ibland ingen vga signal vid start

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
nixy

ibland ingen vga signal vid start

Inlägg av nixy »

Hej

Ofta (men inte varje gång) krävs det ett par eller flera omstarter för att grafikkortet ska skicka en signal till skärmen så att den vaknar till liv. Grafikkortet heter nvidia quadro fx 1500, och skärmen Viewsonic vp2030b. Jag använder en DVIkabel.

Vissa dagar, ibland någon vecka i sträck, funkar allt som det ska från från första starten. En felsökning t.ex. med hjälp av kortbyte kan därmed ta flera veckor innan jag får veta vad problemet är.

Därför undrar jag om det finns någon här som har förslag på vad felet kan vara?
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: ibland ingen vga signal vid start

Inlägg av eyerouge »

Har du provat att göra tvärtom - släcka skärmen, vänta en stund, och sedan tända den igen? Jag har sett ett liknande problem på en maskin där det fungerar, och i det fallet verkar det hela bero mer på skärmen, eller snarare kombon kort + skärm + OS. Kan vara värt att testa om du inte redan gjort.
Bild
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Vid ett liknande fel med ett grafikkort på en stationär pc denna vecka, så löstes problemet med ett nytt nätagg. Kan ju vara värt att testa.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Tack för förslag! Har provat med att starta skärmen senare än datorn, och då verkar signalen ha gått fram och inloggningsbilden visas. Fortsätter väl så ett tag till, och om det inte hjälper kan man ju misstänka nätagget. Återkommer när jag får veta mer.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"