avistallation av ubuntu 8.10

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
håkan1
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

avistallation av ubuntu 8.10

Inlägg av håkan1 »

hej
har lagt in ubuntu på slav hd och ville stänga av denna men då startade ej windows vista på master hd
sett i andra inlägg att man måste använda suber grub
dvs har boot barheten av wista hd störts ut av ubuntu installation på slav hd
kan man använda usb pinne och ha som boot hjälp och sedan kunna gå in och ta bort partioner med ubuntu wista är svårjobbat med partioner och xp partions program jag har går ej att uppgradera till wista
jag har provat ta bort från ubuntu men det går ej ej heller att ta bort partionen med ubuntu från skivan vid omstart finns installationen kvar

om man provar ubuntu 9 på datorn hur ska man då installera för att kunna starta direkt med båda operativ utan att sitta och bevaka så ej ubuntu går igång
är det bäst att ha 1 operativ på varje hd och ej blanda op

men åter till problemet start av windovs med hd med ubuntu avstängd
skriv gärna en steg beskrivning med usb pinne
håkan
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: avistallation av ubuntu 8.10

Inlägg av bbauto »

Du har tyvärr? lagt uppstartshanteraren grub på Vista HD'ns MasterBootRecord. Om du installerar igen så lägg den i root partitionen.
Det finns många sätt att fixa Vistas MBR, SuperGrubDisk är nog det enklaste!? Har du en bootbar Dos/Windows diskett/CD så går det bra med fdisk /mbr eller fixmbr från kommandotolken. Det är bara en del av grub som ligger på MBR, resten ligger under /boot/grub/ som du har tagit bort. Lägger du in Ubuntu 9.04 så kommer det fungera igen. Vill du sen ha Windows som default, så Program->Tillbehör->Terminalen->sudo gedit /boot/grub/menu.lst
ändra default 0 till (1a valet på menyn = 0 2a =1..etc) default = 3, eller så klipper du ut avsnittet med Windows och placerar det först.
håkan1
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av håkan1 »

förstår ej allt
komandotolken är det i wistas eller ubuntu
jag valde ej lägga grub på wistas hd
skivor som finns till vistas är hp recowery samt rekowery partion men med dem har jag ej fått igång datorn när slav hd med ubuntu var avstängd

kan man ej hämta suber grub och lägga detta på en usb och starta wistas från detta med slav hd avstängd
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

håkan1 skrev:förstår ej allt
komandotolken är det i wistas eller ubuntu
jag valde ej lägga grub på wistas hd
skivor som finns till vistas är hp recowery samt rekowery partion men med dem har jag ej fått igång datorn när slav hd med ubuntu var avstängd

kan man ej hämta suber grub och lägga detta på en usb och starta wistas från detta med slav hd avstängd
Jag vet inte vad HP's recovery CD innehåller, men SuperGrub fungerar i alla lägen (iaf dom flesta operativ).
Varför vill du lägga SuperGrub på USB-minne, har du inte tillgång till CD/DVD??
Om du går in i setup (tryck F2, Del eller F10 vid uppstart)
Ändrar boot ordning till:
1 CD/DVD
2 USB
3 HDD

Så går det bra med vilket som.

När jag pratar om Kommandotolken (DOS prompt) talar jag om Windows, pratar jag om Terminalen så avses Linux motsvarighet.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"