Så står jag då igen inför valet: Att uppgradera, eller att inte uppgradera. Kör nu Ubuntu Intrepid Ibex 8.10. Datorn har ett Radeon 9600XT 128Mbyte grafikkort, och jag kör kortet med proprietär driver från ATI. I xorg.conf står de således (bland annat):
Kod: Markera allt
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Driver "fglrx"
EndSection
Det tycks, av trådar såväl här på Ubuntu-se som på engelskspråkliga fora, som att det kan bli problem vid uppgradering till Jaunty. ATI's nya proprietära drivers stöder inte äldre kort (som t.ex. Radeon 9600). ATI har släppt en "Legacy Driver"; finns att hämta från ATI's hemsida. Dock lär inte denna fungera under nyare Linux-kernels, vilket ska inkludera Jaunty.
Dock, läste jag på ett forum - kommer inte riktigt ihåg vilket - att det skulle gå bra att använda ATI's öppna driver. Jag tror den heter radeonhd.
Hur då förfara? Ska jag avinstallera den proprietära ATI-rutinen före uppgradering? Editera xorg.conf manuellt? (Nej, jag är inte rädd för terminalen!) Är det bara att stänga av den proprietära drivern i System > Administration > Hardware Drivers?
Svar emottages tacksamt!
Per