Lägga upp routerns IP på en externhemsida [LÖST]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
strixx
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Lägga upp routerns IP på en externhemsida [LÖST]

Inlägg av strixx »

Hej,

Jag har ett litet projekt som jag suttit med ett par dagar men inte kommit någonstans alls med.

Jag skulle villja kolla vad min bredbandsrouter har för IP på internet och sedan skriva det till en hemsida som ligger på ett webhotell. Anledningen är att jag har Telia bredband med dynamsikt IP (som jag förstår det erbjuder inte Telia statiskt IP, vilket gör att jag kommer byta operatör när bindningstiden går ut) och jag vill kunna komma åt min server när jag är bortrest.

Routern är en Simens Gigaset SE551, och jag kör Ubuntu 8.10 på servern.

Någon som vet om man kan med något komando eller häftigt trick kan kolla vad för IP den har fått tilldelat sig?
Sedan kommer ju följdfrågan hur jag skriver ett script som kollar detta var 12:e minut och uppdaterar hemsidan ifall jag fått ett nytt IP.
Senast redigerad av 1 strixx, redigerad totalt 16 gånger.
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii - ??????
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Lägga upp routerns IP på en externhemsida

Inlägg av Hund »

Finns smidiga tjänser: http://www.no-ip.com och http://www.dyndns.org som fungerar bättre.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
strixx

Inlägg av strixx »

Ockej,

Verkar vara lösningen på det jag söker. Men det hade ändå varit roligt att fixa det själv. Om inte för annat än att lära sig lite mer!

Jag har själv testat lite nu ikväll, men kan inte komma på riktigt hur.
Med hjälpa av traceroute kan jag se alla utom de tre sista nuffrorna i mitt IP, men det räcker ju inte.

Jag har i och försig kommit på själva lösning själv fast den känns lite "billig" och osäker. Det är att på något sätt logga in på routern och läsa ut det automatiskt. Jag ska spåna vidare på denna varitanten imorgon.

Men tack för länkarna. Jag kommer använda någon av dom tills vidare.... ;D
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

Kod: Markera allt

cd /väg/till/fil
wget http://www.lawrencegoetz.com/programs/ipinfo/
mv index.html minsida.html
HOST='DINHOSTADRESS'
USER='DITT-FTP-ANVÄNDARNAMN'
PASSWD='DITT-LÖSEN'
ftp -n $HOST << EOT
user $USER $PASSWD
no prompt
binary
put minsida.html
bye
exit0

en rad i crontab

*/12 * * * * root sh /väg/till/fil

/etc/init.d/cron restart
------------

ingen konto hos no.ip. eller dyndns behövs, och inget program installeras, det är sånt man har linux till :)
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
strixx

Inlägg av strixx »

Wow, där var det jag sökte... Super.. ;D
Och nu har jag lärt mig använda wget och cron också... ;D ;D

Jag antar att detta är bästa lösningen. Jag kännde mig faktiskt lite skeptisk till att installera program från någon okänd i min server som hela tiden kommunicerar med inet och jag vet inte vad den skickar iväg, och har liten möjlighet att kolla det.

Dock bygger detta fortfarande på att jag är beroende av någon annan. Men jag antar att det är enda sättet att "spåra" mitt IP utan att försöka hacka mig in på min router, för där finns minsann ingen öppen källkod! Och det dom kallar manual kallar jag reklambroshyr, står inte ett dugg! Dom tror väl att man inget behöver vet eftersom dom har en inbbygd "guid" som "hjälper" dig ställa in routern. Men jag är en mer avancerad användare än så.

PS. Markera inte tråden som löst ännu, för jag har inte provat det. Kommer testa i kväll. Och fram tills dess mottar jag gärna fler idéer om andra lösningar. Detta var spännnde... ;)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

strixx skrev:Sedan kommer ju följdfrågan hur jag skriver ett script som kollar detta var 12:e minut och uppdaterar hemsidan ifall jag fått ett nytt IP
Du får inget nytt IP-nummer om du ständigt är uppkopplad.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

HakanS skrev:
strixx skrev:Sedan kommer ju följdfrågan hur jag skriver ett script som kollar detta var 12:e minut och uppdaterar hemsidan ifall jag fått ett nytt IP
Du får inget nytt IP-nummer om du ständigt är uppkopplad.
Det räcker dessutom med att routern är igång och "uppkopplad", datorn/servern behöver inte ens vara inkopplad i nätet. Sedan har DHCP-adresser en viss lånetid som ibland kan vara uppemot ett par veckor, vilket innebär att det kan dröja ett par veckor innan man får en ny adress (när man kopplar upp sig igen), även om routern har varit avstängd. Jag vet inte vilken tid Telia använder, men det är kanske minst en timme iaf. Detta gäller dock som sagt var bara om routern varit avstängd, annars har du din adress kvar...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
strixx

Inlägg av strixx »

HakanS:
Jag har haft samma IP-nummer de senaste månaderna, så jag är fullt medveten om detta. Men jag vill inte upttäcka när jag är ute och reser (är ute och jobbar minst 1/3 av året) att jag fått nytt IP och därför inte kommer åt min server. Jag måste kunna komma åt den alltid. Och vill inte belasta min familj med att behöva kolla upp det åt mig.

Osprey:
Som jag förstått det så är leacingtiden satt till 12 minuter hos Telia, fråga mig inte varför den är så kort!

Och min router tappar kontakten med nätet varje gång leacingtiden går ut. Jag märker givetvis inget av detta, men jag ser det i loggen att jag aldrig har längre online tid än 12 minuter.
strixx

Inlägg av strixx »

Någon som vet om man kan skriva ett script som gör samma sak som man kan lägga på en egen extern server? Helst PHP för det är det jag håller på att lära mig.

Hittade det själv och det var att kolla upp variablen "REMOTE_ADDR". Men detta hjälper inte mig för Telia tillåter inte att man kör script.. :-\

Så nu får jag anse att problemet är löst, och använda mig av lösningen janne-5011 gav mig. Tusen tack Janne!!! :D
Skriv svar

Återgå till "Internet"