar).