Versionen som finns i synaptic är äldre och inte lika bra så skit i den

Det enda man behöver göra är att dra hem filen som ligger här
http://boinc.berkeley.edu/download.php högerklicka på den och välj
egenskaper, gå in på
fliken "rättigheter" och bocka i
"tillåt körning av filen som ett program" dubbelklicka sen på filen så packar den upp en mapp som heter BONIC. Flytta sedan den mappen till det ställe ni vill ha den på, tex /home/användare/program och dubelklicka på filen som heter run_manager och välj sedan
verktyg -> Attach to project och sen får du välja i en lista på olika projekt som du kan forska på. Jag valde då rosetta@home som är den om protein som jag nämnt tidigare. När det är klart så ska en sida öppnas och man ska logga in eller nåt sådant... Den sidan öppnades inte för mig eftersom av nån anledning så startade mitt webdesign program och visade koden för sidan i stället... Jag tror dock att jag redan hade skapat ett konto på rosetta så det löste sig på nåt sett iaf men jag mins inte exact hur. Blir det problem så kan jag eller nån annan här förmodligen lösa det

men som sagt det ska inte vara nåt strul egentligen...
När man har fått igång projektet så kan man markera det i run_manager och få lite info, man kan också klicka på
fliken Funktioner och se hur det går med bearbetandet av filerna man får av rosetta. Jag vet inte exakt hur ofta den skickar infon till rosetta men skulle tro det är ca 20 min mellan så om man stänger av datorn när den kör så får man bara göra om ca 20 min som mest. Jag brukar klicka på
skicka och ta emot innan jag stänger av datorn (oftast) för att ladda upp ev. klara paket. Jag har som fått för mig att den märker var man är då så man inte behöver göra om de där 20 minuterna.(jag har inte kollat på det närmare så jag vet inte säkert om det stämmer...)
För att göra inställningar för hur processorn ska arbeta så kan man göra så här:
gå in på sidan
http://boinc.bakerlab.org/rosetta/ via den adressen eller via länken som finns på run_manager. Sedan klickar man på vänster sida på länken
your account och sen på den sidan som kommer upp finns det
When and how BOINC uses your computer där kan man se grundinställningarna men man kan även editera dom så det blir mer som man själv vill ha dom. Det finns en lite länk som heter
Edit preferences just under grundinställningarna och där kan man ändra det. Man kan också ha olika inställningar om man är i skolan, jobbet eller hemma men det har jag inte brytt mig om eftersom jag har en stationär dator hemma...
Sist men inte minst så har jag gjort så att run_client startar automatiskt när jag startar datorn. Det är bara run_client man behöver köra för att börja bearbetningen av filer.
Under
system -> inställningar -> Sessioner har jag tryckt på
lägg till och skrivit in följande under kommando och döpt den till Forskning boinc.
Jag har också lagt till systemövervakaren på panelen och högerklickat, valt
inställningar och sen valt gult som färg för "Nice" för då ser man precis hur mycket Rosetta använder CPUn. Rosetta har den absolut lägsta prioriteten (nice) som man kan sätta på en process, 19.
Det här var inte precis wiki material men iaf en liten introduktion. Kanske nån kan dokumentera mer exakt vad de gör under installationen och fixa en wiki
EDIT: om ni väljer att bara använda CPUn när datorn har varit orörd i 2-3 min så kolla om det verkligen funkar. För mig funkade det inte rikitgt så bra, ibland startade det aldrig. Därför har jag satt att den ska köra forskningen hela tiden men max använda 50 % av CPU. Jag har dålig kylning i datorn därför har jag den på 50 %...
EDIT: Jag lade till det
liax sa högerklicka på den och välj egenskaper, gå in på fliken "rättigheter" och bocka i "tillåt körning av filen som ett program"
EDIT: Server installation är också möjlig helt utan GUI.
Styra BOINC från terminalen och lägga till projekt som rosetta@home samt se status mm. Alltså om man har en server så verkar det vara lätt att få det att fungera utan GUI

Här är kommandona man kan köra:
http://boinc.berkeley.edu/wiki/Boinccmd_tool
Så här kan ett kommando se ut, se bara till att ni befinner er i BOINC mappen: