Hjälp! Kommer inte alls in i Ubuntu längre

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Hjälp! Kommer inte alls in i Ubuntu längre

Inlägg av Svento »

Jag uppdaterade härom dagen till 9.04. Så skulle jag försöka få igång drivrutinerna till grafikkortet - ATI Radeon 9600 - men efter omstart kommer jag inte in alls, utan får bara upp en massa galna färger. Jag har prövat att starta i Recovery Mode utan resultat. Vad kan jag göra? Går det att stänga av drivrutinerna på nåt vis?
Användarvisningsbild
Svento

Re: Hjälp! Kommer inte alls in i Ubuntu längre

Inlägg av Svento »

Men allts[, nu 'r jag inne i Ubuntu via live/cd. Finns det ingen m;jlighet att st'nga av drivrutinerna d'rifr[n_
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Du kan gå in i recovery mode och köra xfix. http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/recovery-mode
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Ja jag vet, men det förändrar inte nånting. Jag har gjort det tio gånger tillsammans med alla andra Recovery-alternativ. Finns det inga möjligheter att stänga av drivrutinerna, via live-cd:n eller recovery mode?
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Emka »

hände likadant för mig, blev en ominst på det.... fick ingen ordning på nånting efter det... :(
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Svento skrev:Ja jag vet, men det förändrar inte nånting. Jag har gjort det tio gånger tillsammans med alla andra Recovery-alternativ. Finns det inga möjligheter att stänga av drivrutinerna, via live-cd:n eller recovery mode?
Prova att ersätta "/etc/X11.xorg.conf" med:
Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
DefaultDepth 24
EndSection
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Driver "vesa"
Option "NoLogo" "True"
EndSection
Då borde du få enklast möjliga grafikdrivrutiner, utan några som helst konstigheter...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Men hur gör jag det? Var skriver jag in dom sakerna?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Svento skrev:Men hur gör jag det? Var skriver jag in dom sakerna?
Det ska alltså ligga i "/etc/X11/xorg.conf". Om du kommer åt disken med Ubuntu direkt från något annat system så kan du lägga in det direkt, annars kan du starta recovery och hoppa ut vid root-prompten och lägga in det med nano eller vim...
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Osprey skrev:
Svento skrev:Men hur gör jag det? Var skriver jag in dom sakerna?
Det ska alltså ligga i "/etc/X11/xorg.conf". Om du kommer åt disken med Ubuntu direkt från något annat system så kan du lägga in det direkt, annars kan du starta recovery och hoppa ut vid root-prompten och lägga in det med nano eller vim...
Jag kommer inte åt Ubuntu nån annanstans ifrån: i så fall vore det inget problem, för då skulle jag bara behöva hämta grejerna jag behöver. Hur då "hoppa ut vid root-prompten"? Vad är nano och vim?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Antagligen kan du komma åt Ubuntu om du bara gör på rätt sätt. Har du Windows och "det icke fungerande" Ubuntu på samma burk..??
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Svento skrev:Jag kommer inte åt Ubuntu nån annanstans ifrån: i så fall vore det inget problem, för då skulle jag bara behöva hämta grejerna jag behöver. Hur då "hoppa ut vid root-prompten"? Vad är nano och vim?
recovery mode, välj root.
nano och vi(m) är texeditorer. Jag skulle tro att du förstår nano bättre än vi(m).
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Osprey skrev:Antagligen kan du komma åt Ubuntu om du bara gör på rätt sätt. Har du Windows och "det icke fungerande" Ubuntu på samma burk..??
Samma burk - olika hårddiskar. Funderar på att göra ett nytt försök att installera Ubuntu på USB. Det enda jag ska göra är ju egentligen att hämta e-postinställningarna och föra över dom till T-bird i XP.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Hinner inte förklara allt nu, men:

1) Lägg in den ändringen jag skckade här som en textfil i Windows.
2) Starta upp från en Ubuntu Live-CD.
3) Montera Windowsinstallationen och Ubuntuinstallationen i Live-CD:n
4) Kopiera filen du sparade som en textfil, från Windows och till "/etc/X11/xorg.conf" i Ubuntu.
5) Plocka ur Live-CD:n och starta upp Ubuntu och se hur det funkar.

Allt det här är ganska lätt och inte särskilt krångligt att göra. För att kunna hjälpa dig med hur du ska göra måste vi här ha en lista på hur dina diskar är partitionerade och vad partitionerna heter i Linux. Det här ska du kunna få fram med "fdisk -l" och/eller "parted -l" från Live-CD:n...
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Men det är ingen risk att man avkrävs lösenord eller nåt?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Nej, liveCD har inget lösenord för användaren som du kommer in som. Den användaren får köra sudo.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Nu gick jag in via Wubi för att ändra filen, men det gick inte. Jag anses inte ha skrivrättigheter.
MarcusG
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av MarcusG »

Fick hjälpa en kompis igår med ett liknande ati-problem. För att avinstallera de properitära drivarna var jag tvungen att gå genom envy.

1. Starta Ubuntu i recoverymode
2. Välj "root" i menyn
3. Skriv: envyng --uninstall-all
4. När det är klart så bör det bara vara att starta om för att kunna logga in grafisk.

Ta sedan hem en drivrutin ifrån ati's hemsida.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

MarcusG skrev:Fick hjälpa en kompis igår med ett liknande ati-problem. För att avinstallera de properitära drivarna var jag tvungen att gå genom envy.

2. Välj "root" i menyn
4. När det är klart så bör det bara vara att starta om för att kunna logga in grafisk.

Ja, det där hade effekt i alla fall för nu verkar Ubuntu vara helt urblåst. Under processen fick jag upp ett meddelande i förbigående med en röd asterisk som sa pidfile not found och när jag startade om så hade jag inte längre dom där konstiga färgerna utan en kolsvart skärm. Efter ett tag fick jag meddelandet no system tray detected och sen var det inte mycket mer att göra än att stänga av.

Vad kan det här bero på då?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Svento skrev:
MarcusG skrev:Fick hjälpa en kompis igår med ett liknande ati-problem. För att avinstallera de properitära drivarna var jag tvungen att gå genom envy.

2. Välj "root" i menyn

Ja, det där hade effekt i alla fall för nu verkar Ubuntu vara helt urblåst. Under processen fick jag upp ett meddelande i förbigående med en röd asterisk som sa pidfile not found och när jag startade om så hade jag inte längre dom där konstiga färgerna utan en kolsvart skärm. Efter ett tag fick jag meddelandet no system tray detected och sen var det inte mycket mer att göra än att stänga av.

Vad kan det här bero på då?
Jag tror allmänt sett att du lyckas få Ubuntu att göra saker det egentligen inte kan....... :)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Ja, men om det bara vore det åtminstone. Själva datorn verkar vara mot mig också. Nu går det inte längre att använda installations-cd:n heller längre, samma som jag har använt närmare tio gånger, så jag kan inte installera om heller. Normalt brukar jag välja manuell installation och får då ett förslag till partitionering som jag bara tackar ja till. Nu får jag besked om att inget rotfilsystem är definierat samt att jag ska kunna göra det från partitioneringsmenyn. Alternativet är automatisk installation. Detta innebär visserligen att jag inte får användning för hela disken, eftersom den gamla installationen inte skrivs över, men det är ju bättre än ingenting. Problemet är bara att inte det heller fungerar, för om jag väljer det alternativet så år installationen i bästa fall fram till 50%, för det mesta inte ens det, och så händer inget mer. Jag prövade att bränna en ny installationsskiva men den fungerar inte alls.

Jag prövade också att installera 8.10 på en usb-sticka, men det enda som hände var att jag förstörde stickan. Nu kan jag inte vare sig använda den för att härbärgera ett operativsystem eller som lagringsenhet. Jag hade också Wubi installerat i Windows men helt plötsligt slutade det att fungera, så att jag ombeds ange namn och lösenord men utan att jag loggas in eller kommer in i det grafiska.

Så dessutom detta mystiska att jag inte längre får upp Ubuntu på boot-menyn. Det är som en massiv sabotage-attack...
Skriv svar

Återgå till "Bild"