Håller på att tröttna på L I N U X

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
xrx3z
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Håller på att tröttna på L I N U X

Inlägg av xrx3z »

Jag har problem med Debian, Red Hat varianterna (Ubuntu, Kubuntu, Fedora mm) och nu även openSuse...Allt grundar sig i mitt grafikkort, ATI Radeon X1600.

Problemen med Debian varianterna är själva installationen. Förr när de tidigare versionerna (7.04, 7.10) kom var det aldrig nåt problem att installera men nu är det tji att få det att funka. Och i dag när openSuse uppdaterade kärnan låste sig systemet och jag måste ta bort det....igen >:D
Att köra gamla versioner har jag ingen lust med...det är tidskrävande att uppdatera från gammalt till nytt och sen kanske det inte funkar med nya kärnan heller...

Debian problemet, eller (Ubuntu - Kubuntu - Xubuntu - Debian 5.0) är detta:

Så fort jag ska installera från en cd alt. wubi så kommer ett meddelande upp på skärmen (har tetstat andra skärmar), alltså ett par sekunder efter att jag har tryckt enter för att installera, så står det nåt sånt här: 'Frequency out of range' samt ett värde på 24khz eller nåt, ibland står nåt annat värde. Att installera i textmode skulle jag kunna göra om jag visste hur xorg filen till grafikkortet skulle se ut men eftersom jag inte är en nörd så skulle det ta en hel dag att få till det...om det nu skulle funka...tvivlar oerhört starkt på det annars hade jag nog testat detta långt tidigare vid version 8.04 eller nåt...

Jag blev lycklig förrut när jag kunde lägga in openSuse utan problem och kunde använda burken som man "ska" tills en uppdatering av kärnan kom idag, då händer en annan sak istället. När man kommer in i skrivbordet så hänger det säg och alla möjliga felmeddelanden kommer upp, bl.a att musen och ljudet inte funkar.

Trodde aldrig jag skulle säga...."Tur att Windows finns"

/X.
Bild
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Håller på att tröttna på L I N U X

Inlägg av TicToc »

Jag har ett ATI mobility Radeon X1600 i min bärbara. Har kört flera olika linuxvarianter utan problem, inkl. ubuntu.
Hoppas att det löser sig för dig.
Användarvisningsbild
xrx3z
Kontakt:

Inlägg av xrx3z »

:-\ <--- Avis? Jag? ...inte då ;)
Bild
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Kan det ha något att göra med de nya open source drivrutinerna till ATI?

Du kanske skulle kunna prova att köra ATI's proprietära drivrutiner?
Användarvisningsbild
xrx3z
Kontakt:

Inlägg av xrx3z »

Tja!

Problemet är att jag inte kommer in i Linux alls för att kunna köra nåt överhuvudtaget...
Bild
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Jag kör enbart de öppna drivrutinerna och de är jag helnöjd med. Inget 3dtjafs som drar ström och ger fläktljud...
Sedan i somrars kör jag Pardus och inte ubuntu, så jag vet inte hur ubuntu beter sig idag.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Så fort jag ska installera från en cd alt. wubi så kommer ett meddelande upp på skärmen (har tetstat andra skärmar), alltså ett par sekunder efter att jag har tryckt enter för att installera, så står det nåt sånt här: 'Frequency out of range' samt ett värde på 24khz eller nåt, ibland står nåt annat värde.
När menar du att du trycker enter för att installera?

När man kommit så längt att man kan "trycka enter för att installera" har man ju redan fått upp skrivbord och allt eller menar du att du väljer "installera ubuntu" istället för att välja "prova ubuntu utan att göra ändringar på din dator" (eller hur det nu står)?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Mitt grafikkort heter Ati radeon 1600+

Kommer byta så fort jag kan..men det fungerar bra i 8.04..i 8.10 är det sisådär och i 9.10 finns inga drivrutiner alls ännu.

Jag gillar inte grafikkort där man måste ha proprietära drivrutiner!

Förbannade grafikkortstillverkare!
Användarvisningsbild
xrx3z
Kontakt:

Inlägg av xrx3z »

Japp, det sär sista du skrev,Retardedpope, när man får välja i listan efter boot. Alltså om man jag först väljer CD/Live eller installerar wubi från windows, efter uppstarten när Linux startar....spelar ingen roll, så fort jag ska köra igång installationen/ska kolla Live cd´n blir skärmen svart och den blå skylt med ...out of range texten kommer upp. Sen är det bara att vänta tills hdd lugnat ner sig så man kan trycka "ctrl+alt+del" så att datorn startar om, alt. on/off knappen...beror vilket humör jag är på och hur stort hornet i pannan till Linux är....heheh
Bild
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Som jag uppfattar dig så får du upp någon form av bild ( "så fort jag ska köra igång installationen/ska kolla Live cd´n blir skärmen svart" ) läget innan installation eller Live cd´n. Om du då tittar längs ner på skärmbilden har du funktionerna F1, F2 också vidare. Här kan du själv ställa skärminställningar med mera. Det borde rimligtvis fungera att installera i säkert grafikläge. De borde också gå att starta upp datorn i de här grafikläget efter en installation. Koppla upp dig och ladda ner rätt drivrutiner eller de som finns.

Pink Panther

:-\
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Kolla så det inte är något fel på skivan.

Sjukt störigt om det bara är så att det blev något fel under bränningen. Det har nämligen hänt mig.
Användarvisningsbild
khelben1979

Inlägg av khelben1979 »

Tröttna på Linux? Hmm... hur är det möjligt? :o
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Framtiden är ju Linux!

Han/hon menar nog tröttnat på problemen i Linux..

Men som sagts tidigare har inte problemen i Linux med Linux att göra.

Pressa hårdvarutillverkarna så löser sig saker över en natt!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Harlekin33 skrev:Mitt grafikkort heter Ati radeon 1600+

Kommer byta så fort jag kan..men det fungerar bra i 8.04..i 8.10 är det sisådär och i 9.10 finns inga drivrutiner alls ännu.

Jag gillar inte grafikkort där man måste ha proprietära drivrutiner!

Förbannade grafikkortstillverkare!
Jag ser drivrutinen som en del av hårdvaran. Alltså har jag inte ont om drivrutinerna är properitära så länge dom fungerar optimalt (så är inte fallet med ati). Min bror får köra vesa-drivrutiner i ubuntu 9.04 medans jag som köpte ny dator förra veckan kan köra med optimal grafik med den properitära drivrutinen (nvidia)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Men med handen på hjärtat!

Vad väljer du om du måste välja...proprietärt eller icke proprietärt?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Harlekin33 skrev:Men men handen på hjärtat!

Vad jag menar är, hårdvaran är properitär i sig och den kan vi aldrig få fri hur vi än gör eftersom material kostar pengar. Jag ser drivrutinen som hårdvara också så har inte så ont av det.
Körde med nouveau-drivrutiner ett tag när det inte fanns någon properitär drivrutin till mitt nvidiakort. Detta var vid lanseringen av ubuntu 8.10, men jag anser att det är grafikkortstillverkarnas sak att fixa. Dom fixar ju självaste korten och då får dom även se till att man kan använda korten optimalt.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Dom fixar ju självaste korten och då får dom även se till att man kan använda korten optimalt.
Bra där!

:D

Men eftersom dom missköter sig så får vi tala om det för dom så mkt vi kan!
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

ZX Spectrum skrev:

Vad jag menar är, hårdvaran är properitär i sig och den kan vi aldrig få fri hur vi än gör eftersom material kostar pengar.
Det är irrelevant att material kostar pengar. Att någonting är fritt är som bekant inte samma sak som att det är gratis.
http://wiki.opengraphics.org/tiki-index.php
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

dmz skrev:
ZX Spectrum skrev:

Vad jag menar är, hårdvaran är properitär i sig och den kan vi aldrig få fri hur vi än gör eftersom material kostar pengar.
Det är irrelevant att material kostar pengar. Att någonting är fritt är som bekant inte samma sak som att det är gratis.
http://wiki.opengraphics.org/tiki-index.php
Tror att det handlar om prestige mellan ATI och Nvidia när det gäller att göra bästa grafikkorten. Ger man användaren inblick i drivrutinerna så ger man även motpartern fin dokumentation över vad dom behöver förbättra.
Om vi bortser från grafikkortstillverkarna. Hur ser det ut med fria drivrutiner till diverse annan hårdvara?
Bild
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ger man användaren inblick i drivrutinerna så ger man även motpartern fin dokumentation över vad dom behöver förbättra.
Men vi är ju inga fiender mot grafikkortstillverkarna..vi vill ju bara att dom ska se till så att det fungerar Out of the box på Gnu/Linux också!

Varför fattar dom inte det?

Var ligger problemet som dom anser det?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"