Problem vid installation av Ubuntu [Avslutad]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Nicki
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem vid installation av Ubuntu [Avslutad]

Inlägg av Nicki »

Jag har försökt att installera både Ubuntu 8.10 och 9.04.
Datorn är en laptop HP Pavilion dv5 med Dual Core och Vista. Det finns en återställnings partition installerad.

Om jag installerar Ubuntu sida vid sida med Windows (dual boot) så går det att starta upp Ubuntu. Men inte om jag tar över hela disken.
Det visar sig då att återställnings partitionen (HP-Recovery) sopas bort och när jag startar upp datorn, så får jag felmeddelande:
Grub loading, please wait. Error 21. Detta betyder att den sökta partionen som som BIOS vill komma åt, inte finns.
Det är alltså inte fel i konfigureringen av Grub men Grub vill lyda BIOS och letar efter HP-Recovery delen, hittar den inte och stoppar.
Jag måste då köra om de skivor som jag har bränt ut från Vista för att återställa hela disken inkl HP-Recovery, alltså 2 partitioner.
Då går det att installera om Ubuntu. Men jag får inte ta hela disken och absolut inte ta bort partitionen inifrån Ubuntu.
Det går då inte att starta om, error 21.

För att lösa detta kommer jag att installera sida vid sida, radera innehållet i Vista och HP-recovery, och behålla partitionerna,
ändra storleken och ändra i uppstartshanteraren i Ubuntu så jag kommer in direkt i Ubuntu.

Vet inte om det skall vara så här krångligt, kanske någon har en annan lösning.

Vad är det som är galet här?

Tacksam för lite hjälp.
Senast redigerad av 4 Nicki, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
webaake

Re: Många problem vid installation av Ubuntu

Inlägg av webaake »

Starta en ny tråd för ljudproblemen efter det att grub/boot/installationsproblemen lösts, vilket de kommer att göra!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Nicki

Re: Problem vid installation av Ubuntu

Inlägg av Nicki »

När jag nu gjorde om partitionerna för Vista så tömde jag hela mappen och gjorde om den till ext3.
Det blev bara ännu en resa med Error 21. ???
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Nicki skrev:Jag har försökt att installera både Ubuntu 8.10 och 9.04.
Datorn är en laptop HP Pavilion dv5 med Dual Core och Vista. Det finns en återställnings partition installerad.

Om jag installerar Ubuntu sida vid sida med Windows (dual boot) så går det att starta upp Ubuntu. Men inte om jag tar över hela disken.
Det visar sig då att återställnings partitionen (HP-Recovery) sopas bort och när jag startar upp datorn, så får jag felmeddelande:
Grub loading, please wait. Error 21. Detta betyder att den sökta partionen som som BIOS vill komma åt, inte finns.
Det är alltså inte fel i konfigureringen av Grub men Grub vill lyda BIOS och letar efter HP-Recovery delen, hittar den inte och stoppar.
Jag måste då köra om de skivor som jag har bränt ut från Vista för att återställa hela disken inkl HP-Recovery, alltså 2 partitioner.
Då går det att installera om Ubuntu. Men jag får inte ta hela disken och absolut inte ta bort partitionen inifrån Ubuntu.
Det går då inte att starta om, error 21.

För att lösa detta kommer jag att installera sida vid sida, radera innehållet i Vista och HP-recovery, och behålla partitionerna,
ändra storleken och ändra i uppstartshanteraren i Ubuntu så jag kommer in direkt i Ubuntu.
Den enda partition som BIOS försöker komma åt är den som pekas ut av MBR (Master Boot Record) och den ska i sin tur peka på den partitionen där Grub finns. Sedan ska Grub (eller rättare sagt "menu.lst") peka ut var det operativsystemet du vill boota finns. Grub error #21 betyder alltså att Grub inte hittar den valda partitionen, BIOS är inte alls inblandat i detta utan den har redan hittat Grub och är nöjd med det...

Jag tror knappast att Grub vill peka ut en recoverypartition (Vista WinRE?) eftersom den inte innehåller något riktigt operativsystem. Men visst om du vill köra en recovery på Windows (och sannolikt ha ihjäl Grub) så är det fullt möjligt...

För att det hela ska funka bör du ha minst 4 partitioner (gärna 5). En för HP-Recovery som sannolikt ligger först, sedan en för Vista, en för Ubuntu och en för Ubuntu-swap, plus gärna en för /home i Ubuntu. I Grub (menu.lst) ska sedan finnas en "pekare" till den partitionen med Vista och en till den med Ubuntu (vilket på det här sättet är samma som den där Grub ligger). De andra partitionerna behöver normalt inte pekas ut på något sätt...

För att få det att funka så gör du ungefär så här:
  • Bstäm hur stora du vill att dina partitioner ska vara, om du väljer 5 partitioner så handlar det främst om hur stora du vill att den med Vista och den med /home i Ubuntu ska vara. Den som är /home i Ubuntu är den där du lagrar alla dina egne saker i Ubuntu, ungefär som "Documents and settings"/"Användare" i Windows alltså.
    Vettiga storlekar för de andra partitionerna är c:a
    • HP-Recovery => 10Gb
    • Ubuntu root => 10-15 Gb beroende på hur mycket du har tänkt att installera.
    • Ubuntu swap 1.5 Gb
  • När du har bestämt det här så börjar du med att lägga in HP-Recovery och Vista på varsin partition.
  • Sedan partitionerar du disken och skapar de tre partitionerna för Ubuntu. Börja med att starta partitioneraren i Vista och minska ned Vista-partitionen så att du har c:a halva disken kvar för Ubuntu, men som sagt den här storleken och förhållandet Vista/Ubuntu väljer du själv. Om partitioneraren i Vista inte klarar av det här, vilket inte är helt ovanligt, så får du starta med Ubuntus Live-CD och partitionera med "gparted".
  • Om du kör "gparted" så kan du partitionera upp Ubuntu-delen redan nu. 10-15 Gb (typ av filsystem=ext3) för Ubuntus root, 1.5 Gb för Ubuntus swap (typ av filsystem=swap) och resten för /home i Ubuntu (typ av filsystem=ext3). Eftersom det bara går att ha 4 primära partitioner på en disk så får du skapa en "utökad partition" först och t.ex lägga de två sista i den. Lägg noga märke till vad de olika paritionerna heter när de är skapade, typ "sda3", "sda4" etc. Vista ligger förmodligen ur gparted:s synvinkel på "sda1" och "sda2".
  • Om du partitionerat med "gparted" så provar du nu om Vista fortfarande kan starta upp och om det inte funkar så kör du en recovery på den, dock utan att ändra något i partitionstabellen eller något sådant.
  • När detta är klart kan du stoppa in Ubuntu Live-CD:n och påbörja installationen av den. Då du kommer fram till paritioneringen så väljer du manuell och anger de partitioner du skapade ett par steg upp. Den du skapade som rootpartition ska monteras på "/", den du valde som swap ska inte monteras, men anges som swap och den sista ska monteras på "/home". Ingen av partitionerna behöver formateras nu, eftersom det redan är klart.
  • Sedan kör du installatinen fullt ut och då skapas även Grub på roortpartitionen och MBR ändras så att Grub bootar istället för Windows NTLDR.
  • När allt är klart så ska du kunna starta upp och välja antingen Windows eller Ubuntu och allt bör funka... :)
Anledningen till att lägga "/home" i en egen partition i Ubuntu är att det blir mycket lättare att hålla ordning på systemet sedan då och uppgradera Ubuntu till nya versioner. Men vill du så kan du skippa det och isåfall hamnar /home i rootpartitionen...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

Tack så hemskt mycket för ett uttömmande svar. Jag skall försöka att följa ditt råd för att se hur långt jag kommer.

Det återstår fortfarande en fråga, varför kan jag inte installera Ubuntu över hela disken? Varför måste jag ha kvar Vista och Recovery partitionerna? Ang Recovery, så kan jag inte styra någonting i den vid återställningen. Skivorna jag har gjort (inifrån Vista) tar bort ALLT och lägger upp 2 nya partitioner, en med Vista och en med Recovery. Recovery ligger sist på hårddisken.

Tacksam att du tar dig så mycket tid, men det vore kul om det här kunde fungera smärtfritt så jag kan skippa hela Vista.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Nicki skrev:Tack så hemskt mycket för ett uttömmande svar. Jag skall försöka att följa ditt råd för att se hur långt jag kommer.

Det återstår fortfarande en fråga, varför kan jag inte installera Ubuntu över hela disken? Varför måste jag ha kvar Vista och Recovery partitionerna? Ang Recovery, så kan jag inte styra någonting i den vid återställningen. Skivorna jag har gjort (inifrån Vista) tar bort ALLT och lägger upp 2 nya partitioner, en med Vista och en med Recovery. Recovery ligger sist på hårddisken.

Tacksam att du tar dig så mycket tid, men det vore kul om det här kunde fungera smärtfritt så jag kan skippa hela Vista.
Visst kan du sopa bort Vista helt och lägga Ubuntu på hela disken, det finns inget som hindrar det det, men om du skulle vilja ha kvar en liten Vista av någon anledning, själv har jag det pga synk med mobiltelefonen och pga bankernas tröga införande av Linux för sina tjänster, så är det också fullt möjligt. Recoverypartitionen för Vista behöver du dock inte alls egentligen...
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

Men nu är det ju så att jag har försökt att installera Ubuntu på HELA hårddisken, alltså inget dualboot, och får då bara felmeddelandet: Grub loading, Error 21.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Nicki skrev:Men nu är det ju så att jag har försökt att installera Ubuntu på HELA hårddisken, alltså inget dualboot, och får då bara felmeddelandet: Grub loading, Error 21.
Vissa bios ändrar tydligen beteckningen ex. (hd1,0) till (hd0,0) efter man installerat. Låt oss säga att du från början har Windows på 1a partitionen 1a hårddisken då benämns denna som (hd0,0) sen installerar du en USB-Hårddisk denna är inte bootbar och benämns (hd1,0), sen installerar du Ubuntu på USB-Hårddisken (då blir den bootbar), har du sen satt Removable Device/USB före HDD (1a hårddisken) i Bios setup, så kommer USB-Hårddisken bli första bootbara hårddisk och benämnas (hd0,0). Jag tror att du råkat ut för något liknande. Det säkraste borde isf. vara det som Osprey föreslår. Ordna alla partitioner på hårddisken först, genom att starta LiveCDn och sen Program->Administration->Partitionsredigeraren (gparted) Högerklicka på alla partitioner->Avmontera->Högerklicka igen->Ta bort..->Högerklicka igen Ny.. ext3... Avsluta med Verkställ/Apply. Sen installerar du som vanligt och väljer manuell partitionering. :)
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

Jag är tacksam för att du försöker hjälpa mig.
Men.. Kanske du inte förstår mitt problem.
Jag installerar ju Ubuntu ensamt, alltså det skall inte finnas något Windows eller Recovery.
Det finns bara en hårddisk.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Hur ser /boot/grub/menu.lst ut? Det är den filen som bestämmer vilken partition som grub försöker ladda operativsystemet från.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Nicki skrev:Jag är tacksam för att du försöker hjälpa mig.
Men.. Kanske du inte förstår mitt problem.
Jag installerar ju Ubuntu ensamt, alltså det skall inte finnas något Windows eller Recovery.
Det finns bara en hårddisk.
Jo jag tror jag förstår ditt problem, du försökte installera på hela hårddisken, men något gick fel!? Genom att göra som Osprey föreslog ovan (ville egentligen bara förtydliga vad/var partitionsredigeraren gparted fanns, och hur man klickar) så kan man förhoppningsvis se vad det är som går fel, samt vilken benämning resp. partition får ex.
ext3 = /dev/sda1, Extended= /dev/sda2, ext2 = /dev/sda5, swap = /dev/sda6
Man kan också se status på hårddisken, om fel finns dyker en varningstriangel upp, då kan du ex. högerklicka->kontrollera (ungefär som checkdisk /f i windows). Om allt ser Ok ut så ska det bara vara att installera. En anledning till varför det gick fel första gången, kan vara en dålig CD bränning, kontrollera md5sum, och bränn med långsam hastighet om den är felaktig.
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

Hittar inte /boot/grub/menu.lst. Jag har använt ctrl+h men Boot-katalogen innehåller ingen Grub

Vidare:

Körde nu om installationen av Ubuntu och gick in i manuell hantering av partitionerna.
Gjorde en ny partitionstabell och valde 3 nya partitioner för /root resp swap och för /home.
Detta såg ju bra ut, trodde jag. Startar om och får felmeddelande:
Grub Loading stage1.5
Grub loading, please wait...
Error 21

Startar om med Live-CD:n och går in i "prövo-läget" utan installation.
Kollar via Partitionsredigeraren och får fram följande:

/dev/sda1, ext3, boot
/dev/sda2, extended
/dev/sda5, linux-swap
/dev/sda6, ext3

sda 1 borde då vara /root och sda 6 /home.

Går det överhuvudtaget att köra Ubuntu ensamt på datorn?
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

Vänta.. hittade Grub nu. Den låg inte i Filesystem utan i den nya 15 GB partitionen.
Vad skall jag kolla efter i menu.lst?
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

# menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8)
# grub-install(8), grub-floppy(8),
# grub-md5-crypt, /usr/share/doc/grub
# and /usr/share/doc/grub-doc/.

## default num
# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and
# the entry number 0 is the default if the command is not used.
#
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.
# WARNING: If you are using dmraid do not use 'savedefault' or your
# array will desync and will not let you boot your system.
default 0

## timeout sec
# Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry
# (normally the first entry defined).
timeout 3

## hiddenmenu
# Hides the menu by default (press ESC to see the menu)
hiddenmenu

# Pretty colours
#color cyan/blue white/blue

## password ['--md5'] passwd
# If used in the first section of a menu file, disable all interactive editing
# control (menu entry editor and command-line) and entries protected by the
# command 'lock'
# e.g. password topsecret
# password --md5 $1$gLhU0/$aW78kHK1QfV3P2b2znUoe/
# password topsecret

#
# examples
#
# title Windows 95/98/NT/2000
# root (hd0,0)
# makeactive
# chainloader +1
#
# title Linux
# root (hd0,1)
# kernel /vmlinuz root=/dev/hda2 ro
#

#
# Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST

### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST
## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified
## by the debian update-grub script except for the default options below

## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs

## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
## kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
## kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=UUID=031e1f1e-d7b4-4d08-b845-50e5d4377ff0 ro

## default grub root device
## e.g. groot=(hd0,0)
# groot=031e1f1e-d7b4-4d08-b845-50e5d4377ff0

## should update-grub create alternative automagic boot options
## e.g. alternative=true
## alternative=false
# alternative=true

## should update-grub lock alternative automagic boot options
## e.g. lockalternative=true
## lockalternative=false
# lockalternative=false

## additional options to use with the default boot option, but not with the
## alternatives
## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5
# defoptions=quiet splash

## should update-grub lock old automagic boot options
## e.g. lockold=false
## lockold=true
# lockold=false

## Xen hypervisor options to use with the default Xen boot option
# xenhopt=

## Xen Linux kernel options to use with the default Xen boot option
# xenkopt=console=tty0

## altoption boot targets option
## multiple altoptions lines are allowed
## e.g. altoptions=(extra menu suffix) extra boot options
## altoptions=(recovery) single
# altoptions=(recovery mode) single

## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
## howmany=7
# howmany=all

## specify if running in Xen domU or have grub detect automatically
## update-grub will ignore non-xen kernels when running in domU and vice versa
## e.g. indomU=detect
## indomU=true
## indomU=false
# indomU=detect

## should update-grub create memtest86 boot option
## e.g. memtest86=true
## memtest86=false
# memtest86=true

## should update-grub adjust the value of the default booted system
## can be true or false
# updatedefaultentry=false

## should update-grub add savedefault to the default options
## can be true or false
# savedefault=false

## ## End Default Options ##

title Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
uuid 031e1f1e-d7b4-4d08-b845-50e5d4377ff0
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=031e1f1e-d7b4-4d08-b845-50e5d4377ff0 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-11-generic
quiet

title Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic (recovery mode)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=031e1f1e-d7b4-4d08-b845-50e5d4377ff0 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-11-generic

title Ubuntu 9.04, memtest86+
kernel /boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Nicki skrev:Vänta.. hittade Grub nu. Den låg inte i Filesystem utan i den nya 15 GB partitionen.
Vad skall jag kolla efter i menu.lst?
Nu vet jag inte vilken 15GB partitionen är sda1 eller sda6, det borde vara /dev/sda1 om detta är root-systemet, isåfall kan du göra så här:
Program->Tillbehör->Terminalen->
sudo grub
root (hd0,0)
setup (hd0)
quit

Starta om datorn, funkar det inte nu, så byt hd0,0 till hd0,5...
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Om inte ovanstående funkar så måste det vara en bugg med uuid...
Då får du göra som innan Öppna terminalen->gksu nautilus->navigera till /boot/grub
klicka på menu.lst ändra längs ned i filen (utan # före)
Byt ut all förekomst av:
till:
/dev/sda1

Spara filen och starta om datorn...
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

När jag har valt vilken installation jag vill köra, prova eller installera, så får jag felmeddelande:
ata1 softreset failed (device not ready)
ata2 softreset failed (device not ready)
båda raderna föregås av en massa siffror som ändras från gång till gång.
Dessa meddelande är bara framme i kanske 2 sek sen går installationen vidare.
Kan detta vara något som spökar för mig?

Har inte testat dina sista förslag ännu.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Nicki skrev:ata1 softreset failed (device not ready)
ata2 softreset failed (device not ready)
Det där är någon form av standardbug i Linux (alla distar) nu och hänger ihop med kärnan. På min burk har jag problem med att den inte hittar USB-diskar om jag inte slår av och sätter på dem. Men det är som sagt var ett känt problem inom hela Linux just nu...

Rättningar är förmodligen på gång... :)
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

Nu har jag testat färdigt.
Inga altenativ som du föreslog (2 i den första) totalt 3 olika har hjälpt mig.
Vad är nästa steg?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Nicki skrev:Nu har jag testat färdigt.
Inga altenativ som du föreslog (2 i den första) totalt 3 olika har hjälpt mig.
Vad är nästa steg?
Ok Men nu fick vi en ledtråd iaf. :) Det verkar vara en bugg, som gäller din hårdvara och nyare ubuntu versioner:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/285392

En work-around kan vara att redigera /boot/grub/menu.lst (som ovan)
men lägg till all_generic_ide efter "ro quiet splash"
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"