Frågor om loggfiler
Frågor om loggfiler
Hej
Finns det något program som raderar alla loggfiler som har med nätverkstrafik, program och filhantering mm att göra? Liknande Windows programet CCleaner. Eller finns det något kommando som stänger av skapandet av loggfiler, eller så de sparas högst 1dag? Var i filsystemet finns loggfilerna? Kan man radera loggfiler utan risker?
Finns det något program som raderar alla loggfiler som har med nätverkstrafik, program och filhantering mm att göra? Liknande Windows programet CCleaner. Eller finns det något kommando som stänger av skapandet av loggfiler, eller så de sparas högst 1dag? Var i filsystemet finns loggfilerna? Kan man radera loggfiler utan risker?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Frågor om loggfiler
Varför vill du radera loggfilerna? De innehåller ju viktig information som du ka ha nytta av vid ev. felsökning.allan skrev:Hej
Kommandot logrotate har hand om logghanteringen och komprimerar äldre loggar och raderar de äldsta eftersom. Som standard är det inställt på att behålla fyra veckors loggar. Konfigurationen för logrotate hittar du i /etc/logrotate.comf och mer info om kommandot finner du i man logrotate. Loggarna hittar du i /var/log/
Senast redigerad av 1 djkmmo, redigerad totalt 27 gånger.
Vilka loggfiler du har styrs i regel utav vilka demoner du har igång på datorn. Inställningar gällande vad som ska loggas och inte loggas gör lämpligen via den konfiguration som tillhör motsvarande demoner. I regel hamnar loggfilerna någonstans under /var/log
- Konservburk
Du riskerar inte mer än att förlora dina loggfiler.allan skrev:Kan man radera loggfiler utan risker?
Jag vill ha koll på loggfilerna för att skydda mej mot IPRED
- Konservburk
I så fall är det din internetleverantörs loggar som är av intresse.allan skrev:Jag vill ha koll på loggfilerna för att skydda mej mot IPRED
Om det sker en husransakan är dom säkert intreserade av vad som går att hitta i min dator.Konservburk skrev:I så fall är det din internetleverantörs loggar som är av intresse.allan skrev:Jag vill ha koll på loggfilerna för att skydda mej mot IPRED
-
Verkar lite naivt om du tror att du klarar dej genom att inte spara loggar. Polisen får göra husrannsakan och beslagta din dator. Sen kan de analysera hårddisken och hitta spår av även borttagna filer. Och egentligen spelar det ingen roll för Antipiratbyrån har en skärmdump från sitt torrent-program med din ip-adress på, och det är tydligen det som gäller i domstol.allan skrev:Jag vill ha koll på loggfilerna för att skydda mej mot IPRED

Alla som tror att de kommer undan med egna lösningar som inte involverar sammarbete med alla andra i hela världen är naiva. Resistance is futile!
- Konservburk
Så är det alltid vid husransakan, men det har ingenting alls med IPRED att göra. Kryptera disken om du känner dig orolig.allan skrev:Om det sker en husransakan är dom säkert intreserade av vad som går att hitta i min dator.
Om alla kör med öppna trådlösa näverk "Ipredia" blir det svårt att avgör vem som tankat. Det gör att det är bra med så lite spår som möjligt på egna datorn. Eller så får man kryptera system partitionen också men hur?Konservburk skrev:Så är det alltid vid husransakan, men det har ingenting alls med IPRED att göra. Kryptera disken om du känner dig orolig.allan skrev:Om det sker en husransakan är dom säkert intreserade av vad som går att hitta i min dator.
-
Det verkar lite naivt att tro att man klarar sig genom att kryptera hårddisken. Det blir väl som i England att du får sitta i häkte tills du själv talar om vad lösenordet är. Inte kommer du att vilja hålla det hemligt, no matter what? Resistance is futile!allan skrev:Eller så får man kryptera system partitionen också men hur?
Vilket även sammanfattas rätt väl i xkcd #538.David Andersson skrev:Det verkar lite naivt att tro att man klarar sig genom att kryptera hårddisken. Det blir väl som i England att du får sitta i häkte tills du själv talar om vad lösenordet är. Inte kommer du att vilja hålla det hemligt, no matter what? Resistance is futile!allan skrev:Eller så får man kryptera system partitionen också men hur?