datorn knasar sig, står nåt konstigt och slocknar den.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

datorn knasar sig, står nåt konstigt och slocknar den.

Inlägg av Emka »

Jag drog ner en xvid-film igår som kom i .rar format, drog ner unrar och skulle packa upp den, då kom nåt fönster med massa text jag aldrig hinner uppfatta, nåntig med stop-avahnt bla-bla-nånting, skärmen blir helt svart sen och inget går att göra, man ser att skärmen är på för det lyser litegrann men inget går att göra, testat lite allt möjligt men inget gick. resetade burken och försökte packa upp igen och då gick det, startade filmen med vlc och då blev det likadant igen. resetade igen och testade med vlc, samma sak. resetade och gjorde inget mer än surfade, kollade effekter osv och då hände inget. skumt.

mplayer verkar funka däremot, innan allt hände var musen och tangentbordet "slött" uppfattade inte riktigt vad man gjorde, musen hackade och tangentbordet verkade inte fatta att jag trycket in tangenter emmelanåt, skulle jag skriva sudo apt-get install blev det sudp-gt intl osv.

vad kan detta bero på?

edit: verkar ha problem med flash också, när jag kommer in på en sida så står det att jag måste installera det och jag trycker då på installera, nästa gång jag går in på sidan behöver jag installera igen och när jag försöker står det att det redan är installerat, vad göra?
palle-kuling

Re: datorn knasar sig, står nåt konstigt och slocknar den.

Inlägg av palle-kuling »

Jag skulle gissa på att detta är pga "effekter" tillsammans med ett ATI grafikkort. Möjligtvis dåliga drivrutiner. Kör du fria eller dom man installerar med "hardware drivers"?
Har du inte provat ofria drivrutiner, testa det, annars, prova att stänga av effekter (PANEL)>System>preferences>appearance>visual effects.

Ang flash, jag brukar installera apt://ubuntu-restricted-extras så funkar codecs, flash etc efter det. Säger sidan att flash fortfarande saknas så är det förmodligen en dåligt programmerad sida du har att göra med.

Nästa version av ubuntu (9.04 - Jaunty Jackalope) är ju ute nu. Du kan ju testa att updatera till denna som ett sista alternativ. Det är inte alls säkert att det fixar problemet dock.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Emka

Inlägg av Emka »

palle-kuling skrev:Jag skulle gissa på att detta är pga "effekter" tillsammans med ett ATI grafikkort. Möjligtvis dåliga drivrutiner. Kör du fria eller dom man installerar med "hardware drivers"?
Har du inte provat ofria drivrutiner, testa det, annars, prova att stänga av effekter (PANEL)>System>preferences>appearance>visual effects.

Ang flash, jag brukar installera apt://ubuntu-restricted-extras så funkar codecs, flash etc efter det. Säger sidan att flash fortfarande saknas så är det förmodligen en dåligt programmerad sida du har att göra med.

Nästa version av ubuntu (9.04 - Jaunty Jackalope) är ju ute nu. Du kan ju testa att updatera till denna som ett sista alternativ. Det är inte alls säkert att det fixar problemet dock.
jag har redan uppdaterat till 9,04, jag har ett ATI det stämmer, hade aldrig dessa problem i 8,10 däremot, jag är inte hemma nu men får testa när jag kommer hem ang flash, och compiz kan jag inte leva utan, en av de största anleningarna att jag öht kör ubuntu... gällande drivisarna har jag ingen aning, fick nåt i högra hörnet om drivisar, dessa kan ubuntu inte påverka eller nåt sånt stod det, fanns inga fler alternativ än ett, kanske lika bra att investera i ett nvidia, verkar som att ATI har problem i linux över lag, hade problem med blinkande fösnter när jag tittade film innan. nu detta. dags o köpa nytt tydligen....?

edit: har iof ett Asus Geforce 6200LE 64/256M liggande hemma jag inte använder, är det för klent eller bör det funka? annars får jag väl investera i Gainward 8400GS 512MB om det funkar bättre? (vill komma billigt undan)
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

verkar som att ATI har problem i linux över lag, hade problem med blinkande fösnter när jag tittade film innan. nu detta. dags o köpa nytt tydligen....?

edit: har iof ett Asus Geforce 6200LE 64/256M liggande hemma jag inte använder, är det för klent eller bör det funka? annars får jag väl investera i Gainward 8400GS 512MB om det funkar bättre? (vill komma billigt undan)
Jag är övertygad om att någon kommer störa sig på vad jag råder, men ja, installera ett nvidia om du kan. ATI har gjort såna berg-och-dalbana drivrutiner på sistone, och nvidia har släppt en helt ny serie drivrutiner med överlägset brett stöd för både gamla och nya grafikkort, med väldigt få buggar. Den du nämner, att det blinkar när man kollar på film etc, är en typisk ATI bugg.

Testa ditt 6200LE, för all del. Jag kör ett gammalt geforce 400 mx (yngre stenålder) på morsans gammeldata, och compiz flyter hur fint som helst. Med 8X00 serien får du iof stöd för avkodning av HD direkt i grafikortet etc, så det är väl lite upp till dig själv. Ett 8400 är ju rätt billigt nuförtiden.

Kom ihåg att avinstallera ATI drivrutinen (om du kör den i "hardware drivers") innan du kopplar ur kortet. Sen så bör du nog flytta konfigurationsfilen för xorg (grafik servern) för säkerhets skull, så den inte är inställd för ett ATI kort när du byter. Det är enkelt;

Kod: Markera allt

sudo mv /etx/X11/xorg.conf /etx/X11/xorg.conf.backup
När du bytt, kom ihåg att aktivera nvidias propreitära (ofria) drivrutin i "hardware drivers", så ska det nog funka bra sen.
Lycka till!
Emka

Inlägg av Emka »

palle-kuling skrev:
verkar som att ATI har problem i linux över lag, hade problem med blinkande fösnter när jag tittade film innan. nu detta. dags o köpa nytt tydligen....?

Jag är övertygad om att någon kommer störa sig på vad jag råder, men ja, installera ett nvidia om du kan. ATI har gjort såna berg-och-dalbana drivrutiner på sistone, och nvidia har släppt en helt ny serie drivrutiner med överlägset brett stöd för både gamla och nya grafikkort, med väldigt få buggar. Den du nämner, att det blinkar när man kollar på film etc, är en typisk ATI bugg.

Testa ditt 6200LE, för all del. Jag kör ett gammalt geforce 400 mx (yngre stenålder) på morsans gammeldata, och compiz flyter hur fint som helst. Med 8X00 serien får du iof stöd för avkodning av HD direkt i grafikortet etc, så det är väl lite upp till dig själv. Ett 8400 är ju rätt billigt nuförtiden.

Kom ihåg att avinstallera ATI drivrutinen (om du kör den i "hardware drivers") innan du kopplar ur kortet. Sen så bör du nog flytta konfigurationsfilen för xorg (grafik servern) för säkerhets skull, så den inte är inställd för ett ATI kort när du byter. Det är enkelt;

När du bytt, kom ihåg att aktivera nvidias propreitära (ofria) drivrutin i "hardware drivers", så ska det nog funka bra sen.[/b]
Lycka till!
Tack så mkt för hjälpen, smäller i mitt nvidia om en stund, men det fetmarkerade får du gärna förklara på en lättare nivå, tänk på att jag är trög ::)
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Tack så mkt för hjälpen
Inga problem!
det fetmarkerade får du gärna förklara på en lättare nivå, tänk på att jag är trög ::)
Jo, i Menyn "System" i panelen, har du en meny som heter "Administration", i denna finns programmet "hardware drivers" (du kan säkert översätta det till svenska om du kör det som språk).
Där aktiverar du ofria drivrutiner, som av diverse anledningar inte kan inkluderas i linux kärnan, utan måste installeras av dig, med ditt samtycke. Det medföljer fria drivrutiner, som är aktiverade automatiskt när du installerar ubuntu (utan att du behöver göra något), både för ATI och Nvidia, men för att få ut det mesta ur datorn brukar det bästa vara att installera de ofria.

Så, har du installerat ofria (ATI) drivrutiner där ("Hardware drivers"), så avinstallera dessa innan du sliter ut (ATI) kortet. Flytta också konfigurationsfilen för xorg (xorg sköter skärminställningar) genom att köra kommandot;

Stäng nu av datorn och sätt in nvidia kortet, och när du loggar in till skrivbordet så aktiverar du nvidia's ofria drivrutin i samma program ("Hardware drivers"). Starta om igen. Nu borde allt vara tipp topp!
Hoppas det var klartext nog? :D
Emka

Inlägg av Emka »

Hehe, ja absolut, det ska jag nog kunna fixa i sömnen med den beskrivningen, återigen, jag bugar och bockar för hjälpen, väntar med att sätta som löst innan jag faktiskt klarat av det ;D
Emka

Inlägg av Emka »

vet inte om det är viktigt men fick detta när jag körde ditt kommando: mv: kan inte ta status på "/etx/X11/xorg.conf": Filen eller katalogen finns inte.

men nu kör jag, byter o ser vad som händer...
Emka

Inlägg av Emka »

Nix detta var inge bra, compiz effekterna flyter inte bra alls >:( hackar när jag kör kuben, massa grejer försvann såsom massa val i stängnigsamination osv, tror jag köper ett med lite mer kräm i...
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

kan inte ta status på "/etx/X11/xorg.conf": Filen eller katalogen finns inte.
argh! jag skrev fel... ska va (c istället för x)

sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup
Men det spelar ju ingen roll nu, du verkade ju få till det.
Nix detta var inge bra, compiz effekterna flyter inte bra alls
Tråkigt att höra. Men ett GF 8400 tror jag blir super. Jag hade ett GF 8600GT, och det flög fram iaf.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Emka skrev: edit: har iof ett Asus Geforce 6200LE 64/256M liggande hemma jag inte använder, är det för klent eller bör det funka?
Jag har en Asus Geforce N6200 med 128MB. Det funkar bra att se film/dvd och lagom avancerade spel, som Nexuiz. Kanske en aning svagt för flygsimulatorer som gl-117 och FlightGear (eller om det beror på min långsamma processor).
Emka skrev: (vill komma billigt undan)
Det, är det viktigaste av allt!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"