Tack för svaret. Jag har nu dragit ur sladden ur ubuntudatorn och kommer ta tag i det så fort jag fixat en till skärm (vågar inte sitta och felsöka via vcn). Nä, jag har inte installerat någon särskild brandvägg eller nått.

Askorkat, naivt, noob osv. Stort minus av mig Jag hade alla såna säkerhetsgrejer på listan över saker "jag borde göra" när jag var klar med alla andra tjänster jag ville installera (mysql, torrentfluxx, apache, php, ftp osv). När jag väl blev klar med "de roliga grejerna" slutade jag dock fixa saker. :-/
Askorkat, skäms osv.
När jag fixat skärm ska jag göra det på riktigt.
För att toppa idiotin hos mig: jag hade ju alla mina säkerhetskopior på burken. Inklusive php-koder till diverse projekt (där loginuppgifter till sql-servrar osv framgår). Så idag har jag suttit och bytt login på en mängder olika webbhostingkonton och databaser.
Så sjukt mycke jobb bara för att några idioter roar sig med att hacka (och för att jag varit för lat för att göra det rätt från början).
För att komma i bukt med problemet, vad rekommenderas? Installera om hela servern eller kan man via loggen se vad som ändrats och rätta till det? Kan de ha gömt nått program på datorn som kan "öppna" upp den igen?