USB-minne - varför fungerar det inte?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

USB-minne - varför fungerar det inte?

Inlägg av Svento »

Jag köpte ett USB-minne, framför allt för att kunna ha ett portabelt Ubuntu på det, men också rent allmänt för att förvara och frakta filer på. Jag gjorde en installation och fick några meddelanden, först att disken fick formateras om från FAT16 till FAT32 om jag minns rätt, därefter - mot slutet av installationen - nåt felmeddelande som jag inte kommer ihåg nu. Jag kunde starta upp ett minimalistiskt Ubuntu en gång, med cd:n fortfarande i, men sen har det varit heldött. Faktum är att jag inte kan använda minnet alls, inte som vanlig lagringsenhet. Ubuntu säger att det inte kan montera enheten, XP säger att jag ska stoppa in en disk i enheten...

Vad ska jag göra för att väcka det till liv?
bungalowbill
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: USB-minne - varför fungerar det inte?

Inlägg av bungalowbill »

Ett problem som kan uppstå med externa lagringsenheter är att dom blir omöjliga att monteras i Ubuntu om du inte använder dig av funktionen säker borttagning i Windows, men jag är inte säker på om detta bara gäller NTFS... Pröva att formatera om stickan till fat32 igen kanske?
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Okej, men hur gör jag det? Jag får inga fungerande alternativ vare sig i Ubuntu eller i Windows. När problemen uppstod hade stickan aldrig varit in i Windows. Det var efter att jag misslyckats i Ubuntu som jag tog stickan till Windows för att förgäves formatera den därifrån.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Låter märkligt att ett USB minne anno år 2009 vore formatterat i FAT16? FAT32 är väl gängse praxis annars? Bara där ringer det varningsklockor om att allt inte står rätt till, nåt galet med usb minnet?
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

bungalowbill skrev:Ett problem som kan uppstå med externa lagringsenheter är att dom blir omöjliga att monteras i Ubuntu om du inte använder dig av funktionen säker borttagning i Windows, men jag är inte säker på om detta bara gäller NTFS... Pröva att formatera om stickan till fat32 igen kanske?
Oavsett FAT/NTFS så ska man köra funktionen "säker borttagning", annars riskerar man att windows inte skrivit klart till minnet när man rycker ur det från kontakten med en massa korrupt data som följd.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Ahhh, såg just att du bor "nästgårds" till mig Svento, hittar du ingen lösning på ditt problem så får du komma förbi med ditt minne så får vi kika närmare på det.... :D
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Linköping eller?
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Svento skrev:Linköping eller?
Nä, lite närmare än så.....skicka pm om vi ska ta en batalj med ditt usb minne så kan vi stämma av tid och så. :)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Vad kan vara närmare än Linköping? Det skulle vara typ Norsholm eller Finspång eller nåt, för Norrköping kan det väl inte vara...

Nu har du fått pm hur som helst.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Svento skrev:Vad kan vara närmare än Linköping? Det skulle vara typ Norsholm eller Finspång eller nåt, för Norrköping kan det väl inte vara...

Nu har du fått pm hur som helst.
Ahhhh, ser inte skogen pga alla träd? Hehe.... ;D
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"