Installation av extern hårddisk: LaCie

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
jonas80
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Installation av extern hårddisk: LaCie

Inlägg av jonas80 »

Jag är helt nybörjare på Ubuntu och skulle nu behöva hjälp med hur jag installerar min alldeles nya externa hårddisk från Lacie som ansluts via USB. En liten bakgrundsbeskrivning till vad jag har provat och hur det gått (inte så bra) finns här i Ubuntu-gruppen på Bloggy: http://ubuntu.bloggy.se/hjalp-har-problem-med-att-fa/

Det verkar som om jag skulle behöva skapa en ny partition, men detta är inget jag kan göra från Partitionsredigeraren. Ubuntu hittar den externa hårdisken; lägger ikoner både på skrivbordet och i Nautilius, men när jag öppnar mappen vill den bara köra ett installationsprogram som bara går till Windows.

Någon som har förslag på hur detta kan lösas? Tack på förhand.
Användarvisningsbild
webaake

Re: Installation av extern hårddisk: LaCie

Inlägg av webaake »

Kan du inte gå ut på disken via terminalen? Isåfall kan du ev. radera det som finns på den utan att formattera den. Typ;

cd /media/min_usb_disk
Kolla vad disken heter i mappen /media som finns under 'filsystem'

ls listar innehållet
rm * tar bort filer (inte mappar)
rm -r tar bort mappar och filer.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
jonas80

Inlägg av jonas80 »

Tack för svaret. Jag har testat dina förslag. Får meddelande om att argument saknas och kan inte ta bort filer, tyvärr.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Låt säga att där ligger en mapp som heter "lacieprogs". Då blir kommandot i terminalen

Kod: Markera allt

rm -r lacieprogs
Ligger där en fil som heter "lacie-readme.txt" så blir kommandot

Kod: Markera allt