[Löst] Automatiska säkerhetskopior på filer?

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
osmium

[Löst] Automatiska säkerhetskopior på filer?

Inlägg av osmium »

Jag har märkt att det automatiskt skapas kopior på filer som ändrats och som får ändelse tillägget ~ (<-- ska vara ett tilde men ser ut som ett sträck på min skärm ???)

Kod: Markera allt

T.ex. "02 - Delivery - Babyshambles.mp3~"
Varför görs detta? Kan man stänga av det?

Det ställer till lite bekymmer när jag gör backuper och läser tillbaka backuper efter t.ex. en ominstallation. Det har gjort att jag nu har inte bara en extra kopia på alla mina mp3or och bilder utan även kopior på en del kopior.
Det tar ju upp en hel del plats och jag har egentligen ingen nytta av dom eftersom jag själv tar regelbundna backuper.

Slutligen. Finns det något kommando jag kan köra för att få bort alla "säkerhetskopior" i en mapp och dess undermappar? Det är för mycket att rensa för hand.
Senast redigerad av 1 osmium, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Automatiska säkerhetskopior på filer?

Inlägg av DrMegahertz »

Vad är det för program som skapar dessa säkerthetskopior? Jag vet att Vim skapar sådana med suffixet ~, och där avaktiverar du backuperna genom att lägga till raderna;

set nobackup
set nowritebackup
Längst ner i din ~/.vimrc.

För att ta bort alla säkerhetskopior i en katalog kan du använda dig av kommandot `rm *~` i terminalen, men för att göra det rekursivt så är jag en aning osäker på hur man ska bära sig åt! :)
BildAre you shpongled? Bild
osmium

Inlägg av osmium »

Jag har aldrig använt Vim. Är det en texteditor?
Det enda jag vet jag har använt på alla filer är grsync för att göra backuper men jag har inte en kopia av alla filerna vilket jag borde ha om det va grsync som gjorde det.

Det känns som att det är något systemövergripande eftersom det drabbar alla sorters filer. Allt från mp3 och video till inställningsfiler och RAW-bilder. Det finns ju en inställning i Nautilus för att visa/dölja "dolda filer och säkerhetskopior".
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av DrMegahertz »

Jo, Vim är en texteditor, men om du inte använt den för att få ~-filer så står jag nog utan råd. Nästa misstanke är ju att backupprogrammet skapar kopiorna åt dig, av någon konstig anledning, eller får du ~-kopior även av andra filer som du inte tar säkerhetskopior på?
BildAre you shpongled? Bild
osmium

Inlägg av osmium »

Jag backar hela Home-mappen och jag nyinstallerade 9.04 RC igår så det finns inte så mycket att jämföra med just nu.
osmium

Inlägg av osmium »

Jag tror jag har hittat lösningen.
Hittade den här texten ang. rsync
-b, --backup
With this option, preexisting destination files are renamed as
each file is transferred or deleted. You can control where the
backup file goes and what (if any) suffix gets appended using
the --backup-dir and --suffix options.
Standard suffix är ~. Jag kommer inte ihåg men det troligaste är ju att det varit aktiverat när jag gjort backuper.

Sen efter lite googlande och prövande kom jag fram till att kommandot

find . -name '*~' -print0 | xargs -0 rm
kan ta bort filer rekursivt som slutar på ~.
Så nu är det bara att sätta igång och städa. :)
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"