Min Dell Inspiron överhettar och stänger av sig

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
andx85

Min Dell Inspiron överhettar och stänger av sig

Inlägg av andx85 »

Jag installerade nyligen ubuntu och blev positivt överaskad över hur fort jag hade igång allt jag ville använda.
Men jag har ett problem och det är att datorn lätt överhettar när jag kollar på videoklipp, flash-applikationer i firefox och annat som kräver lite mer av datorn. Jag hade aldrig några sånna här problem i Windows så jag drar slutsattsen att det är ett mjukvaruproblem.
Jag har en Dell Inspiron 6000. Intel pentium M processor.
Linux version 2.6.27-11-generic
Vad tror ni felet kan vara?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Min Dell Inspiron överhettar och stänger av sig

Inlägg av HOLMEN »

Vad är det för grafikkrets i datorn?

Ta och installera sensors-applet (öppna en terminal och kör);

Kod: Markera allt

sudo apt-get install sensors-applet
Högerklicka sen på den övre panelen, välj lägg till i panelen och leta sedan upp "Övervakare för ...." och lägg till den. Då kommer du få upp lite temperaturer på olika delar av din dator i panelen. Du kan ju posta hur varmt det blir.

Har du någon garanti kvar på datorn?
andx85

Inlägg av andx85 »

När jag använder datorn till sånt som inte är särskilt krävande, som surfa runt på internet, sitta på msn, så ligger datorn runt 34 grader. Men när jag sätter igång en film t.ex så drar temperaturen upp till 83-84, datorn segar ner väldigt mycket innan den stänger av sig själv.
Mitt grafikkort heter ATI Mobility Radeon X300
Jag har ingen garanti.
Fläkten är grundligt rengjord

Jag har ju inte samma problem i Windows, så jag skyller faktiskt på Linux och inte min hårdvara :)
Vad tror ni felet kan vara. Jag uppskattar all hjälp jag kan få
Tack
swedpool

Inlägg av swedpool »

Du kan nollställa den sensor som känner av temperaturen i datorn, och som i sin tur skall se till att fläkten går igång, genom att trycka tangentbordskombinationen <FN> + <Z>. Märker du någon skillnad i hur fläkten arbetar efter detta? Har själv en Inspiron 6000 som fungerar utomförträffligt.
andx85

Inlägg av andx85 »

swedpool skrev:Du kan nollställa den sensor som känner av temperaturen i datorn, och som i sin tur skall se till att fläkten går igång, genom att trycka tangentbordskombinationen <FN> + <Z>. Märker du någon skillnad i hur fläkten arbetar efter detta? Har själv en Inspiron 6000 som fungerar utomförträffligt.
Tyvärr så fungerade inte det heller.
swedpool

Inlägg av swedpool »

Med tanke på att det är en Dell-dator, som jag misstänker har sålts med Windows XP från början, så har du kanske tillgång till den CD-skiva som heter antingen "Drivers and Utilities", alternativt "Resource CD". Den skivan innehåller ett bra diagnostikprogram som du kan boota till när du startar datorn. Du måste välja att boota till CD-skivan i stället för till hårddisken när du startar datorn. Du gör det genom att trycka <F12> när Dellogon kommer fram, och därefter väljer du att boota till Resource CD:n.

I diagnostiken kan du välja "Custom Test" och därefter väljer du att testa fläkten (fan).

Jaja, jag vet att det är Windowsbaserade program, men det är faktiskt ett bra diagnostikprogram för Delldatorerna......
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"