pata66 skrev:1: Varför släppa ett nytt system som inte är klart?
Det där har nog mycket att göra med att Ubuntu (och de flesta Linux-distar) är ett ideellt operativsystem och inte ett kommersiellt. Det finns inte samma resurser bakom det som bakom Windows (som för övrigt också ofta släpps innan det är färdigt).
Jag vet själv efter ett antal år inom IT att det största problemet när man utvecklar något är att upptäcka och fixa de sista 2%:en. Det tar nästan lika mycket tid som alla de andra 98%:en tillsammans. Utvecklingen sker ideellt av folk som fritt jobbar med det för att de tycker att det är kul och då är det inta alls orimligt på något sätt att alla vi som använder det, hjälper till med de sista 2%:en. Vilket vi gör genom att installera det, köra det och tala om vad som är fel.
pata66 skrev:Jag ska förklara min tanke gång. Om det nu finns drivrutiner ifrån ATI som heter 9.3 och fungerar i Ubuntu 8.10. Varför inte Bygga 9.04 efter det och sedan när man har fått drivrutiner att fungera med ATI:s kort då skicka en uppdatering av systemet och även där skicka med dom nya drivrutinerna som ATI fungerar med.
Här tycker jag faktiskt att större delen av skulden ligger hos ATI, som rimligtvis borde vara de som ser till att anpassa sina drivrutiner om de nu har något intresse av Ubuntu/Linux. De liksom Nvidia etc. har ju "låst in" sina drivrutiner så att de som utvecklar Linux inte har någon som helst tillgång till källkoden. Att det inte går att anpassa ett operativsystem kring en "gammal" drivrutin, beror väl närmast att det på ett mycket olyckligt sätt skulle förhindra utvecklingen och försämra prestanda.
Oftast funkar ju också gamla drivrutiner i en ny version av ett operativsystem, men delar av drivrutinen byggs ju in i kärnan och ibland kan det vara så att vissa delar i kärnan har varit nödvändigt att modifiera av en eller anna orsak och då går det inte att använda en gammal drivrutin som använder sig av dessa saker längre.
Felet här ligger helt och hållet hos ATI, Nvidia och övriga grafikkortstillverkare om de inte hänger med i utvecklingen eller öppnar sin källkod så att andra kan hjälpa dem...
pata66 skrev:Många ny tankar nu ner Ubuntu och vill testa det. Sen märker man att ALLA nästan som har Ati inte kan använda systemet till fullo. I värsta fall så kanske inte systemet startar alls för några som jag har läst om här på forumet.
Att köra med reducerad grafik, samtidigt som man använder sin gamla analoga telefon för att ringa och skälla på grafikkortstillverkaren funkar alldeles utmärkt...
pata66 skrev:Detta kan skrämma bort många användare direkt. Ubuntu måste ha tänkt fel i detta eller ?
Som sagt, Ubuntu har tänkt helt rätt, medan vissa grafikkortstillverkare har tänkt fel, eller inte alls...
pata66 skrev:Nu kan jag tillägga att jag är en nöjd 8.10 användare och inväntar tills Ubuntu 9.04 stödjer Ati.
Ja precis! Ring och skäll på ATI..!!!
pata66 skrev:Ärligt och handen på Hjärtat. Hur skulle du som läsare av denna tråd råda en person som har en dator med ATI kort. Installera eller vänta tills … Ja ni vet?
Det finns fler möjligheter:
1) Installera.
2) Vänta tills det funkar (inte alltid en möjlighet).
3) Byt till ett vettigt grafikkort.
4) Kontakta grafikkortstillverkaren och tala om att det är oacceptabelt att de låser in sina drivrutiner så att det inte går att använda deras produkt...
5) etc...
Problemet är alltså ganska komplext och bara till en mycket liten del relaterat till Ubuntu...