Ubuntuskivor för oss som LoCo
Ubuntuskivor för oss som LoCo
@Urban, Vulfgar: Tänkte bara flagga för den här informationen.
https://wiki.ubuntu.com/LoCoGettingCds
https://wiki.ubuntu.com/LoCoGettingCds
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Ubuntuskivor för oss som LoCo
Vad bra! Det har vi ju undrat över. Kanske inte så mång, men fler än inga.
Utanför ämnet: Men fantastiskt orättvist. Lilla futtiga Sverige med 8 miljoner invånare får lika mycket skivor som hela Indien, med över en miljard invånare...
Utanför ämnet: Men fantastiskt orättvist. Lilla futtiga Sverige med 8 miljoner invånare får lika mycket skivor som hela Indien, med över en miljard invånare...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det är ju utmärkt!
Finns det någon här som är intresserad av att ta hand om skivorna eller ska jag beställa dom hem till mej?

Finns det någon här som är intresserad av att ta hand om skivorna eller ska jag beställa dom hem till mej?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ja mottagare av dem kan vara någon vem som helst. Men jag blir lite förvånad över att detta ses som någon nyhet. Detta diskuterades en hel del under våren/sommaren 2007 och inför uppstarten av föreningen. Att föreningen ens kom att bli aktualiserad då, grundades främst på Canonicals beslut (hösten 2006) att begränsa utskicken till sina locos fr.o.m den hösten. Diskussionerna hos oss, i forumet, kring bl.a. detta med skivorna, kan knappast ha förklingat hos dem som var medlemmar här från hösten 2006 och strax därefter.Finns det någon här som är intresserad av att ta hand om skivorna eller ska jag beställa dom hem till mej?
En av avsikterna med att skapa föreningen var bl.a. att överlåta skivorna till den, mot att de stod för paketering och utskick till hugade spekulanter. Diskussionen kretsade bl.a. kring hur mycket man skulle prissätta dem, utan att ta allt för mycket, men ändå få full kostnadstäckning för utlägg. Det är trots allt både en massa arbete kring distributionen och kostnader för inköp av emballage och porto, m.m..
Louie anmälde sig som intresserad att ombesörja arbetet kring detta, redan senhösten 2006 och tog upp resonemanget igen under senvåren 2007. En diskussion som blev starten för snacket om bildandet av föreningen.
Därför förvånar det mig att det här verkar komma som någon överraskning. Jag har nog trott att föreningen har fått dessa skivor vid samtliga releaser. Men tydligen inte.
Å andra sidan har ju föreningens företrädare sagt sig vilja kapa navelsträngen med oss sedan sommaren 2008. Men fram till dess, borde de ju ha fått detta materiel. Med reservation för det jag skriver i nästa stycke, om etablerad distributör, kan det ändock finnas skäl till att även ta upp en förnyad diskussion med styrelsen för föreningen. Det tycker jag.
Att som enskild person åtaga sig att ombesörja utskick till hugade spekulanter, är som sagt förknippat med en hel del arbete och kostnader per utskick. Det bör man ha i åtanke. Bättre är nog, precis som Canonical själva förespråkar, att varje loco försöka finna en redan etablerad distributör, som mot självkostnadsprissättning, åtar sig att stå för paketering och fraktutskick. Dustin, Gunne S, eller något liknande. I den händelse inte föreningen nappar. Men föreningen kan ju själv söka distributör iofs. . . .
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- vulfgar
- ung forumnörd
Det har väl varit tal om att det där med CD-skivor skulle begränsas, eller har jag fått det om bakfoten? Oavsett detta och oavsett vem som ska hantera skivorna så är det en kontaktperson som måste göra beställningen
Om någon vill ha hand om skivorna så behöver jag namn och adressuppgifter. Det är ju bra om jag får detta ganska snabbt så det inte blir några dröjsmål med skivorna. Har jag inte hört något i slutet av veckan så beställer jag hem skivorna till mej. Givetvis vore det bra om föreningen skötte detta och om det funkat så tidigare så finns det ju ingen anledning att ändra på det.To get your Jaunty CDs you must first ensure you are an approved team, and the Team Contact should make the request for the CDs.

Är det en så bra idé att ta hem massa skivor? Finns verkligen behovet just nu och finns det en plan för att distribuera det faktiska behovet?
Jag tänker på slöseriet om skivor behöver slängas, jag tänker på onödiga kostnader för Ubuntu och jag tänker på miljön. Vi borde tacka nej till erbjudandet med anledning till detta
// rancor
Jag tänker på slöseriet om skivor behöver slängas, jag tänker på onödiga kostnader för Ubuntu och jag tänker på miljön. Vi borde tacka nej till erbjudandet med anledning till detta
// rancor
-
Men det har ju poppat upp trådar med personer som tänkt ha t.ex. olika projekt på bibliotek och Hans Linde har ju mer än foten inne på en skola. Att "bli av" med skivorna borde väl inte vara något problem. Jag skulle rekomendera att vulfgar söker på "Bibliotek" på forumet så kommer det nog upp ett par trådar med folk som kanske kan behöva dem.rancor skrev:Är det en så bra idé att ta hem massa skivor? Finns verkligen behovet just nu och finns det en plan för att distribuera det faktiska behovet?
// rancor
- Broder Tuck
Det finns nog både alternativ och möjligheter. Frågan är snarare om det finns någon tillräckligt intresserad av att ta tag i det hela. Om jag minns rätt, så tog Bossieman hem paketet av skivor inför släppet av 7.04. Jag vill också minnas, att det var inte odelat postitivt för honom att hålla i distributionen. Förmodligen kräver det en hel del arbete och utlägg.
Varvför inte kontaktmannen/-männen sedan fortsatte med det hela inför 7.10, 8.04 och 8.10, det har jag ingen aning om. Det kan grunda sig på erfarenheterna från det första försöket. Kanske att man även missade föreningen och deras roll. Jag vet inte.
I det mail som Ubuntu.com/Canonical sände ut under hösten 2006 talades det om detta med etablerade distributörer som man skulle kunna skänka dessa skivor, för att de sedan, mot kostnadstäckning och rimlig vinst, skulle kunna stå för utskicken. Den principen tycker nog jag känns ganska vederhäftig.
I vårt fall skulle det lika gärna kunna vara föreningen som går in.
Vulfgar, lyssna med Bossieman om vilka erfarenheter han fick av sitt engagemang i frågan.
Därefter med föreningen. Är de intresserade, bör de kunna stå som mottagare. Det kan ju vara bra att i vart fall ta emot det erbjudna antalet skivor ännu en gång. För framtiden kan man sedan diskutera hur det skall vara.
Det ligger en hel del i det som Rancor säger, om man vill lägga ansvaret för det hela på någon enskild av forumets medlemmar. Det kostar förmodligen mer, än vad det smakar. Både i tid och pengar. Jag vet själv hur det var med dessa klisterlappar som jag ansvarade för under ett års tid.
Föreningen ligger närmast till hands, enligt mitt sätt att se det. Fråga Peter om deras erfarenhet av detta, från sistlidna år. Bolla över frågan till deras styrelse och lyssna efter intresse.
De har sin webbshop att annonsera ut skivorna på. Alternativt att de har fler möjligheter till spridning enligt förslag i tråden, eller återförsäljning.
Kontaktman beställer och anger leveransadress. Alternativt låter man det bero.
Ha det gott, allesamman
Tukken
Varvför inte kontaktmannen/-männen sedan fortsatte med det hela inför 7.10, 8.04 och 8.10, det har jag ingen aning om. Det kan grunda sig på erfarenheterna från det första försöket. Kanske att man även missade föreningen och deras roll. Jag vet inte.
I det mail som Ubuntu.com/Canonical sände ut under hösten 2006 talades det om detta med etablerade distributörer som man skulle kunna skänka dessa skivor, för att de sedan, mot kostnadstäckning och rimlig vinst, skulle kunna stå för utskicken. Den principen tycker nog jag känns ganska vederhäftig.
I vårt fall skulle det lika gärna kunna vara föreningen som går in.
Vulfgar, lyssna med Bossieman om vilka erfarenheter han fick av sitt engagemang i frågan.
Därefter med föreningen. Är de intresserade, bör de kunna stå som mottagare. Det kan ju vara bra att i vart fall ta emot det erbjudna antalet skivor ännu en gång. För framtiden kan man sedan diskutera hur det skall vara.
Det ligger en hel del i det som Rancor säger, om man vill lägga ansvaret för det hela på någon enskild av forumets medlemmar. Det kostar förmodligen mer, än vad det smakar. Både i tid och pengar. Jag vet själv hur det var med dessa klisterlappar som jag ansvarade för under ett års tid.
Föreningen ligger närmast till hands, enligt mitt sätt att se det. Fråga Peter om deras erfarenhet av detta, från sistlidna år. Bolla över frågan till deras styrelse och lyssna efter intresse.
De har sin webbshop att annonsera ut skivorna på. Alternativt att de har fler möjligheter till spridning enligt förslag i tråden, eller återförsäljning.
Kontaktman beställer och anger leveransadress. Alternativt låter man det bero.
Ha det gott, allesamman
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
Det tycker jag med, men om inte de vill så har det ju funnits några som faktiskt haft en del projekt (bl.a. i Sickla om jag inte missminner mig) som kanske kan göra något bra av det. Att någon enskild skulle ta på sig att skicka ut skivor tror inte jag heller är något bra alternativ.Broder Tuck skrev:Föreningen ligger närmast till hands, enligt mitt sätt att se det.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Föreningen vet jag inte vad som är på gång där och hur dom tänkte sig framtiden.
Men min erfarenhet säger: LÅT BLI !
Det krävs lite mer insats än att posta i ett forum.
LJ
Men min erfarenhet säger: LÅT BLI !
Det krävs lite mer insats än att posta i ett forum.
LJ
- vulfgar
- ung forumnörd
Bra idé, ska göra så.Broder Tuck skrev:

- Bossieman
- Kontakt:
Jag hade hand om 7.04 skivorna, vi fick ut omkring 75% av dom. En väsentlig del gick till Piratpartiet om jag inte minns fel. Intresset från medlemmar/skolor/privatpersoner/företag/projekt o.s.v. var väldigt sporadiskt och skedde under en kort period i början av 7.04. Hade det inte varit för Piratpartiet skulle jag nog säga att det hela var misslyckat. Sverige är ett modernt IT-land där stor del av befolkningen har tillgång till bredband. Jag tror personligen det är bättre att vi själva kopierar upp skivor till de som vi ha än att beställa trycka från staterna.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
-
Om någon vill testa att få ut skivorna så de kommer till nytta så tycker jag de ska få chansen att göra det men om ingen vill ta tag i det är det onödigt att beställa skivorna. Tror att fler kan vara mottagliga för skivor nu än när 7.04 var aktuell men gäller som sagt att någon har intresse och energi för det hela.
Exakt vilka uppgifter innefattar detta? Jag kanske kan ställa upp.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- pata66
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Då jag är ganska ny när det gäller Ubuntu och Linux så brinner jag för detta. Jag läser nu på komVux då jag är arbetslös. Jag har där bland annat pratat om Linux för den som är IT ansvarig och pratat varmt om detta.
Jag har hört mig för om jag kan få hålla i en information om Ubuntu och det var inga problem. Jag tror att där finns det många människor som skulle vara intresserade av att få information och kanske även möjlighet att dela ut skivor.
Jag kan även höra med våran Lokal tidning om dom kan hjälpa till med en lite Annons isf om när detta informations möte eller vad man nu skall kalla det kommer äga rum?
Vad tror ni om detta ?
Jag har hört mig för om jag kan få hålla i en information om Ubuntu och det var inga problem. Jag tror att där finns det många människor som skulle vara intresserade av att få information och kanske även möjlighet att dela ut skivor.
Jag kan även höra med våran Lokal tidning om dom kan hjälpa till med en lite Annons isf om när detta informations möte eller vad man nu skall kalla det kommer äga rum?
Vad tror ni om detta ?
- Broder Tuck

Varför avstannade denna dialog?
Nu finns det två personer (minst?) som säger sig vara villiga att sprida BUDSKAPET.

Trots vänligt sinnade, men avrådande budskap, grundade på erfarenheter från tidigare, likartade, situationer. Skivorna kommer gratis fram till angiven adress. De kostar inget att få. Vem, vilka, eller vad, skall i en sådan situation förhindra att vi, som community, gör ännu ett försök med att distribuera gratisskivor? *) När vi har frivilligt folk till att försöka igen.
*) Gratisskivor i vart fall i första ledet. Till oss. Att de i slutänden bär sina egna kostnader, bör inte kunna avskräcka någon intresserad, som i övrigt saknar möjligheter eller intresse för att ladda ner ISO-filen och sedan bränna på egen hand.
(PS Här i munkens kloster bränns det i den ena klostercellen efter den andra. Somliga bränner si, andra så, men bränns, det gör det

Att vi har rönt ringa resultat tidigare i liknande frågor om spridande av gratisskivor, behöver inte betyda att vi gör det igen. . . . .

@ vulfgar
Prioritera kontakten med föreningens nya styrelse. Beroende på hur de ställer sig och med att du presenterar för dem, de frivilliga som har anmält sitt intresse i tråden, ovan, så anger du a) antingen föreningens adress till Ubuntu.com, eller b) någon adress som möjliggör för dem som har anmält sitt intresse att få tillgång till skivorna.
Om någon månad, eller senare, (semestertider stundar utanför dörrarna) följer du/vi upp resultatet och tar ett nytt beslut i god tid före releasen av 9.10 i oktober.
Ha det, allesamman

Tukken
*edit*
vulfgar skrev:
Begränsningen, det var det som var Ubuntu.coms beslut från hösten 2006. Före dess, kunde nationella locon beställa obegränsat (nåja) antal "gratisskivor".Det har väl varit tal om att det där med CD-skivor skulle begränsas, eller har jag fått det om bakfoten?
Ytterligare begränsningar av nu rådande antal skivor har ännu inte diskuterats.
- vulfgar
- ung forumnörd
Låter som en bra handlingsplan, ska göra så.Broder Tuck skrev:
@ vulfgar
Prioritera kontakten med föreningens nya styrelse. Beroende på hur de ställer sig och med att du presenterar för dem, de frivilliga som har anmält sitt intresse i tråden, ovan, så anger du a) antingen föreningens adress till Ubuntu.com, eller b) någon adress som möjliggör för dem som har anmält sitt intresse att få tillgång till skivorna.
Om någon månad, eller senare, (semestertider stundar utanför dörrarna) följer du/vi upp resultatet och tar ett nytt beslut i god tid före releasen av 9.10 i oktober.

Edit: Sidan är ju inte uppdaterad med namnen på dom nya styrelsemedlemmarna.

Tack för klargörandet.Broder Tuck skrev: *edit*
vulfgar skrev:Begränsningen, det var det som var Ubuntu.coms beslut från hösten 2006. Före dess, kunde nationella locon beställa obegränsat (nåja) antal "gratisskivor".Det har väl varit tal om att det där med CD-skivor skulle begränsas, eller har jag fått det om bakfoten?
Ytterligare begränsningar av nu rådande antal skivor har ännu inte diskuterats.

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Föreningen kan vara intresserade av att få tag på några skivor om det är tekniskt och estetiskt möjligt. 

More Mekaniserad at http://blippe.se.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Bra, det är kul om någon kan ta hand om skivorna och distribuera demMekaniserad Apelsin skrev:Föreningen kan vara intresserade av att få tag på några skivor om det är tekniskt och estetiskt möjligt.
på ett vettigt sätt. Vulfgar, ordnar du med beställningen då?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- vulfgar
- ung forumnörd
Så fort jag får namn och adressuppgifter till den som ska ha skivorna så beställer jag. Jag förutsätter att föreningen kontaktar dom övriga i denna tråd som anmält intresse för skivor.Urban Anjar skrev:Bra, det är kul om någon kan ta hand om skivorna och distribuera demMekaniserad Apelsin skrev:Föreningen kan vara intresserade av att få tag på några skivor om det är tekniskt och estetiskt möjligt.
på ett vettigt sätt. Vulfgar, ordnar du med beställningen då?