Varför blev det så Ubuntu 9.04 ??

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
pata66
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Varför blev det så Ubuntu 9.04 ??

Inlägg av pata66 »

VARFÖR UBUNTU ?

Nu är alla nya som gamla glada och lyckliga. En ny version av Ubuntu har släppts ;D Många installerar eller uppgraderar till 9.04 glada att ett nytt operativsystem har släppts.

Men ve och fasa !! Efter uppgradering så märker man att inte ljudet fungerar för vissa eller Grafiken inte stöds om man har ett ATI kort.

Många har kört 8.10 och där fungerar allt bara som en klocka...

Nu är frågan?

1: Varför släppa ett nytt system som inte är klart?

Jag ska förklara min tanke gång. Om det nu finns drivrutiner ifrån ATI som heter 9.3 och fungerar i Ubuntu 8.10. Varför inte Bygga 9.04 efter det och sedan när man har fått drivrutiner att fungera med ATI:s kort då skicka en uppdatering av systemet och även där skicka med dom nya drivrutinerna som ATI fungerar med.

Många ny tankar nu ner Ubuntu och vill testa det. Sen märker man att ALLA nästan som har Ati inte kan använda systemet till fullo. I värsta fall så kanske inte systemet startar alls för några som jag har läst om här på forumet.

Detta kan skrämma bort många användare direkt. Ubuntu måste ha tänkt fel i detta eller ?

Nu kan jag tillägga att jag är en nöjd 8.10 användare och inväntar tills Ubuntu 9.04 stödjer Ati.

Ärligt och handen på Hjärtat. Hur skulle du som läsare av denna tråd, råda en person som har en dator med ATI kort. Installera eller vänta tills … Ja ni vet?

/ Pata
Senast redigerad av 1 pata66, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Varför blev det så Ubuntu 9.04

Inlägg av Osprey »

pata66 skrev:1: Varför släppa ett nytt system som inte är klart?
Det där har nog mycket att göra med att Ubuntu (och de flesta Linux-distar) är ett ideellt operativsystem och inte ett kommersiellt. Det finns inte samma resurser bakom det som bakom Windows (som för övrigt också ofta släpps innan det är färdigt).

Jag vet själv efter ett antal år inom IT att det största problemet när man utvecklar något är att upptäcka och fixa de sista 2%:en. Det tar nästan lika mycket tid som alla de andra 98%:en tillsammans. Utvecklingen sker ideellt av folk som fritt jobbar med det för att de tycker att det är kul och då är det inta alls orimligt på något sätt att alla vi som använder det, hjälper till med de sista 2%:en. Vilket vi gör genom att installera det, köra det och tala om vad som är fel.
pata66 skrev:Jag ska förklara min tanke gång. Om det nu finns drivrutiner ifrån ATI som heter 9.3 och fungerar i Ubuntu 8.10. Varför inte Bygga 9.04 efter det och sedan när man har fått drivrutiner att fungera med ATI:s kort då skicka en uppdatering av systemet och även där skicka med dom nya drivrutinerna som ATI fungerar med.
Här tycker jag faktiskt att större delen av skulden ligger hos ATI, som rimligtvis borde vara de som ser till att anpassa sina drivrutiner om de nu har något intresse av Ubuntu/Linux. De liksom Nvidia etc. har ju "låst in" sina drivrutiner så att de som utvecklar Linux inte har någon som helst tillgång till källkoden. Att det inte går att anpassa ett operativsystem kring en "gammal" drivrutin, beror väl närmast att det på ett mycket olyckligt sätt skulle förhindra utvecklingen och försämra prestanda.

Oftast funkar ju också gamla drivrutiner i en ny version av ett operativsystem, men delar av drivrutinen byggs ju in i kärnan och ibland kan det vara så att vissa delar i kärnan har varit nödvändigt att modifiera av en eller anna orsak och då går det inte att använda en gammal drivrutin som använder sig av dessa saker längre.

Felet här ligger helt och hållet hos ATI, Nvidia och övriga grafikkortstillverkare om de inte hänger med i utvecklingen eller öppnar sin källkod så att andra kan hjälpa dem...
pata66 skrev:Många ny tankar nu ner Ubuntu och vill testa det. Sen märker man att ALLA nästan som har Ati inte kan använda systemet till fullo. I värsta fall så kanske inte systemet startar alls för några som jag har läst om här på forumet.
Att köra med reducerad grafik, samtidigt som man använder sin gamla analoga telefon för att ringa och skälla på grafikkortstillverkaren funkar alldeles utmärkt... ;)
pata66 skrev:Detta kan skrämma bort många användare direkt. Ubuntu måste ha tänkt fel i detta eller ?
Som sagt, Ubuntu har tänkt helt rätt, medan vissa grafikkortstillverkare har tänkt fel, eller inte alls... :-\
pata66 skrev:Nu kan jag tillägga att jag är en nöjd 8.10 användare och inväntar tills Ubuntu 9.04 stödjer Ati.
Ja precis! Ring och skäll på ATI..!!!
pata66 skrev:Ärligt och handen på Hjärtat. Hur skulle du som läsare av denna tråd råda en person som har en dator med ATI kort. Installera eller vänta tills … Ja ni vet?
Det finns fler möjligheter:
1) Installera.
2) Vänta tills det funkar (inte alltid en möjlighet).
3) Byt till ett vettigt grafikkort.
4) Kontakta grafikkortstillverkaren och tala om att det är oacceptabelt att de låser in sina drivrutiner så att det inte går att använda deras produkt...
5) etc...

Problemet är alltså ganska komplext och bara till en mycket liten del relaterat till Ubuntu...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
pata66

Inlägg av pata66 »

Jag håller med om att det är tillverkarna av Grafik kort som bär mycket av skulden. Men om det nu kommer en ny som aldrig har använt Linux tidigare kommer nog kanske bli lite skrämd om det krånglar direkt eller ?

Sen byta grafikkort är ju ett alternativ. Men många sitter med LapTops som jag och Många har då ATI som är integrerade med moderkortet . Så där skiter det sig :(

Köpa ny dator för att använda senaste Version av Ubuntu.. Nja !!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Du har helt rätt i att det är ett problem och att byta dator/grafikkort är egentligen inget bra eller realistiskt alternativ...

Men som sagt, när det gäller de här sakerna så jobbar Ubuntu-folket lite med "bakbundna armar" och kan inte göra alls så mycket som de skulle vilja om de bara hade haft möjlighet. Det enda vi kan göra för att få det här att bli bättre är att påtala för grafikkortstillverkarna att vi inte accepterar att de låser in och hemlighåller både det ena och det andra, så att vi inte kan använda deras produkter som vi trots allt betalat för...

Att det funkar bättre i Windows beror helt och hållet på att de (grafikkortstillverkarna) hittills har prioriterat Windows och hela tiden ser till att MS har nya färska drivrutiner att tillgå. Givetvis kommer det här att ändra sig nu när vi blir fler och fler som kör Linux och grafikkortstillverkarna har antagligen rätt bra koll på det. Det som hjälper bäst just nu är förmodligen att "sparka dem lite i häcken" så att de snabbare kommer till beslut om att även Linux ska vara ett prioriterat operativsystem...

Själv kör jag Nvidia på burkarna här och förutom lite småtrassel när jag installerade 8.04 (Hardy) så har det funkat klockrent hela tiden. Och när jag installerade Jaunty nu så åkte det automatiskt med en ny uppdaterad version av drivrutinen för grafikkortet...

Så det är på väg att hända saker... :D
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Osprey sa:
Jag vet själv efter ett antal år inom IT att det största problemet när man utvecklar något är att upptäcka och fixa de sista 2%:en.
Därför kanske releasecykeln borde vara 1 ggn/år istället för 6 mån..?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Harlekin33 skrev:Osprey sa:
Jag vet själv efter ett antal år inom IT att det största problemet när man utvecklar något är att upptäcka och fixa de sista 2%:en.
Därför kanske releasecykeln borde vara 1 ggn/år istället för 6 mån..?
Jag vet inte riktigt vad det skulle hjälpa... 2% är fortfarande 2%, men med en releasecykel på ett år så hade de totala ändringarna varit större och 2% sålunda också större, om än inte fler procent...

Så jag vet inte riktigt vad det skulle hjälpa... det är ju ändå ingen som tvingar oss att uppgradera vid varje ny release... :)

(För övrigt så är 2% bara en ugefärlig siffra om någon undrade...)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Aha..då fattar jag!

Ex. Om det hade släppts 1 utgåva var 5:e år så hade det varit 5 års utveckling + 5 års bugfixande = 10 år mellan släppen..

Det blir m.a.o proportionerligt?

Men med mitt sätt att räkna blir det ju samma sak..

6 månders utveckling + 6 månader till att fixa och kolla alla problem = 1 år
Användarvisningsbild
pata66

Inlägg av pata66 »

Det jag vill ha sagt lite med denna diskussionen är att, om man nu försöker att få bekanta som kör Xp eller Vista att gå över till Linux ( Ubuntu ). Då får man genast kommentaren att Linux är väll krångligt. Nej har jag sagt. Den finns en bra Dist som heter Ubuntu och ett bra forum som man får bra hjälp att komma igång. Med Version 8.10 så fungerade allt nästa direkt.

Men som läget är nu så får man fråga om dom har Ati:s grafik kort. Isf att dom skall vänta, eller installera en äldre variant. Då får man frågan varför inte det fungerar med Ati och då får man förklara hela processen med sluten och öppen programvara .

Det jag menar är att det är lite olyckligt att Systemet inte klarar av ett av dom största Grafik korts tillverkarna. Kanske vore bättre och väntat med att släppa en ny version i skarpt läge till det var ordnat.

Grafiken är iaf en av Datorns hörn stenar...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

pata66 skrev:Men som läget är nu så får man fråga om dom har Ati:s grafik kort. Isf att dom skall vänta, eller installera en äldre variant. Då får man frågan varför inte det fungerar med Ati och då får man förklara hela processen med sluten och öppen programvara .
De enda du behöver säga är att ATI inte värderar alla sina kunder lika mycket... :-\
Användarvisningsbild
pata66

Re: Varför blev det så Ubuntu 9.04 ??

Inlägg av pata66 »

Ja det kan jag göra. Men problemet kvarstår ju iaf :-\

Min åsikt är att det varit bättre med släppet av 9.04 och låtit den heta Rc tills problemen med ATI varit löst, och hållt kvar 8.10 som skarp version.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag använder Ubuntu 9.04 och ett ATI kort. Det fungerar väldigt bra. Enda som jag inte fått igång ännu är Tv-Out funktionen på 9.04.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

För att kanske sticka ut hakan lite så betraktar jag nästan LTS som skarpa versioner (efter någon månad) och alla övriga i stort sett som RC. Jag kör fortfarande på 8.04.1 för att det funkar. Det är ändå ett operativ som är fyra år nyare än Windows XP SP 2. Nu har jag lite äldre hårdvara (Ati radeon 9200) så då funkar de fria drivrutinerna alldeles utmärkt. Ingen tröst för de som har "oturen" att ha nyare hårdvara kanske .... :)

Jag tycker det är det som lite är finessen med GNU/Linx, att man inte behöver ha den senaste hårdvaran, men ändå kan köra med ett modernt OS som uppdateras och säkerhetsfixas med jämna mellanrum Ibland är det som sagt t.o.m. en fördel om man inte har det senaste. Då har de som utvecklar de fria drivrutinerna haft tid på sig att få fram något bra.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Är det inte tänkbart att M$ kan ha lyckats muta/påverka ATI att framställa dåliga drivisar för Linux. (Nu skall jag ta mina Haldol och gå och lägga mig ;) ;) )
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"