Har Ubuntu 8.10. Hur får jag 9.04?[LÖST]
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Har Ubuntu 8.10. Hur får jag 9.04?[LÖST]
Hejsan
Har nu varit en nöjd Ubuntu användare sedan november och älskar det mesta med Linux.
Mina kunskaper har för datorer har blivit mycket större på dessa månaderna med Linux.
För när jag hade Windows så kunde jag nästan inget alls om datorer, trots mina 12 år med Windows.
Men nu vill jag uppgredera min Linux verison till den nya versionen, Men hur gör jag?
Finns det någon enkelt och snabbt sätt att få den nya versionen?
Tack för all hjälp
Har nu varit en nöjd Ubuntu användare sedan november och älskar det mesta med Linux.
Mina kunskaper har för datorer har blivit mycket större på dessa månaderna med Linux.
För när jag hade Windows så kunde jag nästan inget alls om datorer, trots mina 12 år med Windows.
Men nu vill jag uppgredera min Linux verison till den nya versionen, Men hur gör jag?
Finns det någon enkelt och snabbt sätt att få den nya versionen?
Tack för all hjälp
Senast redigerad av 1 Shaaft, redigerad totalt 23 gånger.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Har Ubuntu 8.10. Hur får jag 9.04?
Är dålig på hur uppdateringsprocessen bör gå till men jag skulle ha väntat till 9.04 släpps, på fredag om jag kommer ihåg rätt, för att minska ev. strul. Kommer säkert information om hur man går till väga med när versionen är släppt. Hur man uppdaterar till 8.10 står iaf på http://www.ubuntu.com/getubuntu/upgrading men den informationen lär ändras till 9.04 senare när den är släppt men det lär vara på samma sätt man gör det på.
Skulle tro att det kommer ett meddelande om att det går att uppdatera i uppdateringsprogrammet när 9.04 är släppt i skarp version.
Skulle tro att det kommer ett meddelande om att det går att uppdatera i uppdateringsprogrammet när 9.04 är släppt i skarp version.
-
När jag uppgraderar så stannar väll alla mina saker kvar på datorn? Eller?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ja, ska inte vara några problem men kan ändå vara smart att ta backup (på sina egna saker i /home), man är aldrig helt garanterad.Shaaft skrev:När jag uppgraderar så stannar väll alla mina saker kvar på datorn? Eller?
-
Kan man göra. Är väldigt nyfiken på 9.04.KiviE skrev:Ja, ska inte vara några problem men kan ändå vara smart att ta backup (på sina egna saker i /home), man är aldrig helt garanterad.Shaaft skrev:När jag uppgraderar så stannar väll alla mina saker kvar på datorn? Eller?
Vet inte skillnaderna riktigt men vad jag hört så verkar dom ganska bra.
Har du /home på en egen partion? Om inte då tycker jag att du skulle försöka att spara det som du är rädd om för om uppgraderingen misslyckas har du det kvar.Shaaft skrev:När jag uppgraderar så stannar väll alla mina saker kvar på datorn? Eller?
-
För att uppgradera till 9.04 kan du skriva kommandot "update-manager -d" i terminalen så kommer uppdateringshanteraren upp och säger att en ny dist finns att uppgradera till.
-
norhager skrev:Har du /home på en egen partion? Om inte då tycker jag att du skulle försöka att spara det som du är rädd om för om uppgraderingen misslyckas har du det kvar.Shaaft skrev:När jag uppgraderar så stannar väll alla mina saker kvar på datorn? Eller?
Vad menas med /home på egen partio? Jag har endast Linux Ubuntu på min dator iaf.
En separat partition för innehållet i mappen /home kan man välja under installationen om man installerar Ubuntu med alternativet manuell installation. Senare i t.ex Nautilus ser man ingen skillnad utan mappstrukturen ser likadan ut. Systemet och /home ligger endast fysiskt på olika partitioner.Shaaft skrev:Vad menas med /home på egen partio? Jag har endast Linux Ubuntu på min dator iaf.
Vad är då vitsen? Jo, under mappen /home ligger alla användare och deras sparade filer. Dessutom ligger de flesta programkonfigurationer de gjort mm där och även deras mail, bokmärken, etc. Genom att installera med en separat /home så har man då möjligheten att installera om Ubuntus system som då ligger på en annan partition utan att användarnas filer, konfigurationer, mm försvinner.
-
Bowmore skrev:En separat partition för innehållet i mappen /home kan man välja under installationen om man installerar Ubuntu med alternativet manuell installation. Senare i t.ex Nautilus ser man ingen skillnad utan mappstrukturen ser likadan ut. Systemet och /home ligger endast fysiskt på olika partitioner.Shaaft skrev:Vad menas med /home på egen partio? Jag har endast Linux Ubuntu på min dator iaf.
Vad är då vitsen? Jo, under mappen /home ligger alla användare och deras sparade filer. Dessutom ligger de flesta programkonfigurationer de gjort mm där och även deras mail, bokmärken, etc. Genom att installera med en separat /home så har man då möjligheten att installera om Ubuntus system som då ligger på en annan partition utan att användarnas filer, konfigurationer, mm försvinner.
Jaha. Men då kan jag svara att jag endast har en partion.
-
När jag ska uppgradera till 9.04 så står det att vissa grafiska drivrutiner inte finns till 9.04 ännu? Vad ska jag göra då? Vill forsätta använda compiz. Använder ATI kort
Ja, det stämmer. Man har lagt till denna varning för ATI-kort och uppgraderingar just för att AMD har avslutat supporten för sina proprietära drivrutiner för äldre grafikkort (chipset R3xx-R5xx) i den senaste och enda releasen som fungerar för Jaunty. Så vad som händer då när du uppgraderar är att du får den öppna versionen istället. Om du hade problem med den öppna tidigare när du installerade Ubuntu så är risken att du får tillbaks samma problem efter uppgraderingen. Nu kan det ju vara fixat för ditt kort men det finns ju en osäkerhet. Vissa av dessa fungerar dessutom bara med 2D.Shaaft skrev:När jag ska uppgradera till 9.04 så står det att vissa grafiska drivrutiner inte finns till 9.04 ännu? Vad ska jag göra då? Vill forsätta använda compiz. Använder ATI kort
Vad har du för kort och chipset?
Du kan kolla det med kommando
Kod: Markera allt
sudo lshw -C display
-
Bowmore skrev:Ja, det stämmer. Man har lagt till denna varning för ATI-kort och uppgraderingar just för att AMD har avslutat supporten för sina proprietära drivrutiner för äldre grafikkort (chipset R3xx-R5xx) i den senaste och enda releasen som fungerar för Jaunty. Så vad som händer då när du uppgraderar är att du får den öppna versionen istället. Om du hade problem med den öppna tidigare när du installerade Ubuntu så är risken att du får tillbaks samma problem efter uppgraderingen. Nu kan det ju vara fixat för ditt kort men det finns ju en osäkerhet. Vissa av dessa fungerar dessutom bara med 2D.Shaaft skrev:När jag ska uppgradera till 9.04 så står det att vissa grafiska drivrutiner inte finns till 9.04 ännu? Vad ska jag göra då? Vill forsätta använda compiz. Använder ATI kort
Vad har du för kort och chipset?
Du kan kolla det med kommandoKod: Markera allt
sudo lshw -C display
Förstod inte så mycket där. Vad är skillnaden mellan öppna och den jag har nu?
-display:0
description: VGA compatible controller
product: RV570 [Radeon X1950 Pro]
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: 9a
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm pciexpress msi bus_master cap_list
configuration: driver=fglrx_pci latency=0 module=fglrx
*-display:1 UNCLAIMED
description: Display controller
product: RV570 [Radeon X1950 Pro] (secondary)
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 0.1
bus info: pci@0000:01:00.1
version: 9a
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm pciexpress cap_list
configuration: latency=0
Min kompis som haft samma grafikkort som jag säger att detta är helt fel dock. Han säger att om texten ovan skulle stämma skulle jag inte ens klara Quake1 på datorn.
Du har alltså ett Radeon X1950 Pro grafikkort med chipset RV570.Shaaft skrev:product: RV570 [Radeon X1950 Pro]
Jo, detta med öppna vs proprietära (icke-öppna) drivrutiner. Ubuntu utvecklarna tar fram öppna drivrutiner för all hårdvara. Vissa av dessa fungerar bättre andra sämre. Sen har i detta fall även tillverkaren AMD tagit fram proprietära dito som fungerar bättre, bl.a pga att de har kunskap om hur man utnyttjar hårdvaran optimalt vilket inte Ubuntu utvecklarna har utan får gissa många gånger. Nu har AMD avslutat supporten av prorietära drivrutiner för äldre kort vilket innebär att de som har de korten får förlita sig på den öppna versionen.
Normalt installerar man den proprietära versionen från menyn System -> Administration -> Hårdvarudrivrutiner, ibland istället genom att hämta ner den från AMDs hemsida. Har du inte gjort något av detta så kör du sannolikt på den öppna versionen och då bör uppgraderingen till Jaunty fungera i ditt fall.
Nu har jag ingen koll på just ditt kort.
-
Så du tror att mitt grafikkort kommer fungera lika bra med 9.04 som me 8.10? Vill ha det mest för att kunna använda Compiz
Grymt nyfiken på 9.04
Grymt nyfiken på 9.04
Har åtminstone konstaterat att den öppna versionen fungerar för ditt kort.
Se buggrapporten [RV570] devices could not be detected correctly [patch].
Sen är frågan om den stöder 3D. Kolla under System -> Administration -> Hårdvarudrivrutiner och se om den proprietära är aktiverad. Är den inte aktiverad så har du 3D-stöd också.
Sen är frågan om den stöder 3D. Kolla under System -> Administration -> Hårdvarudrivrutiner och se om den proprietära är aktiverad. Är den inte aktiverad så har du 3D-stöd också.
-
Bowmore skrev:Har åtminstone konstaterat att den öppna versionen fungerar för ditt kort.
Den är aktiverad

Det verkar som att den öppna stöder 3D för ditt kort, se X.Org Radeon. Sen hur bra återstår att se.
R100/R200 (Radeon 7000 – Radeon 9250) and R300/R400/R500 (Radeon 9500 – Radeon X1950) class chips:
* 2D: accelerated (EXA), stable
* XVideo: accelerated and tear free, stable
* 3D: accelerated, stable
-
Av ren nyfikenhet så har jag nu Ubuntu 9.04 och måste säga att det funkar mycket bättre grafikmässigt än med 8.10(än så länge)Bowmore skrev:Det verkar som att den öppna stöder 3D för ditt kort, se X.Org Radeon. Sen hur bra återstår att se.
R100/R200 (Radeon 7000 – Radeon 9250) and R300/R400/R500 (Radeon 9500 – Radeon X1950) class chips:
* 2D: accelerated (EXA), stable
* XVideo: accelerated and tear free, stable
* 3D: accelerated, stable
Bara att gratulera
Sen får du väl uppdatera din profil till Jaunty plus markera frågan löst om du anser det.

Sen får du väl uppdatera din profil till Jaunty plus markera frågan löst om du anser det.