Ta bort ALSA och Pulse Audio
Ta bort ALSA och Pulse Audio
Har nyligen installerat 9.04 och allt fungerar utom ljudet, trots ett flertal försök och mycket hjälp. Jag är mycket konfunderad eftersom jag bara installert på för mig vanligt vis och inte hunnit göra en massa fel.
Jag har noterat att två nyheter finns i 9.04, ALSA och Pulse Audio och jag vill ta bort dessa då jag uppenbarligen inte kan få dessa att fungera och den hjälp jag fått via chatten inte fungerat.
Går detta att göra och i så fall hur?
Mycket tacksam för tips.
Jag har noterat att två nyheter finns i 9.04, ALSA och Pulse Audio och jag vill ta bort dessa då jag uppenbarligen inte kan få dessa att fungera och den hjälp jag fått via chatten inte fungerat.
Går detta att göra och i så fall hur?
Mycket tacksam för tips.
Re: Ta bort ALSA och Pulse Audio
Gå iin i Synaptic och sök upp allt med Alsa, respektive Pulse, och välj total borttagning vid högerklick. Om de är installerade har de en grön plupp vid sig, annars inte.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- Retardedpope
Fel, varken ALSA eller Pulse Audio är nyheter i 9.04. Fungerade det i 8.10? I så fall har både ALSA och Pulse Audio fungerat för dig tidigare.Jag har noterat att två nyheter finns i 9.04, ALSA och Pulse Audio och jag vill ta bort dessa då jag uppenbarligen inte kan få dessa att fungera och den hjälp jag fått via chatten inte fungerat.
Skulle vilja påstå att det är mycket lättare att få ljudet att fungera med ALSA och Pulse Audio än utan. Precis som det är lättare att få ljudet att fungera med ett ljudkort än utan.
Jag tror att du är inne på fel spår.
Ja men läs hans andra tråd om detta! För honom tror jag enda chansen är att börja om på noll!
Kolla; http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 31#p312131
Kolla; http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 31#p312131
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Problem med att avinstallerar PuseAudio är att då ryker även Ubuntu-Desktop.
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Ljudet fungerade inte heller i 8.10, vilket jag körde en kort tid; jag fick då rådet att vänta till 9.04 då allt skulle lösa sig!!
Däremot hade jag inga problem med 8.04, som jag körde en längre tid; inte heller tidigare distributioner som jag fick att fungera utan problem. Det förtjänar att påpekas att datorn med undantag av ljudet fungerar utmärkt
Jag inser att problemet är mitt och att det inte räcker med normalbegåvning för att klara 9.04.
Era tre svar är inte tydliga: blir det andra problem med att ta bort ALSA och Pulse Audio??
Skulle vilja påstå att det är mycket lättare att få ljudet att fungera med ALSA och Pulse Audio än utan. Precis som det är lättare att få ljudet att fungera med ett ljudkort än utan.
Retardedpop, kan du visa mig rätt spår, så jag kan få det att fungera.
Finns det något kommando som återställer 9.04 till ursprungligt skick??
Däremot hade jag inga problem med 8.04, som jag körde en längre tid; inte heller tidigare distributioner som jag fick att fungera utan problem. Det förtjänar att påpekas att datorn med undantag av ljudet fungerar utmärkt
Jag inser att problemet är mitt och att det inte räcker med normalbegåvning för att klara 9.04.
Era tre svar är inte tydliga: blir det andra problem med att ta bort ALSA och Pulse Audio??
Retardedpop, kan du visa mig rätt spår, så jag kan få det att fungera.
Finns det något kommando som återställer 9.04 till ursprungligt skick??
- Retardedpope
Visst.rkl skrev:Retardedpop, kan du visa mig rätt spår, så jag kan få det att fungera.
Om 8.04 fungerar utmärkt föreslår jag att du kör det, om det inte finns någon väldigt specifik funktion i 9.04 som du behöver. 8.04 är LTS och kommer stödjas länge.rkl skrev:Däremot hade jag inga problem med 8.04, som jag körde en längre tid; inte heller tidigare distributioner som jag fick att fungera utan problem.
Man är inte coolare bara för att man kör senaste versionen av ubuntu. Själv kör jag 5.10, 7.04, 8.04, 8.10 och 9.04 på olika maskiner. Fungerar allt till belåtenhet ser jag ingen anledning att uppgradera.
Sen har jag en fråga. Uppgraderade du från 8.04/8.10 eller gjorde du en ny installation? Jag vet att vissa fått problem när de uppgraderat, som de inte får vid ny installation.
Hej och tack för svaret,
Jag uppgraderade från 8.04 till 8.10 och då började alltså problemen.
Hur installerar jag 8.04? Kan jag bara ladda ner den och raderas då min version 9.04; behålls bokmärken och andra inställningar??
Tacksam för en detaljerad instruktion.
Jag uppgraderade från 8.04 till 8.10 och då började alltså problemen.
Hur installerar jag 8.04? Kan jag bara ladda ner den och raderas då min version 9.04; behålls bokmärken och andra inställningar??
Tacksam för en detaljerad instruktion.
- BadOmen
För att alltid ha tillgång till bokmärken så kör jag xmarks som tillägg i firefox. Då behöver man inte oroa sig för att de ska försvinna och ifall man dualbotar med nåt annat OS som man kan köra firefox med så blir bokmärkena synkade så man har samma i Ubuntu som där. Synkning funkar också ifall man har flera datorer som man vill ha samma bokmärken på. Det är bara att köra firefox med tillägget Xmarks på alla datorerna.
Om jag var du hade jag testat att ta bort alla konfigurationfilerna som jag inte är rädd om från Home mappen (du har en egen home parition eller?) Det är alla filer och mappar som börjar med en punkt. Du måste visa dolda filer och du måste starta nautilus genom att trycka Alt + F2 och sen där skriva gksudo nautilus. Då är du säker på att du har rättigheterna att ta bort alla dessa filer. Jag sparade tex mapparna .aMSN, .xchat, .icon, .themes och .oneswarm sen hade jag några nautilus skript som jag hade gjort som jag sparade. Egentligen så ska man kunna ta bort alla de dolda mapparna och dolda filerna, de som börjar med punkt i hemma mappen (om det inte är så att du själv har gjort den dold förstås och du vill ha kvar den
) och sen starta om datorn och vara tillbaka på grundinställningarna. Men då ligger ju ev. installerade saker kvar de blir man inte av med förren man ominstallerar helt och formaterar / (om man nu inte vet exakt precis vad man har installerat men vem gör det) 
Själv gjorde jag så att jag startade först partitions redigeraren gparted och kollade vad mina hårddiskar och partitioner hette typ att sdb3 var /home och så skrev jag upp allt sånt så att när jag senare skulle göra min manuella partitionering av hårddisken under installation så viste jag vilka partitioner som var vad så att det verkligen bara blir / som blir formaterad och inte nån annan av misstag. Jag kollade också vad de partitioner jag själv hade döpt hette så de skulle heta lika dant så att inte nåt backup skript skulle behövas skrivas om.
När jag hade kollat upp det i partitionsredigeraren startade jag nautilus med gkusdo som jag sa visat ovan och tog bort alla dolda filer och mappar som jag inte ville ha kvar, precis som jag beskrev ovan. Sen när det var klart så startade jag om datorn på en gång utan att starta nåt program(startar man nåt program så finns det risk att en konfigurations fil skapas igen...) Så jag startade direkt om datorn med live CD i och gjorde min installation
Jag passade på under själva installationen att byta / ext3 till det nya ext4 när jag ändå skulle formatera den. De övriga satte jag att vara samma som tidigare och var noga med att inte kryssa för att de skulle formateras...
Innan du kör på på mitt alternativ så se om du får nåt fler tips eller invändningar mot mitt förslag för säkerhetsskull.
Om jag var du hade jag testat att ta bort alla konfigurationfilerna som jag inte är rädd om från Home mappen (du har en egen home parition eller?) Det är alla filer och mappar som börjar med en punkt. Du måste visa dolda filer och du måste starta nautilus genom att trycka Alt + F2 och sen där skriva gksudo nautilus. Då är du säker på att du har rättigheterna att ta bort alla dessa filer. Jag sparade tex mapparna .aMSN, .xchat, .icon, .themes och .oneswarm sen hade jag några nautilus skript som jag hade gjort som jag sparade. Egentligen så ska man kunna ta bort alla de dolda mapparna och dolda filerna, de som börjar med punkt i hemma mappen (om det inte är så att du själv har gjort den dold förstås och du vill ha kvar den

Själv gjorde jag så att jag startade först partitions redigeraren gparted och kollade vad mina hårddiskar och partitioner hette typ att sdb3 var /home och så skrev jag upp allt sånt så att när jag senare skulle göra min manuella partitionering av hårddisken under installation så viste jag vilka partitioner som var vad så att det verkligen bara blir / som blir formaterad och inte nån annan av misstag. Jag kollade också vad de partitioner jag själv hade döpt hette så de skulle heta lika dant så att inte nåt backup skript skulle behövas skrivas om.
När jag hade kollat upp det i partitionsredigeraren startade jag nautilus med gkusdo som jag sa visat ovan och tog bort alla dolda filer och mappar som jag inte ville ha kvar, precis som jag beskrev ovan. Sen när det var klart så startade jag om datorn på en gång utan att starta nåt program(startar man nåt program så finns det risk att en konfigurations fil skapas igen...) Så jag startade direkt om datorn med live CD i och gjorde min installation

Jag passade på under själva installationen att byta / ext3 till det nya ext4 när jag ändå skulle formatera den. De övriga satte jag att vara samma som tidigare och var noga med att inte kryssa för att de skulle formateras...
Innan du kör på på mitt alternativ så se om du får nåt fler tips eller invändningar mot mitt förslag för säkerhetsskull.

Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Tack för ditt mycket uttömande svar; jag kopierade ner det för framtida bruk.
Emellertid så gav jag upp med 9.04 och gjorde en nyinstallation av 8.04. Efter lite trixande med mic-ljudet till Skype fungerar allt utom att köra Webb-TV i t ex diTV eller Aftonbladet. Jag har laddat ner en massa extra plug-ins men tydligen inte tillräckligt än, för Webb TV.
Jag är besviken på Linux att man lägger ut distributioner som är så besvärliga att installera som 9.04; många har problem med ljudet enligt vad jag ser på nätet, så jag var tydligen i gott sällskap. Denna typ av problem förstäker myten av att Linux bara är till för datanördar; inte bra.
Varför har jag aldrig haft dessa problem i Windows?? Finns det några enkla förklaringar till detta??
Hur som helst tack för hjälpen
Emellertid så gav jag upp med 9.04 och gjorde en nyinstallation av 8.04. Efter lite trixande med mic-ljudet till Skype fungerar allt utom att köra Webb-TV i t ex diTV eller Aftonbladet. Jag har laddat ner en massa extra plug-ins men tydligen inte tillräckligt än, för Webb TV.
Jag är besviken på Linux att man lägger ut distributioner som är så besvärliga att installera som 9.04; många har problem med ljudet enligt vad jag ser på nätet, så jag var tydligen i gott sällskap. Denna typ av problem förstäker myten av att Linux bara är till för datanördar; inte bra.
Varför har jag aldrig haft dessa problem i Windows?? Finns det några enkla förklaringar till detta??
Ja, hårdvaran (ljudkort m.m.) är gjorda för Windows och drivisar följer ofta med på skiva.rkl skrev:Tack för ditt mycket uttömande svar; jag kopierade ner det för framtida bruk.
Har oxå läst om ljudproblem på 9.04 men här fungerar Skype med mic och allt. Fordrades dock en aning trixande.
Tvivlar dock inte på att din dator inte gillade 9.04. :-)
Senast redigerad av 1 Skunken, redigerad totalt 28 gånger.
Bågskyttenörd
- BadOmen
Trevligt att du uppskattade detrkl skrev:Tack för ditt mycket uttömande svar; jag kopierade ner det för framtida bruk.

Jag tänkte passa på att tipsa om ubuntu-restricted-extras som du lätt kan installera från pakethanteraren Synaptic. Det står så här om det i synaptic:
Det är en väldigt bra grund att stå på och man brukar inte behöva installera så mycket annat för att få saker att funka bra. Om du har problem att spela upp vissa DVD filmer så kan det vara för det är encrypted css2 skivor då kan du kolla på länken som hänvisas till under ubuntu-restricted-extras:This package depends on some commonly used packages in the Ubuntu
multiverse repository.
Installing this package will pull in support for MP3 playback and decoding,
support for various other audio formats (GStreamer plugins), Microsoft fonts,
Java runtime environment, Flash plugin, LAME (to create compressed audio
files), and DVD playback.
Please note that this does not install libdvdcss2, and will not let you play
encrypted DVDs. For more information, see
https://help.ubuntu.com/community/Restr ... layingDVDs.
Please also note that packages from multiverse are restricted by copyright
or legal issues in some countries. See
http://www.ubuntu.com/ubuntu/licensing
for more information.
https://help.ubuntu.com/community/Restr ... ayingDVDs.
Det kan också tänkas att dina bekymmer inte hade uppkommit ifall du hade gjort en ren installation med Ubuntu 9.04 i stället för en uppgradering men det är ju inte säkert. Jag skulle i alla fall rekommendera dig att göra en ny ren installation ifall du vill installera 9.10 för att vara säkrare att det inte är nåt strul med uppgraderingen som gör att det inte funkar

-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag brukar bara välja "ALSA" istället för "Auto" i System>Preferences>Sound. Mycket enklare. Och nej, det är inte ALSA som det är fel på, för det har vi kört sedan tidernas begynnelse, och det har alltid funkat bra.
Men det finns ju andra trix, t.ex. använda
För att se ditt kort, och nedan för att köra det som default istället för pulseaudio som mellanlager
Sen kan man även köra
vid login. etc etc.
Här är en guide som går till det yttersta dock (galet!); http://idyllictux.wordpress.com/2009/04 ... io-at-bay/
Som föregående talare påpekat, är en nyinstallation förmodligen också ett alternativ, men jag kan definetivt inte garantera något.
Hoppas du får till det. För mig funkar Pulseaudio problemfritt dock.
Men det finns ju andra trix, t.ex. använda
Kod: Markera allt
asoundconf list
asoundconf unset-pulseaudio
asoundconf set-default-card NAMN
pulseaudio -k
Här är en guide som går till det yttersta dock (galet!); http://idyllictux.wordpress.com/2009/04 ... io-at-bay/
Som föregående talare påpekat, är en nyinstallation förmodligen också ett alternativ, men jag kan definetivt inte garantera något.
Hoppas du får till det. För mig funkar Pulseaudio problemfritt dock.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!