Jag uppdaterade till 9,04 från 8,10 igår allt fungerade bra men när jag skulle starta den i morse så låser sig dator efter att den visat "Ubuntu" och skärmen blir rutrandig med både svart vitt och blått..
Har provat alla backuper på xorg.conf även failsafe men det blir lika..
det är 64bit 9,04 och moderkortet är ett gigabyte med intern grafik Ati radeon xpress 1200
Någon som har några tips
Datorn hänger sig vid start [löst]
Datorn hänger sig vid start [löst]
Senast redigerad av 1 tierp69, redigerad totalt 20 gånger.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Datorn hänger sig vid start
Nja eftersom du prövat alla backup'er på xorg.conf så vete fasiken... Bugg i 64-versionen kanske??
Testa att starta i Recovery mode och kör Try to fix X-server och sen Resume normal boot.
Har du separat /home partition?? Isåfall kan du kanske pröva x86 versionen istället
om du inte har speciella krav så fungerar den många gånger bättre än 64'an, verkar som 64-versionen
alltid hamnar på efterkälken i utvecklingsfasen.
Testa att starta i Recovery mode och kör Try to fix X-server och sen Resume normal boot.
Har du separat /home partition?? Isåfall kan du kanske pröva x86 versionen istället
om du inte har speciella krav så fungerar den många gånger bättre än 64'an, verkar som 64-versionen
alltid hamnar på efterkälken i utvecklingsfasen.

Jo jag har även provat i recoverymode "try to fix x-server och sedan boota om men det hjälper inte..
det enda som händer att skärmen flimrar i olika nyanser svart blått vitt och sedan låser sig datorn även tangenbordet så man får starta om på knappen..
annar får jag försöka göra en backup på mina filer och installera om.. anledningen till att jag kör 64- bitars är ju att man har massa ram minne i burken
det enda som händer att skärmen flimrar i olika nyanser svart blått vitt och sedan låser sig datorn även tangenbordet så man får starta om på knappen..
annar får jag försöka göra en backup på mina filer och installera om.. anledningen till att jag kör 64- bitars är ju att man har massa ram minne i burken
- bbauto
Mer än 4GB RAM ?? Har du separat /home så kan väl installera om utan att förstöra dina inställningar?tierp69 skrev:Jo jag har även provat i recoverymode "try to fix x-server och sedan boota om men det hjälper inte..
Ta isåfall en kopia på /etc/sources.list till din hem-mapp
och ev. sudo dpkg --get-selections > /home/user/MinaPaket.list
först...
Men det vet du nog...

jepp har 6gb ram i burken och kan ha 16gb fast det verkar onödigt med tanke på att den bara använder ca 500-800mb när man kör
eftersom jag inte behöver spara något så tänkte jag försöka installera om. är det nått man bör tänka på eftersom jag har en windows partion på disken.. går det att välja att den ska installera om partitionen med 9,04 på ska eller ska man formatera den partionen först?
eftersom jag inte behöver spara något så tänkte jag försöka installera om. är det nått man bör tänka på eftersom jag har en windows partion på disken.. går det att välja att den ska installera om partitionen med 9,04 på ska eller ska man formatera den partionen först?
Den partitionen som du ska installera Ubuntu på lär du först formatera. Var bara noga med att ingen annan partition formateras. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- bbauto
Numera har installations CDn, bra och överskådliga partitionsmöjligheter. Välj manuell partitionering-> Redigera partitionertierp69 skrev:jepp har 6gb ram i burken och kan ha 16gb fast det verkar onödigt med tanke på att den bara använder ca 500-800mb när man kör
Se till att XP är satt till "Används ej" och att Formatera inte är ibockad. Sen kan du göra vad du vill med resten... Testa så ser du, du kan alltid backa om du är osäker...

nu är man igång igen *ler*
nu vet jag vad man gjorde för fel prova en gång till och det blev samma fel..så man fick göra ännu en ominstallation..
det var så att i 8.10 hade jag ATI Catalyst™ som var installerad genom synaptic och den försvann när jag uppgraderade till 9,04 så jag lade till den igen från Synaptic.
och när jag startade Catalyst så står det No Driver found sedan när man startar om systemet blir det krasch..
tänkte vänta några dagar och smälta Karamellen och sedan försöka mig ge mig på att installera ATI Catalyst™ 9.4
Finns det någon bra Wiki hur man gör i en 64bit dator eller kommer den till Synaptic?
för nu är inte grafiken värst snabb..
//Pelle
nu vet jag vad man gjorde för fel prova en gång till och det blev samma fel..så man fick göra ännu en ominstallation..
det var så att i 8.10 hade jag ATI Catalyst™ som var installerad genom synaptic och den försvann när jag uppgraderade till 9,04 så jag lade till den igen från Synaptic.
och när jag startade Catalyst så står det No Driver found sedan när man startar om systemet blir det krasch..
tänkte vänta några dagar och smälta Karamellen och sedan försöka mig ge mig på att installera ATI Catalyst™ 9.4
Finns det någon bra Wiki hur man gör i en 64bit dator eller kommer den till Synaptic?
för nu är inte grafiken värst snabb..
//Pelle