Motivera en Vista användare att byta till Ubuntu

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
lbs76

Motivera en Vista användare att byta till Ubuntu

Inlägg av lbs76 »

Hej alla Ubuntu-användare! Jag sitter (som kanske bekant) me en vista burk. Här nedan kan ni motivera varför man skall gå över... Är "smått" sugen... Om ni lyckas återstår att se. Om ni lyckas undrar jag även om det finns något program att klona min HDD med. ( om jag ändrar mig..) Mitt vista fungerar dock ganska bra /lbs76 "-14 åring som funderar på öppen källkod"
lbs76
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Motivera en Vista användare att byta till Ubuntu

Inlägg av JeyPeyy »

Var ska man börja?

Enkelt att använda och att anpassa, snabbt, säkert, effekter som är snygga och samtidigt effektiviserar arbetet (sök efter compiz-fusion på youtube. De flesta videor är utdaterade, men visar ändå en del grunder), den snabba utvecklingen och självklart friheten med fri programvara och öppen källkod! Mycket mer finns, men jag orkar inte lista allt. Ta och testa Ubuntu med en live-cd, du behöver ju inte installera den på en dator!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Svårt att hitta på vad man ska säga, Ubuntu är liksom bättre på i stort sett allting inklusive prestanda... :)

Klona hårddisken behöver du inte göra utan skapa bara en ny partition på den t.ex från Vista och installera Ubuntu i den. Alla data som ligger kvar i Windowsdelen kan Ubuntu läsa helt utan problem, så du kan ju börja med att prova så och om du blir nöjd så kan du plocka bort Vista senare...

Var bara noga med att se till att du använder rätt partition etc. när du installerar Ubuntu, så att du inte skriver över allt du har i Vista. Men vi här kan nog hjälpa dig så att det funkar helt bra, fast en backup innan är förstås aldrig fel! ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

lbs76 skrev:Hej alla Ubuntu-användare! Jag sitter (som kanske bekant) me en vista burk. Här nedan kan ni motivera varför man skall gå över... Är "smått" sugen... Om ni lyckas återstår att se. Om ni lyckas undrar jag även om det finns något program att klona min HDD med. ( om jag ändrar mig..) Mitt vista fungerar dock ganska bra /lbs76 "-14 åring som funderar på öppen källkod"
Varför ska vi övertyga dig? ;)

Enklast är ju att installera det som ett program i Vista och testa. Detta kan du göra på två olika sätt:

1. Via Wubi (http://wubi-installer.org/) som skapar en virtuell disk-fil på din Windows-partition som innehåller Ubuntu. Du startar sedan upp Ubuntu vid uppstart av datorn. Detta kan tas bort som vilket windowsprogram som helst.

2. Genom Portable Ubuntu (http://portableubuntu.demonccc.com.ar/) som kör Ubuntu inuti Windows (på riktigt), som en applikation. Detta kan också tas bort som vilket windowsprogram som helst.

Jag rekommenderar alternativ 1. Sen tycker jag att du får testa och bilda dig en egen uppfattning. :)

Ett tredje alternativ är ju att installera Firefox, OpenOffice.org och Gimp i Windows för att testa applikationerna. Passar de dig så är ju steget inte så långt sen.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Kloningsprogram finns, så det är ingen fara, men det enklaste är väl om du behåller Vista installerat, om du är osäker?

Är det några speciella program som du använder idag och som måste funka för att du skall "överleva"? Vilka program använder du mest i Windows? Vi kanske kan hjälpas åt och hitta alternativ åt dig.

@ JeyPeyy
+1 + bättre support än Windows genom en bra användargemenskap ;D

PS. Men du har väl Xubuntu installerat, eller har du tagit bort det? Det kanske var på en annan dator? DS
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Ska jag välja en enda sak så skulle jag nog säga att den största fördelen med Ubuntu jämfört med Windows är att man slipper oroa sig för virus. Man kan tryggt gå in på vilken webbsida som helst utan risk.
lbs76

Inlägg av lbs76 »

djkmmo skrev:Kloningsprogram finns, så det är ingen fara, men det enklaste är väl om du behåller Vista installerat, om du är osäker?

Är det några speciella program som du använder idag och som måste funka för att du skall "överleva"? Vilka program använder du mest i Windows? Vi kanske kan hjälpas åt och hitta alternativ åt dig.

@ JeyPeyy

PS. Men du har väl Xubuntu installerat, eller har du tagit bort det? Det kanske var på en annan dator? DS
Jo då! Xubuntu flyter på som smort på en annan burk. Nu är jag sugen på att gå vidare. Ubuntu käns liksom friare än vista. Xubuntu går bra men käns ibland segt på den gamla datorn. (När man testar andra saker än Firefox). I windows använder jag följande:
Firefox
Thunderbird
Songbird
Open office.org m.m

Steget är inte så långt till Ubuntu från dessa program...
Menar ni att med wubi kan jag installera ubuntu utan att riskera att jag råkar radera några viktiga filer i windows? Kommer man få sämre prestanda än om man installerar "på riktigt"?
lbs76
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

lbs76 skrev: Menar ni att med wubi kan jag installera ubuntu utan att riskera att jag råkar radera några viktiga filer i windows?
Ja, jag kan inte svara på om det är 100 % riskfritt men det ska i alla fall vara rätt så riskfritt eftersom man inte behöver partitionera hårddisken och hela den virtuella partitionen som Ubuntu kör på är en helt vanlig Windows-fil.
lbs76 skrev: Kommer man få sämre prestanda än om man installerar "på riktigt"?
Ja, man får sämre prestanda med Wubi än om man installerar "på riktigt".
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

lbs76 skrev:Jo då! Xubuntu flyter på som smort på en annan burk. Nu är jag sugen på att gå vidare. Ubuntu käns liksom friare än vista. Xubuntu går bra men käns ibland segt på den gamla datorn. (När man testar andra saker än Firefox).
Jag skulle rekomendera att du testar LXDE på den burken istället. Det är bra mycket lättare än XFCE, utan att man förlorar något i funktion.
lbs76 skrev:I windows använder jag följande:
Firefox
Thunderbird
Songbird
Open office.org m.m

Steget är inte så långt till Ubuntu från dessa program...
Menar ni att med wubi kan jag installera ubuntu utan att riskera att jag råkar radera några viktiga filer i windows? Kommer man få sämre prestanda än om man installerar "på riktigt"?
Nej det är ju inte så stort steg. WUBI är inte lika robust som en riktig installation, pga att det ligger som en fil med ett virtuellt filsystem, på toppen av Windows filsystem NTFS. NTFS är inte alls så robust som t.ex. ext3. WUBI i sig är lika robust som en riktig instalation, men det faktum att det ligger på toppen av NTFS gör att det blir mindre robust. Är du med ;).
Användarvisningsbild
ari_vik
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ari_vik »

Jag har nyligen gått över till att använda och lära mig Linux efter att ha hängt med i pc-utvecklingen sedan 1977 då jag byggde min första "pc" av div delar och ritningar (med bara maskinspråk och 4kb internminne och allt det för härliga 5000spänn.. DÅ!!..) Sedan har jag följt med hela vägen genom DOS 1.0 --> --> Vista. Vista är visserligen ganska stabil. MEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ju längre jag haft med Microsoft att göra desto mera har jag börjat lida av förföljelsemani. Jag känner mig inte längre som herre i min egen VISTA-dator. Det händer ofta obegripliga saker som man själv ej inducerat på NÅGOT vis, och det som händer händer alltid genom uppkoppling mot nätet via uppdateringar och/eller/även vid EJ alls några uppdaringar inställda, hur man nu än har valt att konfigurera sitt system så föreligger ändå alltid någon påverkan, övervakan, kontroll, rassel i burken som man ej önskat i tid och otid, så fort du exponerar dig för internet. Ju mer du önskar stå utanför, och altså ej önskar ta emot allt som påtvingas dig av så kallade förbättringar --> borttagning av skadlig programvara osv. osv. som kan ha till följd att en massa konstigheter såsom exempelvis att nätverkskort slutar fungera på grund av att dens tillverkare ej har betalt sin licens osv. osv.osv. --> desto större chans att någonting börjar sega ner i ditt system i ren djävulskap (här har vi förföljelsemanin) eller som Microsoft föredrar att kalla det på sin sida för alla glada människor som fått meddelande om att man har skadlig programvara att: "tacksamheten är stor hos alla som har blivit upplysta" om att Microsoft har upptäckt att det finns något som inte är i enlighet med deras egna vinningar. Mitt skäl till dig varför du ska gå över till Linux är att: Bli herre i din egen dator och i ditt eget hus. Lyssna när datorn knattrar åt dig!!! och inte åt Bill Gates. Linux är tyst tills du kallar på den. Vista knattrar på så himla trevligt varje gång Bill kallar. BYT TILL LINUX! MVH. Ari
Senast redigerad av 1 ari_vik, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

djkmmo skrev:Kloningsprogram finns, så det är ingen fara, men det enklaste är väl om du behåller Vista installerat, om du är osäker?

@ JeyPeyy

Jag har inte Xubuntu installerat, men jag hade installerat paketet Xubuntu-desktop en gång i tiden. Just nu har jag KDE och Gnome installerat, men använder nästan bara gnome. Jag tror dock att du blandar ihop det med när jag ville installera Xubuntu på min mormors dator, vilket inte betydde att jag själv använde det.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

JeyPeyy skrev:

@ JeyPeyy

Jag har inte Xubuntu installerat, men jag hade installerat paketet Xubuntu-desktop en gång i tiden. Just nu har jag KDE och Gnome installerat, men använder nästan bara gnome. Jag tror dock att du blandar ihop det med när jag ville installera Xubuntu på min mormors dator, vilket inte betydde att jag själv använde det.
Haha, det där blev ju lite konstigt. PS/DS var menat till lbs76. För att "komma ut" så har jag också xubuntu-desktop installerat, även om jag inte använder det.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

thunderbird, firefox, open office och skype finns i ubuntu.
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

djkmmo skrev:Haha, det där blev ju lite konstigt. PS/DS var menat till lbs76. För att "komma ut" så har jag också xubuntu-desktop installerat, även om jag inte använder det.
Haha okej :P Så det kan bli ^^

Glömde pakethanteraren! Fantastiskt verktyg för att enkelt installera och avinstallera program.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Ongbird är tydligen också Open Source och finns iaf hos mig i föråden. Det anda skulle i så fall vara Itunes och enligt vissa så funkar Ipod med Rythmbox. Enklast är nog att testa (ja har ingen Ipod).
tweeek

Inlägg av tweeek »

djkmmo skrev:Ongbird är tydligen också Open Source och finns iaf hos mig i föråden. Det anda skulle i så fall vara Itunes och enligt vissa så funkar Ipod med Rythmbox. Enklast är nog att testa (ja har ingen Ipod).
Jag använder gtkpod för att föra över musik till mina ipods, det fungerar väldigt bra. Det är ingen mediespelare utan bara ett program för att föra över och redigera filer. Fungerar snabbare och bättre än itunes i windows. Ersätter itunes helt, för mig i alla fall. Rekommenderas!
bassmann
Kontakt:

Inlägg av bassmann »

Skrivare i XP fungerar sådär i Vista. Ubuntu klarar båda skrivarna visserligen med lite hjälp från andra användare.
Script är ett exempel på program som tom funkar bättre än MS Publisher. Som jag ser det har jag bytt upp mig - och alldeles gratis dessutom.
<Bassman
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

jag tror för min del att som en viktig aspekt,för att inte säga den helt avgörande är: finns det drivrutiner och fungerar hårdvaran man har i ubuntu.
Så googla lite på din dator och kolla speciellt noga upp grafikort och om du har trådlöst kort.
Fungerar hårdvaran i ubuntu så har man ett mkt roligare operativsystem, som man har kontroll på.
Men utan en noggrann koll av drivrutiner mm kan man inte fatta ett vettigt beslut.

Tyvärr är min bästa dator knappast lämplig för linux, men jag har nåra till alla med linux på och jag är helnöljd med dom.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
lbs76

Inlägg av lbs76 »

Jag tror jag kör på wubi... Det borde ju i alla fall gå fortare än på den andra datorn. djkmmo jag är med på piken mot NTFS.
Jag har föresten försökt installera pubuntu i vista men utan resultat. Stämmer det att den skall vara en 7zip exe fil? nÄR DEN HAR PACKAT UPP SIG HÄNDER INGET. Jag har testat olika filer i från mappen som den packade upp till men samma där... Inget händer
lbs76
Sortman
Kontakt:

Inlägg av Sortman »

Jag behöver inte motivera min tilltänkta användare att byta till Ubuntu. När han hörde att jag använder det blev han eld och lågor, bad mig installera Ubuntu på samtliga datorer på hans restaurang, Gourmet Grön i Lund. Visst ska jag hjälpa honom med det men frågan är om jag ska ladda in 9.04 eller den föregående? Jag har själv inte testat 9.04 och vet inte om den rullar som den ska. Personalen på stället har ingen erfarenhet av Ubuntu men min bestämda åsikt är att Ubuntu är mycket lättare att använda än Windows. Hoppas att man håller med mig...
Någon som har synpunkter?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"