Installation av extern hårddisk: LaCie

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
jonas80
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Installation av extern hårddisk: LaCie

Inlägg av jonas80 »

Jag är helt nybörjare på Ubuntu och skulle nu behöva hjälp med hur jag installerar min alldeles nya externa hårddisk från Lacie som ansluts via USB. En liten bakgrundsbeskrivning till vad jag har provat och hur det gått (inte så bra) finns här i Ubuntu-gruppen på Bloggy: http://ubuntu.bloggy.se/hjalp-har-problem-med-att-fa/

Det verkar som om jag skulle behöva skapa en ny partition, men detta är inget jag kan göra från Partitionsredigeraren. Ubuntu hittar den externa hårdisken; lägger ikoner både på skrivbordet och i Nautilius, men när jag öppnar mappen vill den bara köra ett installationsprogram som bara går till Windows.

Någon som har förslag på hur detta kan lösas? Tack på förhand.
Användarvisningsbild
webaake

Re: Installation av extern hårddisk: LaCie

Inlägg av webaake »

Kan du inte gå ut på disken via terminalen? Isåfall kan du ev. radera det som finns på den utan att formattera den. Typ;

cd /media/min_usb_disk
Kolla vad disken heter i mappen /media som finns under 'filsystem'

ls listar innehållet
rm * tar bort filer (inte mappar)
rm -r tar bort mappar och filer.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
jonas80

Inlägg av jonas80 »

Tack för svaret. Jag har testat dina förslag. Får meddelande om att argument saknas och kan inte ta bort filer, tyvärr.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Låt säga att där ligger en mapp som heter "lacieprogs". Då blir kommandot i terminalen

Kod: Markera allt

rm -r lacieprogs
Ligger där en fil som heter "lacie-readme.txt" så blir kommandot

Kod: Markera allt

rm lacie-readme.txt
jonas80

Inlägg av jonas80 »

Tack för svaret. Nu har jag tömt mappen på filer. Visst kan jag föra över filer dit men den mappens storlek är bara 4,4 MB. Och det går fortfarande inte att göra några partitioner i Gparted, där listas LaCie som inte allokerat.
jonas80

Inlägg av jonas80 »

djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

jonasalvunger skrev:Sär ser det ut i Gparted

http://www.flickr.com/photos/nonan/3446262525/sizes/l/
Vad finns det för något på /dev/sdg2? Det som inte är allokerat är inte partitionerat ännu. Du skall kunna skapa nya partitioner genom att markera det opartitionerade (oallokerade) utrymmet och klicka på "Ny".
jonas80

Inlägg av jonas80 »

Vad finns det för något på /dev/sdg2?
Där ligger en Setup Manager för hårddisken för Windows/Mac

Men problemet är att jag inte kan skapa någon ny partition genom att göra så, det alternativet går inte att välja. Jag får följande meddelande:

"Det är inte möjligt att skapa fler än en primära partioner. Om du vill ha fler partitioner bör du först skapa en utökad partition. Sådana partitioner kan innehålla andra partitioner. På grund av att en utökad partition också är en primär partition kan det vara nödvändigt att ta bort en primär partition först."
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Behöver du sakerna som ligger på de andra partitionerna?
jonas80

Inlägg av jonas80 »

Alltså, jag kan tyvärr ingenting om partitioner och vet inte hur det fungerar. Men jag har bara Ubuntu installerat på denna dator- gjorde mig nyligen av med Windows. Så här ser det ut på själva datorn i GParted

http://www.flickr.com/photos/nonan/3446433811/sizes/l/

Skulle väl tro att jag egentligen bara behöver en partition till datorns hårddisk och så en till den externa- men så vet jag ju inte hur det funkar...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Om du inte behöver de sakerna som finns på den externa hårddisken så kan du testa med att starta med Live-CD:n, ta bort alla partitioner och skapa en enda stor partition på den. Det kan vara bra att först spara det som ev. finns på den externa hårddisken först, om det skulle visa sig att du skulle behöva det i framtiden. Den interna hårddisken behöver du inte nödvändigtvis göra något med.
jonas80

Inlägg av jonas80 »

Tack för förslaget. Jag får nog försöka få hit någon som kan sånt här, eller få hjälp via telefon för jag vill gärna veta vad jag gör :) Live-CD,installations-cd:-n menar du? Installerade detta i förrgår. Att det skulle vara sånt strul med att få in en extern hårddisk- den är alldeles ny och jag behöver inte några filer som är associerade med den då drivrutinerna är för Windows och Mac.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

OK. Du vill blanka hårddisken och formattera om den för Linux/Ubuntu? Det går med Gparted från datorn du har nu - det är MYCKET VIKTIGT att du säkert vet vilken som är den interna HD'n och vilken som är den externa (USB). Det verkar som den externa kallas 'sdg'?

Nåväl, har du inte gparted installerat så finns det i synaptic.

Starta Gparted
Lokalisera din externa disk (/dev/sdg)?
Välj via menyn Gparted -> Enheter
Högerklicka på disken i fönstret -> välj Avmontera - alla partitioner MÅSTE vara avmonterade.
Ta nu bort alla befintliga partitioner/ändra storlek som du vill ha det.
Högerklicka sedan på det oallokerade utrymmet och välj 'Formattera till' - för ubuntu/linux väljer du ext3
Klicka Applicera (eller OK)
Vänta
...

Färdigt! Och disken skall vara monterad. Vill du sätta en egen label på disken så går det också, men det tar vi senare, med andra program.

Kom ihåg att så länge du jobbar med den externa disken kan inget gå fel! Det går alltid att göra om. Och här finns hjälp!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

jonasalvunger skrev:Tack för förslaget. Jag får nog försöka få hit någon som kan sånt här, eller få hjälp via telefon för jag vill gärna veta vad jag gör :) Live-CD,installations-cd:-n menar du? Installerade detta i förrgår. Att det skulle vara sånt strul med att få in en extern hårddisk- den är alldeles ny och jag behöver inte några filer som är associerade med den då drivrutinerna är för Windows och Mac.
Det är installations-cd:-n jag syftar på. Den är Live-CD också. Det är bara att du startar med den och väljer att inte installera. Gparted finns med även i Live-läge och då bör den externa disken inte vara monterad. Testa annars med att högerklicka på alla partitioner på /dev/sdg och välj "Avmontera". Det är nog att det finns monterade partitioner som ställer till det.

Så prova enligt webaakes instruktioner först och om inte det går så startar du om i Live-läge med CD:n och kör samma procedur.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"