Hej.
Som rubriken säger är det lite krisigt. Det är min brors dator och han ska använda den på skolan imorgon.
problemet är: "orginal"-menyn är borttagen så den där "nätverkshanteraren" som finns på den är borta. Den som man får då man ställer in en egen meny är inte lika bra, man kan nämligen inte hitta nya trådlösa via den ikonen. Frågan: vilket program är det som startas då man trycker på "orginal-ikonen"? Hur får jag igång det på annat sätt? Jag är inte terminal-rädd och har bråttom.
Tacksam för svar
/Arvid
p.s.
Utgåvan är ubuntu 9.04 .
EDIT: Det är inget tekniskt problem för jag lyckades surfa på datorn tidigare.
Trådlöst nätverk. Enkel fråga.
Trådlöst nätverk. Enkel fråga.
Senast redigerad av 1 AntY, redigerad totalt 19 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Trådlöst nätverk. Enkel fråga. KRIS!
Network Manager heter programmet.
Re: Trådlöst nätverk. Enkel fråga. KRIS!
hur får man igång det via terminal?
Re: Trådlöst nätverk. Enkel fråga.
Okej, nu blev det som så att vi installerar om hela alltet. MEN, jag är fortfarande intresserad av det aktuella programmet.
I en lite mer sansad ton och med andra frågor:
Det aktuella programmet "Network Manager" har ju uppenbarligen fler användningsområden än den ikon man kan lägga till på sin egen personaliserade panel. Hur kommer man åt detta utan att behöva ha ikonen? Det är lite konstigt att detta, mer användarvänliga, gränssnitt inte är lätt att leta rätt på i menyer och liknande.
Några idéer?
I en lite mer sansad ton och med andra frågor:
Det aktuella programmet "Network Manager" har ju uppenbarligen fler användningsområden än den ikon man kan lägga till på sin egen personaliserade panel. Hur kommer man åt detta utan att behöva ha ikonen? Det är lite konstigt att detta, mer användarvänliga, gränssnitt inte är lätt att leta rätt på i menyer och liknande.
Några idéer?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Trådlöst nätverk. Enkel fråga.
Nu kanske jag har missförstått dig lite, men jag svarar ändå. Du får stryka det som
inte är svar på din fråga.
Själv kör jag med ett motsvarande program som heter wicd och som jag gärna
rekommenderar.
1. Programmet som du frågar efter, bör du kunna hitta under Program > Internet
2. Vill du bara se vilket kommando som avänds för att starta det, bör du titta under
System > Inställningar > Sessioner. Klicka på egenskaper.
Jag gissar att, även om ikonen inte längre finns tillgänglig på övre panelen, så bör ändock
kommandot för att starta det, ligga kvar här.
3. Om du inte har programmet tillgängligt överhuvudtaget, sök efter det i Synaptic.
(se bif. bild network2). Synaptic hittar du så här:
System > Administration > Pakethanteraren Synaptic. Är det installerat är dess
valruta till vänster på raden, markerad, annars får du låta installera det, genom att bocka
i den rutan.
4. Vill du ha ett något mer fullfjädrat program, rulla ner en del i samma fönster som i
föregående punkt och du kommer att finna wicd. Markera det och läs informationen
om det på länkadressen. Det är vad jag har och jag gillar det mycket bättre.
Oavsett vilket, Lycka till!
Tukken
inte är svar på din fråga.
Själv kör jag med ett motsvarande program som heter wicd och som jag gärna
rekommenderar.
1. Programmet som du frågar efter, bör du kunna hitta under Program > Internet
2. Vill du bara se vilket kommando som avänds för att starta det, bör du titta under
System > Inställningar > Sessioner. Klicka på egenskaper.
Jag gissar att, även om ikonen inte längre finns tillgänglig på övre panelen, så bör ändock
kommandot för att starta det, ligga kvar här.
3. Om du inte har programmet tillgängligt överhuvudtaget, sök efter det i Synaptic.
(se bif. bild network2). Synaptic hittar du så här:
System > Administration > Pakethanteraren Synaptic. Är det installerat är dess
valruta till vänster på raden, markerad, annars får du låta installera det, genom att bocka
i den rutan.
4. Vill du ha ett något mer fullfjädrat program, rulla ner en del i samma fönster som i
föregående punkt och du kommer att finna wicd. Markera det och läs informationen
om det på länkadressen. Det är vad jag har och jag gillar det mycket bättre.
Oavsett vilket, Lycka till!
Tukken
- Bilagor
-
- network2.png (149.54 KiB) Visad 2015 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.