Har 2 datorer och tänkt installera och prova nya Ubuntu 9.04 på den gamla datorn, men jag får inte installationen att fungera. Har laddat ner ubuntu-9.04-desktop-i386.iso och bränt den på en cd.
Alternativen jag får när jag försöker installera Ubuntu är:
- Demo and full installation
- Install inside Windows
Det är det första alternativet jag försöker använda mig utav. Vill inte ha dubbla operativsystem i datorn.
När jag klickar på Demo and full installation kommer det upp en ruta om att den man ska starta om datorn. När klickar på "Starta om nu" (Reboot now) händer ingenting, den återgår bara till första menyn där man kan välja mellan Demo and full installation eller Install inside Windows. Har testat startat om manuellt men ingen skillnad. Nån installation av Ubuntu startas inte.
Testade även alternativet "Help me to boot from cd", men det fungerade inte heller. När jag startade om datorn den gången fick jag upp alternativet att välja operativsystem (Windows XP Home Edition Svensk eller Ubuntu), men då fungerade inte tangentbordet så jag kunde inte välja Ubuntu. Men jag vill inte ha dubbla operativsystem så detta alternativ vill jag inte ha. Vill ha en full installation av Ubuntu.
Och det är ju inte fel på cd-romen eller tangentbordet för dom fungerar i övrigt hur bra som helst.
Finns det nån genväg för att få installationen att fungera?
Sen undrar jag om det går att installera "Full installation" direkt istället för att först köra ett Demo? ...har aldrig installerat Linux tidigare eller använt Linux den delen, så jag är nybörjare.
Datorn jag försöker installera på har följande specifikationer:
- Nuvarande operativsystem: Windows XP Home Edition Svensk
- Processor: AMD Athlon 2000+ (1.66 Ghz)
- Minne: 768 MB
- Grafikkort: Nvidia Geforce 4 Ti 4200 with AGP8X (128 MB)
- Hårddisk: 80 GB
Problem att installera Ubuntu 9.04
Re: Problem att installera Ubuntu 9.04
Normalt startas 'Demo' som en normal desktop där du kan klicka runt och testa Firefox m m. Och sedan klicka på en ikon som heter 'Install', men du kommer aldrig dit? När lag körde in Jaunty, Xubuntu 9.04, hade jag inte heller tgbord först, utan fick nöja mig med engelsk installation. Men det berodde nog på att jag kör USB trådlöst tgbord.
Men, med tanke på dina spec. på datorn kan jag starkt rekommendera Xubuntu istället. Det är mer lightwieght men du kan ändå köra häftiga skrivbordseffekter om du vill. Samt alla program som finns till Ubuntu fungerar på Xubuntu, nästan iallafall.
Du kan senare installera allt som Ubuntu har, eller t o m Kubuntu, och testa dig galen.
Men, med tanke på dina spec. på datorn kan jag starkt rekommendera Xubuntu istället. Det är mer lightwieght men du kan ändå köra häftiga skrivbordseffekter om du vill. Samt alla program som finns till Ubuntu fungerar på Xubuntu, nästan iallafall.
Du kan senare installera allt som Ubuntu har, eller t o m Kubuntu, och testa dig galen.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Re: Problem att installera Ubuntu 9.04
Vad jag förstår så är det i Windows du får upp de två alternativ du nämner och när du startar om datorn med CD:n i så startar Windows igen.
Det skulle då kunna vara så att din dator inte har inställt att boota från CD. För att lösa det måste man gå in BIOS och ändra i boot-ordningen. För att komma in i BIOS håller man ofta in "delete" (eller någon annan tangent) precis när datorn startar. Det brukar stå vilken som ger "Setup" på skärmen. Väl inne i BIOS-setupen så är det bara att leta sig fram till att ändra boot-ordningen och välja CD-rom före hårddisk.
Hoppas att det funkar.
Det skulle då kunna vara så att din dator inte har inställt att boota från CD. För att lösa det måste man gå in BIOS och ändra i boot-ordningen. För att komma in i BIOS håller man ofta in "delete" (eller någon annan tangent) precis när datorn startar. Det brukar stå vilken som ger "Setup" på skärmen. Väl inne i BIOS-setupen så är det bara att leta sig fram till att ändra boot-ordningen och välja CD-rom före hårddisk.
Hoppas att det funkar.
Envis och härdad nybörjare