Kunna nå Thunderbird från både Ubuntu och XP

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Kunna nå Thunderbird från både Ubuntu och XP

Inlägg av Svento »

Jag har ju två system - Ubuntu och Windows XP - installerade på varsin hårddisk. Jag har läst nån tråd här om att man ska kunna installera Thunderbird så att det kan nås från båda systemen, men jag hittar inte tillbaka till den tråden.

Av två anledningar skulle jag behöva ha det så:
1. Vi behöver ju XP för att kunna använda Sparbankens respektive Telias e-legitimationer. Det skulle då vara praktiskt att kunna gå in och läsa e-posten under en sån session i st f att starta om datorn bara för den sakens skull.
2. Efter som Ubuntu måste ominstalleras ungefär en gång i månaden så skulle det vara praktiskt om e-posten hamnade på en disk för sig, som inte alls påverkas när jag ominstallerar systemet. Eftersom jag inte alltid kan förutse när Ubuntu ska krascha så är det svårt att veta när jag ska göra en backup av e-posten, och det känns jobbigt att göra en backup för varje e-postmeddelande man tar emot.

Så är det nån som vet hur man gör, så att Thunderbird hamnar på den NTFS-formaterade disken?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kunna nå Thunderbird från både Ubuntu och XP

Inlägg av mcNisse »

Poppa inte mailen. Låt de ligga kvar på servern. Det löser i alla fall problemet tills mailboxen är full..

Punkt två finner jag fullkomligt befängd. Jag körde en installation tills disken gick sönder. Startade med breezy och den slutade i hardy. Det rör sig alltså om en tid större än två år...
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Jag upplever ubuntu som relativt stabilt, och har först nu vid uppgraderingen till 9.04 stött på lite problem.
Kanske denna länk hjälper dej Use a Single Data Store When Dual Booting
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Ingen som vet nåt?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

I ubuntu finns din profil i TB i mappen ~/.mozilla-thunderbird/xxxxxxxx.default, där xxxxxxxx är en slumpvis blandning av bokstäver och siffror. Mappen är dold, så ställ in visning av dolda filer för att se den. I windows finns en liknande mapp under Documents & Settings\<anv namn>. Jag minns inte riktigt om det var ytterligare någon mapp (kanske applications?) innan du hittar din thunderbird-mapp. Det kan hända att mappen för thunderbird ligger under en mapp som heter mozilla eller att mappen bara heter thunderbird - för mej har just dessa mappnamn ändrats en del vid olika installationer.
Om du vill dela mapp mellan windows och ubuntu så se till att den ena av thunderbirdsinstallationerna pekar på profilkatalogen i det andra systemet, tex låt din TB i ubuntu peka på din profil i windows. Du ställer in detta på samma sida som du ställer in dina e-postkonton.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Hurdå "peka"?
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

vulfgar skrev: Om du vill dela mapp mellan windows och ubuntu så se till att den ena av thunderbirdsinstallationerna pekar på profilkatalogen i det andra systemet, tex låt din TB i ubuntu peka på din profil i windows. Du ställer in detta på samma sida som du ställer in dina e-postkonton.
I min ~/.mozilla-thunderbird/xxxxxxxx.default (som jag visserligen inte använt på länge) finns i filen prefs.js inställningar till mappar i filsystemet, som börjar med "/home/david". Motsvarande inställning i XP måste väl börja med "C:\". Det kanske går att komma runt, men jag tror inte att det bara är att låta xxxxxxxx.default vara monterad som eller symlänka till samma mapp i linux och XP.

Kanske det går att dela mappen ~/.mozilla-thunderbird/xxxxxxxx.default/Mail mellan systemen. Det finns filer i xxxxxxxx.default med referenser till mappar i Mail, så man får nog ändå tänka sig för i vilken ordning man konfigurerar saker.

(Teoretiskt. Ej testat)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Svento skrev:Hurdå "peka"?
Ange sökväg är givetvis ett bättre uttryck än peka. :) Om du ska använda profilen i xp även i ubuntu så får du gå in i inställningarna för thunderbird i ubuntu och ange sökvägen till profilmappen i xp. Du ska inte ange sökvägen på windowsvis, utan precis så som mappen anges när du tittar på den i ubuntu, så leta reda på den i nautilus först. Jag körde så ett bra tag när jag hade både ubuntu och windows på min dator och det funkade fint.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Men var i Thunderbird ska jag gå in för att ändra inställningarna?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Svento skrev:Men var i Thunderbird ska jag gå in för att ändra inställningarna?
Redigera > Kontoinställningar...
Gå till Serverinställningar för aktuellt konto och ändra sökvägen till Lokal katalog. Det är nästan längst ner i fönstret. Om du har flera konton så måste du ändra på samtliga. Du behöver inte ändra något för utgående konto.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Oj, det här verkar svårt... Nu håller jag på och irrar kring i mappen där på xp-partitionen och det är en väldig massa pop.gmail-mappar. Om jag bläddrar ifrån T-bird så kan jag inte markera prefs.js-mappen eller komma in i den och det går heller inte att skriva klistra in nån adress där i fältet.
Användarvisningsbild
pata66

Inlägg av pata66 »

Varför krångla till det så? Gör som McNisse skrev tidigare. Om du har Pop så låt breven ligga kvar på Servern. Själv använder jag Imap och Gmail.
Jag har inte tagit bort något mail på servern på 4 år. ( Över 7 gb som finns tillgängligt från början där)
Då kan du hämta Samma epost både i Ubuntu & Xp. Skulle det bli en krasch på hela datorn så ligger alla mail kvar på servern :)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag fattar inte. Alla mina meddelanden blir kvar på servern. Det är bara det att att jag vill kunna öppna T-bird både i XP och Ubuntu. Ifall jag går in i XP och tar emot post via T-bird så hamnar dom meddelandena där och när jag nästa gång går in i Ubuntu som vanligt så kommer dom meddelandena inte att hamna i inkorgen där i Ubuntu. Sen att dom finns kvar på servern är en annan sak. Jag vill att samma meddelanden ska finnas i inkorgen oavsett vilket operativsystem jag går in via.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det är lite svårt eftersom jag inte använder TB längre.
Det finns ju Local folders bland kontona (gör det hos mej i alla fall) och där sökvägen angiven till den aktuella profilen:
/home/grelber/.mozilla-thunderbird/ai4oiu3f.default/Mail/Local Folders
Det måste finnas motsvarande mapp under c:\Documents and settings\<anv namn>\Lokala inställningar eller applications eller någon annan liknande mapp>
kan du inte bläddra dit? kolla adressen med nautilus först och kopiera hela sökvägen, det kanske är enklare.
Användarvisningsbild
pata66

Inlägg av pata66 »

Svento skrev:Jag fattar inte. Alla mina meddelanden blir kvar på servern. Det är bara det att att jag vill kunna öppna T-bird både i XP och Ubuntu. Ifall jag går in i XP och tar emot post via T-bird så hamnar dom meddelandena där och när jag nästa gång går in i Ubuntu som vanligt så kommer dom meddelandena inte att hamna i inkorgen där i Ubuntu. Sen att dom finns kvar på servern är en annan sak. Jag vill att samma meddelanden ska finnas i inkorgen oavsett vilket operativsystem jag går in via.

Som jag ser använder du Gmail. använd Imap istället för pop. Då hämtas alla Mail både i Xp och Ubuntu. Spelar ingen roll om du hämtat tidigare i Xp och sedan startar upp Ubuntu.
+ Fördelen är att alla mail ligger kvar på servern . Då kan du gå in där via vilken dator som helst om du är borta för att kolla mail. Bara surfa till http://www.gmail.com och logga in
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

vulfgar skrev:Det är lite svårt eftersom jag inte använder TB längre.
Det finns ju Local folders bland kontona (gör det hos mej i alla fall) och där sökvägen angiven till den aktuella profilen:
Det måste finnas motsvarande mapp under c:\Documents and settings\<anv namn>\Lokala inställningar eller applications eller någon annan liknande mapp>
kan du inte bläddra dit? kolla adressen med nautilus först och kopiera hela sökvägen, det kanske är enklare.
Jo, jag tror jag har fattat principen och jag vet hur jag skia hitta rätt ställe i XP. Det som gör mig kallsvettig är att vi har tre användarkonton samt rester av ett fjärde, så det är lätt gjort att man pekar fel.
pata66 skrev:
Svento skrev:Jag fattar inte. Alla mina meddelanden blir kvar på servern. Det är bara det att att jag vill kunna öppna T-bird både i XP och Ubuntu. Ifall jag går in i XP och tar emot post via T-bird så hamnar dom meddelandena där och när jag nästa gång går in i Ubuntu som vanligt så kommer dom meddelandena inte att hamna i inkorgen där i Ubuntu. Sen att dom finns kvar på servern är en annan sak. Jag vill att samma meddelanden ska finnas i inkorgen oavsett vilket operativsystem jag går in via.

Som jag ser använder du Gmail. använd Imap istället för pop. Då hämtas alla Mail både i Xp och Ubuntu. Spelar ingen roll om du hämtat tidigare i Xp och sedan startar upp Ubuntu.
+ Fördelen är att alla mail ligger kvar på servern . Då kan du gå in där via vilken dator som helst om du är borta för att kolla mail. Bara surfa till http://www.gmail.com och logga in
Som sagt så är pop konfigurerat så att allt ligger kvar på servern men samma meddelande hämtas inte mer än en gång. Men jag kanske ska pröva IMAP.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Svento skrev:
vulfgar skrev:Det är lite svårt eftersom jag inte använder TB längre.
Jo, jag tror jag har fattat principen och jag vet hur jag skia hitta rätt ställe i XP. Det som gör mig kallsvettig är att vi har tre användarkonton samt rester av ett fjärde, så det är lätt gjort att man pekar fel.
Det är ju enkelt att testa. Om du angett rätt sökväg så ska du få upp alla dina mejl från XP även i ubuntu. För att undvika att nya mejl hämtas medan du testar i ubuntu (så att du riskerar att missa dom i ditt XP) så kan du ju ändra tillfälligt att du måste hämta mejl manuellt.
Nilleb

Inlägg av Nilleb »

Ursäkta jag hoppar in så här från sidan med en fråga på ett intressant ämne! :-[

Jag måste ha kvar Win XP (gammal pc) resp Vista (nyare PC dualboot 9.04) pga Garmin GPS som vägrar Linux. >:(
vulfgar skrev:.........
Om du vill dela mapp mellan windows och ubuntu så se till att den ena av thunderbirdsinstallationerna pekar på profilkatalogen i det andra systemet, tex låt din TB i ubuntu peka på din profil i windows. Du ställer in detta på samma sida som du ställer in dina e-postkonton.
Skulle en sådan "delning" fungera mellan TB i Vista och Evolution i Ubuntu?
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Så vitt jag förstår så borde det fungera likadant med Evolution. XP eller Vista borde vara helt egalt. Kolla runt lite i Evolutions inställningar om det står vart posten hamnar - samt om det går att ändra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Nilleb skrev:Ursäkta jag hoppar in så här från sidan med en fråga på ett intressant ämne! :-[

Jag måste ha kvar Win XP (gammal pc) resp Vista (nyare PC dualboot 9.04) pga Garmin GPS som vägrar Linux. >:(
vulfgar skrev:.........
Skulle en sådan "delning" fungera mellan TB i Vista och Evolution i Ubuntu?
Har inte testat detta själv. Du kan ju prova, men gör för säkerhets skull en säkerhetskopia på profilmappen ifall TB och Evolution hanterar profilen på lite olika sätt.
Om du använder TB i både Vista och Ubuntu så borde det funka på samma sätt som för XP.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"