Följande inlägg kommer ha en tydligt religiös ton. Om det inte passar, fråga dig själv varför du känner så.

Jag är själv aktiv i en Pingstkyrka och träffas under veckorna i något som kallas för en "cellgrupp" eller "hemgrupp". I cellgruppen är vi ca 12 personer som träffas för att fika, umgås, be och studera bibeln mm, utanför kyrkans väggar. Det är en mötesplats som lägger mycket fokus vid att varje enskild individ skall få plats att utvecklas och komma till tal, vilket kan vara svårt under de mer anonyma söndagsgudstjänsterna. Alla aktiva medlemmar är indelade i cellgrupper och det är ett koncept som används i stora delar av kristenheten.
Vanligtvis brukar man använda sig av roterande scheman för att bestämma vart man träffas, vem som håller fikat, vem som delar ordet, vem som håller lovsången osv. Vår cellgrupp använder sig av Facebook för att organisera dessa möten, men de flesta jag talat med har inte något web-forum för att organisera verksamheten utan förlitar sig helt på mer primitiva former av kommunikation. ^^
Min vision är att skapa ett bättre forum för alla som träffas i cellgrupper, oavsett vilket samfund man tillhör. Min tanke är att det skall vara oerhört simpelt, utan för mycket krimskrams. Om kyrktanterna inte kan använda det är det meningslöst.
Jag är en nolla när det gäller teknik, jag vet bara vilka funktioner som jag vill skall finnas, inte vilken teknik som behövs för att bygga dem. Men för att ge en hint om vilka skills som efterfrågas kan jag nämna några punkter:
*Presentation av den enskilda cellgruppen, det skall vara enkelt att fylla i och komma igång samt uppdatera.
*Kalender, för att planera möten och ansvarsområden.
*Gästbok
*Något slags medlemssystem måste nog till för att möjliggöra de andra funktionerna
*Forum, inget stort och avancerat - men man måste ge människor möjligheten att dela med sig av erfarenheter, tips, böneämnen osv.
*Med mera, som jag inte kommit på ännu.
Om du finns här som vill bidra till detta, vänligen lägg ett PM eller var frimodig och svara i tråden nedan. Förslag och tips på såväl utformning som genomförande tages tacksamt emot.
Gud välsigne dig!
/Johan