Installera kcontrol enligt Ubuntu Wiki

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Installera kcontrol enligt Ubuntu Wiki

Inlägg av perab »

Hej!
Jag kör Ubuntu Intrepid Ibex 8.10 med Gnome. Dock har jag ett flertal KDE-program installerade (Krusader, k3b samt några mindre program). Dessa fungerar. På Ubuntu-se-Wikin läste jag om att ifall jag kör KDE-program under Gnome, bör jag installera kcontrol. Problemet är att jag får svaret att kcontrol är utgånget; se urklippet från installationsförsöket nedan.

Kod: Markera allt

perab@perab-desktop:~$ sudo apt-get install kcontrol
[sudo] password for perab: 
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
Package kcontrol is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
However the following packages replace it:
  kdebase-workspace-bin kdelibs4c2a
E: Package kcontrol has no installation candidate
KDE-Programmen fungerar som sagt, men det är några KDE-specifika inställningar som jag skulle vilja ändra på; bland annat stänga av ljudsignaler i Krusader. Har kcontrol ersatts av något annat program, och vilket i så fall? Jag har installerat kdebase-workspace-bin kdelibs4c2a, enligt meddelandet i terminalen, men jag kommer inte på vilket startkommando som ska användas.
Per
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installera kcontrol enligt Ubuntu Wiki

Inlägg av mcNisse »

kcontrol är utfasad till fördel för systemsettings. Men jag har ingen aning om den har någon påverkan på k3b då den fortfarande är en kde3 applikation. Det du kanske kan göra är att leta reda på förrådet (ppa.launchpad.net) som tillhanda håller kde 3.5.10 och installere kcontrol den vägen.

Vilken version av kde änvänder sig krusader av?
Kan du ge mig en länken till wiki-sidan?
Användarvisningsbild
perab

Inlägg av perab »

Tack för svaret. Här kommer lite mer kött på benen:
Wiki-sidan är: http://ubuntu-se.org/wiki/KDE_Control_Center_i_Gnome Det är alltså Wikin på Ubuntu-se!

När jag uppgraderade Ubuntu till Intrepid, blev även Krusader uppgraderad till 2.0 beta. Den hör egentligen till KDE4-desktopen, men "snurrar" alltså även på en Gnome-desktop.

Jag kollade "systemsettings" i terminalen. Den fanns, men när jag startade den fick jag upp ett tomt applikationsfönster. Se skärmdump nedan.

I terminalen får jag:

Kod: Markera allt

perab@perab-desktop:~$ systemsettings &
[1] 14955
perab@perab-desktop:~$ systemsettings(14956) KServiceFactory::findServiceByDesktopPath: "findServiceByDesktopPath:  not found"
systemsettings(14956) MainWindow::readMenu: "" Looking for children in ' "" '

[1]+  Done                    systemsettings
perab@perab-desktop:~$ 
Uppenbarligen saknar jag något.
Per
Bilagor
systemsettings.png
systemsettings.png (12.22 KiB) Visad 1142 gånger
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Jag har kört ett flertal KDE program under gnome i flera år, och aldrig behövt Kcontrol eller systemsettings.
Har du problem med något av KDE-programmen??
Användarvisningsbild
perab

Inlägg av perab »

KDE-programmen fungerar. Vad som inte fungerar, är att kunna stänga av ljudeffekterna i Krusader. Det kommer ett ljud som om man tappar en hel 12-kuvertsservis i golvet när man aktiverar en tab (flik) som hör till en enhet som jag glömt montera (eller som av någon anledning har behagat avmontera sig - händer ibland med USB-enheter). Råkar jag då ha volymen lite uppskuvad, blir det ett förfärligt krasch.. Vad jag letade var alltså en kontrollpanel att kunna stänga av detta ljud, eller åtminstone välja något "snällare". Gnome-programmen är helt tysta - där har jag hittat inställningarna.

Det var således en gissning från min sida att kcontrol var just den manöverpanel som jag saknade. Jag hittade ingen inställning för detta under Krusaders "Preferences", så jag antar att det är en central KDE-inställning.
Per
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Vad jag vet så har kcontrol ersatts av systemsettings i KDE 4
Sök i synaptic...

tappar en hel 12-kuvertsservis i golvet, det var en bra beskrivning, jag har hört det ljudet och det är inget man vill ha...
Användarvisningsbild
perab

Inlägg av perab »

Hej allesamman!
Den grå dialogen i tidigare inlägg ovan ovan får jag när jag startar systemsettings från terminalen. Jag tror nu att jag kan kvala in för månadens dummerjönspris: Jag måste naturligtvis starta med gksudo systemsettings.....

Men tack för att ni tog tid att svara på mina frågor!
Per
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"