Ändra tiden för hur länge man har rooträttigheter.[LÖST]
Ändra tiden för hur länge man har rooträttigheter.[LÖST]
Var ändrar man tiden för hur länge man har rooträttigheter eller så att man måste ange sitt lösenord för varje gång man vill utföra något som kräver rooträttigheter?
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 21 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Ändra tiden för hur länge man har rooträttigheter.
Kör kommandot sudo visudo från terminalen och lägg till timestamp_timeout=5 på Defaults-raden. Värdet anges i minuter, standardvärdet är 15.
Tack för det Lars!
Blev lite konfunderad när jag startat visudo, jag saknade de vanliga pipen när man använder vi/vim och det fungerade inte att redigera som vanligt.
Tog för givet att det var vi/vim som användes men upptäckte att det var nano som användes istället.
Blev lite konfunderad när jag startat visudo, jag saknade de vanliga pipen när man använder vi/vim och det fungerade inte att redigera som vanligt.
Tog för givet att det var vi/vim som användes men upptäckte att det var nano som användes istället.
Du kan ange en annan editor med miljövariablen EDITOR. Till exempelRune.K skrev:Tog för givet att det var vi/vim som användes men upptäckte att det var nano som användes istället.
Kod: Markera allt
sudo EDITOR="emacs -nw" visudo
sudo EDITOR="vi" visudo
Tack för tipset, jag har inga problem att använda nano...andol skrev:Du kan ange en annan editor med miljövariablen EDITOR. Till exempelRune.K skrev:Tog för givet att det var vi/vim som användes men upptäckte att det var nano som användes istället.
alternativtKod: Markera allt
sudo EDITOR="emacs -nw" visudo
sudo EDITOR="vi" visudo
Det var bara det att jag tog för givet att det var vi/vim som hade startat och jag bara körde på med vi-kommandon, men det funkade ju inte, iom det var nano som hade gått igång.