Startpanelen i Gnome vill inte riktigt...

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Startpanelen i Gnome vill inte riktigt...

Inlägg av Osprey »

Jo nu har jag igång 9.04, men som vanligt hade jag varit inne och rotat och experineterat för mycket i allting, så uppgraderingen ville inte vara med om det här utan jag fick göra en nyinstallation...

Allt finns backupat och så, så den biten är lugn... men om jag kopierar in hela min gamla hemmamapp till 9.04 så hänger det bara och jag kommer inte in, så jag har istället kopierat tillbaka alla viktiga saker till en nyskapad version av min användare...

Och allt funkar, nästan.... förutom att det jag organiserat upp i Gnomes programpanel uppe i vänstra hörnet inte finns kvar... antagligen finns det som behövs någnstans i backupen, men jag vet inte var och kan inte hitta det...

Jag har lagt över .gnome2 och .gconf, plus nästen hela .local från backupen, men det finns inte med där... Är det någon som har en aning om var konfigurationsdata för startpanelen ligger...?? ???
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Startpanelen i Gnome vill inte riktigt...

Inlägg av Pink Panther »

Den skall finnas i "~/.gconf/apps/panel"

Pink Panther

;)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag har flyttat över hela den "gamla" .gconf till den nya användaren och allt annat från panelerna har kommit med, men ingenting av den sorteringen och indelningen i "mappar" som jag hade i Program-menyn... plus lite annat liknande i [System]->[Administration]...

Jag har funderat lite på det att de menyerna är ju egentligen bara en applet som man kör i/tillhör Gnome/GTK... kan det vara så att den appleten har sina grejor någon helt annanstans..?
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Har du prövat att högerklicka på panelen->Redigera menyer
Bocka för dom pgm du vill visa, avbocka dom du vill dölja!?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

bbauto skrev:Har du prövat att högerklicka på panelen->Redigera menyer
Bocka för dom pgm du vill visa, avbocka dom du vill dölja!?
Jovisst kan jag ställa in det manuellt, men det var ganska mycket jag hade ändrat så det är en hel del jobb. Och någonstans borde ju konfigurationen finnas eftersom jag har backup på hela min hemmamapp så som den såg ut innan. Problemet är bara att jag kan inte lägga över hela den gamla mappen rakt av, för då hänger sig inloggningen i 9.04, utan jag måste lägga tillbaka valda delar av konfigurationen. Det är någon av punktfilerna (.*) som innehåller något som får Jaunty att hänga sig... :-\
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Inställningarna som bestämmer utseendet på menyerna under "[Program]" finns i ".local/share/desktop-directories/" och ".local/share/applications/". I "desktop-directories" finns definitionen av de mappar man lagt till med "[Ny meny]" i "Redigera menyer" och i "applications" finns definitionerna av alla program som ligger i mapparna.

Riktigt hur kopplingen är mellan dem vet jag inte nu, men det är en hel del filer. Hur som helst så går det inte bara att lägga in dem i min nya hemmamapp för det blir inte riktigt rätt då. Som det är nu har jag lagt in "desktop-directories" där och det funkar bra, men "applications" gör att det hänger sig om jag lägger in det...
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"