Xubuntu

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
callejero
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Xubuntu

Inlägg av callejero »

Hej,

funderar på att installera om ubuntu men satsa på xubuntu eftersom den kräver mindre och jag har en lite gammal dator.

Jag tror att jag inte borde ha nåt störe problem med själva installationen, men funderar nu på att jag måste nog rensa /home från gamla program inställningar å så (för jag vill ju självklart behålla min musik och mina filmer).

Nån som har ett bra tips??

O0 Callejero
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Xubuntu

Inlägg av webaake »

Du behöver inte rensa så mycket bara i vissa mappar:

radera allt i mappen .cache - det är gamla sessioner som definitivt stör den nya installationen. Du kan också ha andra mappar med andra sessionsfiler i som t ex .metacity, .compiz m fl, radera även i dessa mappar.

Jag körde in Xubuntu 9.04 och hade en separat /home-partition och fick problem först, men efter att ha raderat dessa olika sparade sessioner flöt alting bra. T ex Thunderbird och Firefox fungerade felfritt med alla inställningar kvar! I något enstaka fall kan någon inställning till något nytt program strula till det för det programmet, men då raderar man bara dess inställnigsmapp typ .vnc, eller vad det kan vara.

Tänk också på at inställningar för tjänster som t ex Samab m m inte ligger i din hemmapp utan i /etc. Så det kan löna sig att ta en backup på /etc om man kört olika servers/tjänster. Den mappen är liten och man kan sedan kopiera tillbaka enstaka filer därifrån utan större problem, t ex /etc/samba/smb.conf. Man kan också öppna dem och kopiera valda delar , t ex /etc/fstab som ju håller reda på dina hårdiskar m m.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Xubuntu

Inlägg av JeyPeyy »

Vad sägs om att i stället installera xubuntu-desktop och avinstallera ubuntu-desktop? Blir väl kanske en del skit över, men det kanske kan fixas med nya computer janitor?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"