Starta med annat operativsystem

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Hymer
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Starta med annat operativsystem

Inlägg av Hymer »

Nu vill jag installera WindowsXp vid sidan om Ubuntu. Jag har försökt lösa mitt Windows-behov väldigt länge med wine och Virtualbox, men det funkade inte, antagligen för att jag har för låg prestanda. Men jag kan inte starta datorn från WindowsXp-skivan. Så fort jag startar, kommer Ubuntu igång och då är det redan kört. Hur kan jag boota från skivan?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Starta med annat operativsystem

Inlägg av Lars »

Det finns två möjliga förklaringar. Antingen så behöver du ändra i BIOS så att CD-spelaren ligger först i boot-ordningen. Eller så är Windows-skivan en OEM-skiva som det inte alls går att boota ifrån.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Min cd-spelare är extern för att den inbyggda i min laptop är trasig, så det är mycket möjligt att jag behöver ändra på BIOS. Problemet bara att jag vet ingenting om bios. Är det någonting som en amatör kan mixa och fixa med lite vägledning?
Lars

Inlägg av Lars »

Att ändra i BIOS är inte så svårt. När datorn startar brukar det stå vilken tangent man ska trycka på för att komma åt BIOS, t.ex. delete eller F1. Sedan ser det lite olika ut, men leta efter "boot order" eller liknande. CD (eller kanske USB) ska ligga före hårddisken (benämns kanske HD, eller C:).
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Det går så blixtsnabbt. Det enda jag hinner uppfatta är att tryck Esc för at komma åt meny, men där ser man 5 olika kernel, ingenting om hårddisk eller CD. Nu ska jag starta om igen och försöker fokusera lite längre ner för att starta om igen...
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Det är precis när du startar datorn som boot-meddelandet kommer.
Vad har du för dator?
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Jag satt med spända nerver, fingrarna på F1 och på Delete, men det enda som funkade att trycka på Esc och då blev det inte 5 utan 6 kernel, 3 med recovery mode och en memtest. Jag klickade på memtest86+. Jag klickade på den, men kunde inte göra någonting.
Jag har en hp pavillion zv 5000. Annars har jag programmet hardinfo, jag kan få fram alla informationer om min dator. Vad är det som behövs?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Det ska komma upp en text i nederkant på skärmen när HP-logon visas, vilken knapp man ska trycka på för att få upp boot-menyn.
Jag tror det är F9 du ska trycka på.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Det var F10 :) . Jag hittade boot-menyn och flyttade upp datorns egen Atapi-cd i hopp om att den funkar ändå, men det gör det fortfarande inte. I så fall måste jag flytta upp Samsung CD-spelaren, kopplad genom USB, men jag ser ingen USB i boot-menyn.

Redigerad: Jag upptäckte vid nästa uppstart att ESC leder direkt till boot-order menyn. Det fanns mycket mera på F10. Men oavsett hur man kommer dit, det finns ingen USB att flytta fram.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

1. Ladda hem SuperGrubDisk: http://supergrub.forjamari.linex.org/?section=download
2. Starta LiveCDn System->Administration->Partitionsredigeraren.
3. Högerklicka på 1a Partitionen 1a Hårddisken (din Linux-partition) ->Ändra storlek/Flytta->Ledigt utrymme före (så många GB du vill ha till XP) 15000=15GB->Verkställ
4. Högerklicka på det frigjorda utrymmet (grått)->Ny->Primär ntfs (eller FAT32)->Verkställ
5. Starta om datorn med SuperGrubDisk
6. Välj menyval för att återställa Windows (MBR)
7. Starta om med WinXP-CDn och installera på ovanstående ntfs-partition.
8a. Starta om SuperGrubDisk-> Välj menyval för att installera/återställa grub i MasterBootRecord
eller
8b. Starta Ubuntu LiveCD->Program->Tillbehör->Terminalen
sudo grub
root (hd0,0)
setup (hd0)
quit
9. Starta om datorn, Nu ska du ha både ubuntu och windows på din grub-meny.

PS! Om du har flera Linux-partitioner, så kanske du måste ändra storlek på en annan partition än den första, för att sen flytta den första så långt åt höger som möjligt. OBS!! Windows partitionen måste ligga först på hårddisken.
Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

OBS ändrad efter första sändining
När jag kommer SuperGrubbDisk, väljer jag Download USB, eller hur. Sen kommer jag fram till en drös av olika filer ::) , jag vet inte, vilken som passar.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

I min Administration finns ingen Partitionredigerare, däremot har jag en Create a USB Sartup disk. Jag kan inte göra någonting med storleken, men jag kan bläddra fram till CD-n. Där kommer 5 mapar att välja. Sen kan jag hitta ytterligare mappar. Vad är det för fil som jag ska leta efter här? Eller är jag helt på fle spår?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Hymer skrev:I min Administration finns ingen Partitionredigerare, däremot har jag en Create a USB Sartup disk. Jag kan inte göra någonting med storleken, men jag kan bläddra fram till CD-n. Där kommer 5 mapar att välja. Sen kan jag hitta ytterligare mappar. Vad är det för fil som jag ska leta efter här? Eller är jag helt på fle spår?
Vet inte vad Kubuntus LiveCD har för val, men installera gparted om du inte redan har den. SuperGrub Finns både som CD och USB, välj den som passar dig bäst. iso filen för CD bränner du till en tom CD.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Tack, nu fick jag en Partitionredigerare. Så det verkar så att det kanske beror på Kubuntu att jag saknar vissa administration-program, t ex Flyttbara enheter. Jag vill egentligen inte ha Kubuntu, jag bara råkade installera enligt ett råd på det här forumet.
Nu har jag avinstallerat Kubuntu och jag har bara Ubuntu, utan K.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Hymer skrev:Tack, nu fick jag en Partitionredigerare. Så det verkar så att det kanske beror på Kubuntu att jag saknar vissa administration-program, t ex Flyttbara enheter. Jag vill egentligen inte ha Kubuntu, jag bara råkade installera enligt ett råd på det här forumet. Jag skulle gärna bli av med K-et och ha ren Ubuntu, men jag vet inte riktigt, hur jag kan avinstallera och vad händer om jag avinstallerar. Har du något förslag hur jag kan få även Flyttbara enheter på Administration?
I Kubuntu öppnar Terminalen och skriver: sudo dolphin
i ubuntu öppnar du Terminalen och skriver gksu nautilus
Sen navigerar du till /media
Här ska dina flyttbara enheter ligga.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Jag har avinstallerat Kubuntu under tiden. Så här ser det ut i min Nautilus:

Kod: Markera allt

ivan@ivan-laptop:~$ gksu nautilus
Initializing nautilus-share extension

** (nautilus:6367): WARNING **: Unable to add monitor: Åtgärden stöds inte
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSNautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: "net usershare" returnerade fel 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Filen eller katalogen finns inte
Please ask your system administrator to enable user sharing.

--- Hash table keys for warning below:
--> file:///etc/kubuntu-default-settings/directory-media

(nautilus:6367): Eel-WARNING **: "nautilus-file.c: symbolic_links" hash table still has 1 element at quit time (keys above)

--- Hash table keys for warning below:
--> file:///media/cdrom
--> file:///media
--> file:///root
--> file:///

(nautilus:6367): Eel-WARNING **: "nautilus-metafile.c: metafiles" hash table still has 4 elements at quit time (keys above)

(nautilus:6367): Eel-WARNING **: "nautilus-directory.c: directories" hash table still has 4 elements at quit time
seahorse nautilus module shutdown
ivan@ivan-laptop:~$ 
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Nu verkar du ha fått lite mish-mash av kubuntu och ubuntu!? Hur avinstallerade du? Har du en separat /home partition?
Om du inte gjort allt för många specialinställningar, så kanske du borde fundera på att installera en skarp ubuntu 9.04
på din gamla kubuntu-partition (skriva över den), kör isf backup på dina dokument först.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Ja tack, jag har ändå funderat på att installera Ubuntu 9.04. Jag har inga specialinställningar. Är det möjligt att det blir lättare att hitta min Canon scanner på den?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Hymer skrev:Ja tack, jag har ändå funderat på att installera Ubuntu 9.04. Jag har inga specialinställningar. Är det möjligt att det blir lättare att hitta min Canon scanner på den?
Ska nog inte vara några problem...
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Nu har jag kommit så långt att jag brändde skivan. Så det är dags för punkt 3 i bbautos instruktioner.
3. Högerklicka på 1a Partitionen 1a Hårddisken (din Linux-partition) ->Ändra storlek/Flytta->Ledigt utrymme före (så många GB du vill ha till XP) 15000=15GB->Verkställ
Jag högerklickar, men dev/sda1 är låst, det går inte att ändra storlek/flytta. Alla filer är låsta.
Den första är 36.19 GIB, den andra dev/sda2 extended är 1.07GIB.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"