Vista "ser" inte min ubuntu dator, Samba

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
lobbeTobbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Vista "ser" inte min ubuntu dator, Samba

Inlägg av lobbeTobbe »

Hej

Jag har ett litet problem. Det är så att min vista maskin ser inte utdelningen som jag har gjort på min ubuntu burk igenom samba. Jag vet dock att utdelningen fungerar då jag delar ut till ett musik system varje dag. båda datorerna till hör samma Workgroup jag har även följt följande guide då jag trodde det var det som var problemet http://www.builderau.com.au/blogs/codem ... =339270746.

Är det någon som vet vad som kan vara mitt problem?

Tack på förhand
Lobbetobbe
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Vista "ser" inte min ubuntu dator, Samba

Inlägg av Hund »

Skriv in sökvägen i utforskaren. T.ex "\\HUND" om datorn heter Hund. Jag får upp en 4-5 datorer om jag söker med Vista, men inte min server med Ubuntu som jag delar ut ett par hårddiskar med. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Vista "ser" inte min ubuntu dator, Samba

Inlägg av ycc »

Min personliga uppfattning är att man ibland (ex efter uppgradering) måste "pula" lite med Samba. Jag har ingen patentlösning, men i mitt system har det i alla fall fixat sig varje gång, till slut.

Jag kan bara ge lite allmänna förslag:

Om Win -> Ubuntu inte funkar brukar jag börja med att se hur Ubuntu > Win fungerar.
Skriv in smb://192.168.1.201/sharens_namn (skapa en delad mapp i vista-maskinen) i nautilus adressfönster och se om Vistasharen öppnas.
Använd inte netBIOS-namnet på datorn, använd IP till att börja med. (man kan skriva in IP och netBIOS namn i etc/hosts för att få tolkningen att funka ibland)

Byt ut mot aktuellt IP och namn på sharen förstås.

Prova att montera en delad mapp i Vistamaskinen i terminalen:
sudo mkdir /mnt/test_dir
sudo mount -t smbfs //192.168.1.201/sharens_namn /mnt/test_dir

ubuntumaskinen skall ju ha ett samba-lösenord som skall vara satt med:
sudo smbpasswd -a <username>

Just nu öppnar dock min Ubuntumaskin helt utan lösenord.

Vill man veta hur Ubuntuamskinen ser nätverket kan man köra
nbtscan 192.168.1.0/24

Fixar man lite i ubuntumaskinen så har det brukar lösa sig med kommunikation åt båda hållen. Det är väl inte lika mycket inställningar att göra i Win-maskinen. Man skall väl kolla att brandväggen i Win-maskinen är öppen för den aktuella datorn.

Jag skrev lite för kortfattat, om det är oklart så fråga igen förstås så finns det många som kan svara :)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"