Långsamma DNS uppslag
- Retardedpope
Långsamma DNS uppslag
När jag t ex ska googla, så står firefox på "Letar efter google.se..." i åtskilliga sekunder. När den väl hittat google.se och börjat hämta så går det jättefort.
När jag surfar i Windows Vista, så hinner jag knappt se att den letar efter google.se, utan den börjar hämta direkt.
Detta gör att jag oftast surfar i windows, eftersom att jag hinner göra riktigt mycket mer på samma tid. Ibland är det till och med så långt att jag läser tutorialen i windows och utför den i ubuntu,
Tidigare var det så att jag nästan bara spelade i windows, men sedan jag upptäckte att det går riktigt mycket snabbare att surfa i windows, är det faktiskt så att jag gör nästan allt i windows, utom att programmera. Såvida det inte råkar vara java jag programmerar, då stannar jag i windows. Som tur är så programmerar jag mest C och assembly, så jag sitter ändå en hel del i ubuntu.
Min fråga är om någon vet varför det går så långsamt att surfa i ubuntu och om det finns något att göra åt det.
När jag surfar i Windows Vista, så hinner jag knappt se att den letar efter google.se, utan den börjar hämta direkt.
Detta gör att jag oftast surfar i windows, eftersom att jag hinner göra riktigt mycket mer på samma tid. Ibland är det till och med så långt att jag läser tutorialen i windows och utför den i ubuntu,
Tidigare var det så att jag nästan bara spelade i windows, men sedan jag upptäckte att det går riktigt mycket snabbare att surfa i windows, är det faktiskt så att jag gör nästan allt i windows, utom att programmera. Såvida det inte råkar vara java jag programmerar, då stannar jag i windows. Som tur är så programmerar jag mest C och assembly, så jag sitter ändå en hel del i ubuntu.
Min fråga är om någon vet varför det går så långsamt att surfa i ubuntu och om det finns något att göra åt det.
Re: Långsamma DNS uppslag
Hur ser din /etc/resolv.conf ut?
- Retardedpope
Kod: Markera allt
# Generated by NetworkManager
nameserver 192.168.0.1
- Retardedpope
Vista använder precis samma DNS, men ett uppslag som tar 10 sekunder för ubuntu tar bara 0 sekunder för vista.
Känns som att någon har kodat riktigt dåligt. Det här borde buggrapporteras, för det är inte ok att behöva vänta 10 sekunder på ett DNS uppslag. Speciellt inte som man kan byta OS och få ner väntetiden till 0 sekunder.
Känns som att någon har kodat riktigt dåligt. Det här borde buggrapporteras, för det är inte ok att behöva vänta 10 sekunder på ett DNS uppslag. Speciellt inte som man kan byta OS och få ner väntetiden till 0 sekunder.
Knasigt, inga felmeddelanden om du skummar igenom /var/log?
Gissar att det där är ip-numret till någon bredbansdelande routeraktig sak? Har själv haft problem med att min sådana varit seg på ge mig DNS-svar. Särskilt då det pumpats ordentligt med trafik genom den. För egen del så ser jag nu till att slå upp direkt mot min Internatleverantörs DNS-servrar, istället för att låta hemmaroutern göra det åt mig.Retardedpope skrev:Kod: Markera allt
# Generated by NetworkManager nameserver 192.168.0.1
Att det går mycket snabbare i Windows skulle eventuellt kunna beror på att uppslagningar cachas på ett annat sätt där. Notera dock att jag enbart spekulerar vilt nu.
Hursomhelst, vad felsökning beträffar kan du ju alltid pröva att se vad som händer om du talar om för Ubuntu att slå upp direkt mot din Internatleverantörs DNS-servrar?
- rewz
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kan kanske ha att göra med ipv6 ??
Testa med att i adress fältet skriva
about:config
sök efter ipv6
dubbelklicka på raden network.dns.disableIpv6 så att värdet blir true istället för false
starta om webbläsaren
sök efter ipv6
dubbelklicka på raden network.dns.disableIpv6 så att värdet blir true istället för false
starta om webbläsaren
- Retardedpope
Vad i /var/log vill du att jag skummar igenom? Finns många loggar där. Vilken är relevant?rancor skrev:Knasigt, inga felmeddelanden om du skummar igenom /var/log?
Hjälpte inte. Lika slött ändå.Kan kanske ha att göra med ipv6 ??
sök efter ipv6
starta om webbläsaren
Jag går in på domäner jag aldrig varit inne på med windows och det går fortfarande lika snabbt. Därför känns det osannolikt att det har med cachen att göra.Att det går mycket snabbare i Windows skulle eventuellt kunna beror på att uppslagningar cachas på ett annat sätt där. Notera dock att jag enbart spekulerar vilt nu.
Eftersom att det är en laptop vi pratar om, så surfar jag med många olika ISP:er. Att använda ISP's DNS-server direkt skulle endast vara en väldigt temporär lösning. Icke desto mindre skulle det vara intressant att göra detta ur ett felsökningsperspektiv. Återkommer när jag testat, men en mer permanent lösning behövs.Hursomhelst, vad felsökning beträffar kan du ju alltid pröva att se vad som händer om du talar om för Ubuntu att slå upp direkt mot din Internatleverantörs DNS-servrar?
- Retardedpope
När jag surfar med mitt mobila bredband är DNS-uppslagen lika snabba som på windows.
Detta innebär att det går snabbare att surfa med mitt mobila bredband på 0.384 Mbit/s (ska egentligen vara 7,2 Mbit/s, men det är dålig mottagning i den här betongklumpen) än med mitt fasta bredband på 10 Mbit/s.
Jag antar att jag i fortsättningen uteslutande kommer att använda mitt mobila bredband när jag surfar i ubuntu. Är det det som fungerar bäst känns det onödigt att använda något annat. Dock skulle det vara bra om någon insatt utvecklare kollade upp vad windows gör som inte ubuntu gör. För det känns väldigt dumt att inte kunna använda sitt fasta bredband med ubuntu. Det finns nog många med samma problem.
Detta innebär att det går snabbare att surfa med mitt mobila bredband på 0.384 Mbit/s (ska egentligen vara 7,2 Mbit/s, men det är dålig mottagning i den här betongklumpen) än med mitt fasta bredband på 10 Mbit/s.
Jag antar att jag i fortsättningen uteslutande kommer att använda mitt mobila bredband när jag surfar i ubuntu. Är det det som fungerar bäst känns det onödigt att använda något annat. Dock skulle det vara bra om någon insatt utvecklare kollade upp vad windows gör som inte ubuntu gör. För det känns väldigt dumt att inte kunna använda sitt fasta bredband med ubuntu. Det finns nog många med samma problem.
- Retardedpope
Tänkte bara hälsa att jag nu stängt av routerns "DNS Relay"-funktion, så nu surfar jag lika snabbt i ubuntu som i windows.
Tack för all hjälp. Det här kommer jag ha mycket nytta av.
Tack för all hjälp. Det här kommer jag ha mycket nytta av.